Žilinský Večerník

23. apríl 2024 | Vojtech
| 6°C

Automoto

ŠKODA SUPERB COMBI Vlajková loď podstúpila omladzovací facelift

V dnešnom vydaní motoristickej rubriky testujeme vynovenú vlajkovú loď značky ŠKODA, model SUPERB, ktorý pre modelový rok 2014 podstúpil omladzovací facelift. Značka s okrídleným šípom v znaku v poslednom období spustila modelovú ofenzívu, ktorú ešte v minulom roku odštartoval model RAPID, začiatkom tohto roku sa k nemu pridala nová OCTAVIA tretej generácie a poslednou novinkou je práve modernizovaný SUPERB. Facelift sa dostavil približne po 5 rokoch od začatia predaja druhej generácie tohto modelového radu a bol prioritne zameraný na nový vzhľad exteriéru a niektoré nové technologické aspekty. Novú ŠKODU SUPERB COMBI vo verzii s pohonom všetkých kolies, ktorú dopĺňal turbodiesel 2,0 TDI v kombinácii so 6-stupňovým automatom DSG, v strednom výbavovom stupni Ambition, nám na test zapožičala spoločnosť GALIMEX, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel ŠKODA v našom regióne.

18.07.2013 | 15:54

V dnešnom vydaní motoristickej rubriky testujeme vynovenú vlajkovú loď značky ŠKODA, model SUPERB, ktorý pre modelový rok 2014 podstúpil omladzovací facelift. Značka s okrídleným šípom v znaku v poslednom období spustila modelovú ofenzívu, ktorú ešte v minulom roku odštartoval model RAPID, začiatkom tohto roku sa k nemu pridala nová OCTAVIA tretej generácie a poslednou novinkou je práve modernizovaný SUPERB. Facelift sa dostavil približne po 5 rokoch od začatia predaja druhej generácie tohto modelového radu a bol prioritne zameraný na nový vzhľad exteriéru a niektoré nové technologické aspekty. Novú ŠKODU SUPERB COMBI vo verzii s pohonom všetkých kolies, ktorú dopĺňal turbodiesel 2,0 TDI v kombinácii so 6-stupňovým automatom DSG, v strednom výbavovom stupni Ambition, nám na test zapožičala spoločnosť GALIMEX, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel ŠKODA v našom regióne.

 

 

ŠKODA SUPERB sa vyrá ba v dvoch karosárskych verziách, liftback a kombi a rozmerovo sa radí do strednej triedy. Svojím vnútorným priestorom a tiež mnohými originálnymi riešeniami má však navrch aj oproti mnohým vozidlám z vyššej kategórie, vďaka čomu sa teší mimoriadnej obľube. História modelu ŠKODA SUPERB sa začala písať v roku 2002, keď bola predstavená prvá generácia. Aktuálna druhá generácia sa vyrába už od roku 2008 a aj preto je aktuálny facelift vcelku logickým ťahom českej značky a nový SUPERB je tak dokonale pripravený na svoju ďalšiu životnú etapu. Modernizácia vlajkovej lode sa zamerala predovšetkým na zásadnú zmenu dizajnu prednej i zadnej časti. V interiéri nastali naopak len drobné kozmetické zmeny a pod kapotou pribudli tiež nové kombinácie agregátov a prevodoviek. To v praxi znamená, že nový SUPERB môže mať približne až 15 kombinácií motorov, prevodoviek či pohonu. Základ pri zážihových agregátoch predstavuje motor 1,4 TSI s výkonom 125 koní, vrcholom je naopak 6-valec 3,6 FSI DSG 4x4 s výkonom 260 koní. Dva vznetové agregáty v ponuke ponúkajú taktiež niekoľko variácií, základ tvorí motor 1,6 TDI s výkonom 105 koní. Motor 2,0 TDI ponúka dva výkonové varianty so 140, resp. 170 konskými silami. My dnes testujeme výkonnejší variant v kombinácii s dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom 4x4.

Naša úvodná otázka preto znie: Čo ponúka vynovená ŠKODA SUPERB pri každodennom využívaní?

 

 

Vzhľad a rozmery

Na začiatok sa pristavme pri najzásadnejšej zmene, ktorú priniesol facelift, a tou je nový dizajn. Nový SUPERB po novom pôsobí veľmi moderne a svojou dizajnovou líniou zapadá do rodiny ŠKODA. Predná časť vozidla je kompletne prepracovaná, obzvlášť pôsobivé sú nové bi-xenónové svetlomety s veľmi peknou grafikou a efektným vertikálnym denným LED svietením. Zaujmú taktiež pomerne veľké hmlovky v spodnej časti nárazníka. Pri pohľade zozadu upúta výrazná dvojitá koncovka výfuku, tiež nové svetlomety s už tradičnou grafikou v tvare písmena „c“ alebo typicky klinovito tvarovaný prelis medzi svetlami a poznávacou značkou. Už sme naznačili, že ŠKODA SUPERB sa rozmerovo radí medzi vozidlá strednej triedy. To v reči čísel znamená, že meria 4833 mm, jej šírka dosahuje 2009 mm, výška atakuje 1511 mm a rázvor náprav má hodnotu 2761 mm. Pri vozidlách typu kombi je obzvlášť dôležitý i batožinový priestor. V tomto smere ŠKODA SUPERB doslova šokuje, keďže jej kufor s  pravidelným tvarom v základnom usporiadaní pojme až 633, resp. 603 litrov, v závislosti od toho, či sa rozhodnete pre verziu s dojazdovým kolesom alebo s lepiacou sadou. Po sklopení zadných sedadiel objem kufra narastie až na 1865 litrov. Z praktického hľadiska máme miernu výčitku snáď len k relatívne komplikovanému systému sklápania zadných sedadiel, kde je najskôr potrebné vyklopiť sedák a až následne spustiť operadlo. Čo sa nám naopak veľmi páči, je krycia roletka s viacerými polohami zastavenia, otvor, ktorý umožňuje prepravovať dlhé predmety, a tiež efektné i praktické elektrické zatváranie dverí kufra.

 

 

Interiér

Po presunutí sa do interiéru novinky je hneď jasné, že ide o vlajkovú loď značky. Ergonómia a logika jednotlivých ovládačov je priam príkladná, rovnako ako aj použité materiály a ich dielenské spracovanie, tak ako je to v koncerne VW zvykom. Posed za volantom je veľmi príjemný i samotný multifunkčný volant má prijemnú hrúbku venca. Veľmi peknú grafiku ponúka i prístrojový panel palubného počítača. Zaujímavými funkciami disponuje aj multimediálny systém BOLERO s farebným dotykovým displejom. Z praktického hľadiska je možno až príliš komplikované zapájanie USB disku, pre ktorý je potrebná špeciálna redukcia. Medzi hlavné prednosti interiéru ŠKODY SUPERB sa radí jej priestrannosť. Predné i zadné sedadlá sú veľmi pohodlné a tak vhodné i na dlhé cesty. Z hľadiska priestoru priam udivuje priestor na zadných sedadlách, a to najmä pre nohy. Obzvlášť vysokých pasažierov môže potom limitovať už len priestor nad hlavou. Z hľadiska komfortu zadných cestujúcich chválime samostatný displej, ktorý zobrazuje hneď niekoľko údajov, a nachádza sa tu i ovládanie vyhrievania zadných sedadiel. ŠKODA SUPERB boduje i niekoľkými riešeniami v štýle „simply clever“. Za všetky spomeňme napríklad sofistikovaný odkladací priestor pre dáždnik umiestnený v zadných dverách. Testovaný SUPERB vo verzii Ambition bol vybavený naozaj veľmi slušne, spomeňme napríklad bezkľúčové štartovanie vozidla tlačidlom, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu a podobne.

 

 

Jazda

Testovaný SUPERB COMBI s  najsilnejším turbodieselom, automatickou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies predstavuje veľmi vyváženú kombináciu a bude určite častou voľbou zákazníka. Motor 2,0 TDI s výkonom 170 koní si s pomerne veľkým a ťažkým SUPERBom hravo poradí. Jazdná dynamka mu nechýba ani pri zaťaženom vozidle, resp. v kopcovitom teréne. Okrem toho je jeho ďalšou prednosťou aj priaznivá spotreba paliva. Prevodovka DSG ponúka okrem tradičného režimu D aj možnosť sekvenčného radenia a tiež športový režim S, kedy sa vozidlo správa citeľne inak. Zmena jednotlivých prevodov prebieha rýchlejšie a motor sa necháva ďaleko viac vytáčať, čo sa jednoducho musí páčiť. Pohon 4x4 funguje celkom automaticky vďaka spojke Haldex najnovšej generácie. V praxi to znamená, že pri zhoršených adhéznych podmienkach, pri preklze kolies na prednej náprave spojka bleskurýchle pripojí aj pohon zadnej nápravy

 

 

A náš celkový dojem?

Vynovená ŠKODA SUPERB v našom teste potvrdila, že je veľmi dobre pripravená na ďalší životný cyklus. Pozmenenému dizajnu pri SUPERBe dávame jednoznačne palec hore. Vnútorným priestorom a vzdušnosťou interiéru SUPERB prakticky nemá konkurenciu a môže sa dokonca porovnávať aj s autami vyšších kategórii. Testovaná verzia kombi s pohonom 4x4 je navyše dokonale univerzálna, to znamená, že je vhodná pre rodiny aj firmy, bez problémov zvláda aj dlhé diaľničné presuny a keď je treba, dopravíte sa s ňou napríklad v zime vďaka pohonu 4x4 aj ku horskej chate. V Žiline a Martine si novú ŠKODU SUPERB môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel ŠKODA v našom regióne, spoločnosti GALIMEX s. r. o., kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky ŠKODA.

 

 

Peter Hlačik

Snímky autor

 

 

Technické parametre

Model: ŠKODA SUPERB COMBI 2,0 TDI CR DPF 4x4 Ambition

Motor: diesel

Pohon: 4x4

Počet valcov: 4

Výkon kW/koní: 125/170

Krútiaci moment Nm: 350

Maximálna rýchlosť km/h: 218

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,8 s

Prevodovka:  automatická

Počet stupňov: 6

Kombinovaná spotreba: 5,7 l na 100 km

Výbava: 1,4 TSI Active (benzín, predný pohon) Cena: od 23 487 €

Výbava: 2,0 TDI CR DPF Ambition (testovaný model) Cena: od 36 897 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod