Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 3°C

Automoto

ŠKODA Superb – skutočná vlajková loď

Jednou z najočakávanejších automobilových udalostí aktuálneho roka je bezpochyby príchod najnovšej generácie modelu ŠKODA Superb. Pred pár dňami sme sa konečne dočkali a žiadaná novinka sa objavila už aj v slovenských showroomoch značky ŠKODA. My sme ju pri tejto príležitosti, samozrejme, podrobili očakávanému testu. Česká automobilka ŠKODA sa môže pochváliť už veľmi pestrou minulosťou a vskutku bohatou históriou. Aj napriek tomu predstavuje najnovšia ŠKODA Superb významný míľnik v dejinách značky. Podľa samotných predstaviteľov automobilky s okrídleným šípom v znaku ide dokonca o najdokonalejšiu ŠKODU všetkých čias! Novú ŠKODU Superb so špičkovou turbodieselovou motorizáciou 2,0 TDI (190 koní), v kombinácii so 6-stupňovou automatickou DSG prevodovkou a top výbave Laurin & Klement nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

13.07.2015 | 16:09

Jednou z najočakávanejších automobilových udalostí aktuálneho roka je bezpochyby príchod najnovšej generácie modelu ŠKODA Superb. Pred pár dňami sme sa konečne dočkali a žiadaná novinka sa objavila už aj v slovenských showroomoch značky ŠKODA. My sme ju pri tejto príležitosti, samozrejme, podrobili očakávanému testu. Česká automobilka ŠKODA sa môže pochváliť už veľmi pestrou minulosťou a vskutku bohatou históriou. Aj napriek tomu predstavuje najnovšia ŠKODA Superb významný míľnik v dejinách značky. Podľa samotných predstaviteľov automobilky s okrídleným šípom v znaku ide dokonca o najdokonalejšiu ŠKODU všetkých čias! Novú ŠKODU Superb so špičkovou turbodieselovou motorizáciou 2,0 TDI (190 koní), v kombinácii so 6-stupňovou automatickou DSG prevodovkou a top výbave Laurin & Klement nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

 

V roku 2001 v Mladej Boleslavy znovu oživili slávne modelové označenie Superb, ktoré niesol najväčší model značky ŠKODA, patriaci do strednej triedy. Pomerne veľkej obľube sa tešila aj druhá novodobá generácia z roku 2008. Za skutočne revolučnú ale možno označiť až aktuálnu novinku. Konštruktéri a dizajnéri tretej generácie dostali po prvýkrát voľné ruky. A aj vďaka modulárnej koncernovej platforme MQB uzrel svetlo sveta vskutku vydarený a výnimočný Superb, ktorého predzvesťou bol už minuloročný atraktívny koncept ŠKODA Vision C. Nová ŠKODA Superb má množstvo komponentov a prvkov výbavy ako vôbec prvý model ŠKODA v histórii. Za všetko spomeňme adaptívny podvozok, resp. množstvo jazdných asistentov. Nový Superb môže po prvýkrát disponovať vyspelým parkovacím asistentom pre priečne i pozdĺžne parkovanie s funkciou manévrovania s prívesným vozíkom, ďalej pribudla multikolízna brzda (City Safety) s automatickým zabrzdením pri nízkych rýchlostiach, tiež proaktívna ochrana pred blížiacou sa kolíziou (Crew Protect Assist), monitorovanie jazdných pruhov (Lane Assist), monitorovanie mŕtveho uhla (BSD), čítačka dopravných značiek, výstraha pred bočným nárazom pri cúvaní z parkovacieho miesta, adaptívne svetlá, monitorovanie únavy vodiča spojené s funkciou Emergency Assist. Tá v prípade, že vodič nereaguje, dokáže vozidlo úplne zastaviť. Novinkou je tiež adaptívny tempomat s funkciou Traffic Jam Assist, ktorý dokáže vozidlo posúvať v kolónach. Veľmi bohatá je tradične aj ponuka jednotlivých verzií. Novinka je dostupná v štyroch samostatných výbavách a s pohonom predných, resp. všetkých kolies. Okrem klasickej karosérie typu liftback ponuku už čoskoro rozšíri aj priestranné kombi. Pestrá je ja paleta motorov. Úplným základom je zážihová verzia 1,4 TSI (125 koní) dostupná so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Prostrednou benzínovou voľbou je variant 1,8 TSI (180 koní) dostupný vo verzii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, ako aj so 7 stupňovou DSG prevodovkou. Top verziou celého modelového radu je benzínová motorizáciou 2,0 TSI (280 koní) len vo verzii 4x4 a so 6 stupňovou DSG prevodovkou. Pre priaznivcov nafty ŠKODA do ponuky zaradila hneď niekoľko osvedčených a úsporných motorizácií. Základ predstavuje verzia 1,6 TDI (120 koní) dostupná buď so 6 stupňovým manuálom alebo 7 stupňovou DSG prevodovkou. Výkonnejšou alternatívou je motorizácia 2,0 TDI v ponuke v dvoch verziách s výkonom 150, resp. 190 koní. Pre obe je podľa očakávania k dispozícii buď 6 stupňová manuálna prevodovka, resp. 6 stupňová DSG prevodovka. Navyše obe výkonové verzie sú v ponuke aj s pohonom všetkých kolies. Verzia 4x4 s výkonom 150 koní je k dispozícii so 6 stupňovým manuálom a naopak, verzia 4x4 s výkonom 190 koní sa dodáva výhradne so 6 stupňovou DSG prevodovkou. My sme pri teste siahli po verzii s motorom 2,0 TDI (190 koní) so 6 stupňovou DSG prevodovkou a pohonom predných kolies, ktorá by mohla byť i veľmi častou zákaznícku voľbouu. Naša úvodná otázka aj preto znie: Čo všetko ponúka nová ŠKODA Superb?

 

 

Vzhľad a rozmery

Vonkajší vzhľad patrí z nášho pohľadu jednoznačne k najsilnejším zbraniam novej generácie modelu ŠKODA Superb. Do jeho sériovej podoby sa dostalo veľmi veľa prvkov z už spomínaného atraktívneho konceptu Vision C. Novinka ponúka z každého uhla pohľadu reprezentatívny a sebavedomý dizajn. Prednej časti dominujú nezameniteľné predné svetlomety s efektnými prvkami inšpirovanými českým kryštálom. Veľmi zaujímavá a atraktívna je aj predná kapota s množstvom prelisov a efektným zalícovaním s dielmi predných blatníkov. Pri pohľade zboku vyniknú vyvážené proporcie vozidla s módnymi krátkymi prevismi karosérie vpredu aj vzadu. Bočná silueta dokonca veľmi evokuje karosériu typu sedan. Zadnej časti znova dodávajú osobitný nádych prekrásne svetlá s full LED technológiou a tradičnou grafikou v tvare písmena „c“. Z nášho pohľadu ponúka dizajn novinky osobitný charakter a dokáže v každom vzbudiť veľké množstvo emócií. Pre nás je to jednoznačne najkrajší model ŠKODA zo súčasného modelového portfólia značky. Z hľadiska celkových rozmerov nový SUPERB medzigeneračne vyrástol, vďaka čomu sa radí k absolútnej priestorovej špičke v danom segmente. V nasledujúcom prehľade pripájame celkové rozmery vozidla v porovnaní s minulou generáciou. Nová ŠKODA Superb meria 4861 mm (+28 mm), šírka dosahuje 1861 mm (+47 mm), výška atakuje 1462 mm (+6 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2841 mm (+80 mm). Aj napriek rozmerovému rastu je novinka v závislosti od verzie približne o 75 kg ľahšia ako predchodca. To, že nový Superb patrí k priestorovej špičke v danom segmente, napovie už letmý pohľad do veľkorysého batožinového priestoru. Ten v základnom usporiadaní ponúka kráľovských 625 litrov, čo predstavuje medzigeneračný nárast +30 litrov. Z užívateľského hľadiska poteší okrem pravidelného tvaru kufra napr. aj možnosť sklápania sedadiel priamo z batožinového priestoru (maximálna kapacita až 1760 litrov). A rozhodne aj niekoľko Simply Clever riešení. Tie v našom prípade reprezentovali fixačné prvky, resp. vyberateľná LED baterka s magnetom. Nový Superb prišiel o variabilné otváranie batožinového priestoru typu twindoor. Novinkou je, naopak, možnosť otvárania dverí kufra podkopnutím pod nárazník, ktorým nami testované vozidlo disponovalo.

 

 

Interiér a výbava

V porovnaní s exteriérom pôsobí dizajn interiéru s modernými a čistými líniami o niečo konzervatívnejším dojmom. Tvarovaním jednotlivých častí palubnej dosky nová ŠKODA Superb zapadá do rodiny ostatných nových modelov českej automobilky. Všetky použité materiály pôsobia hodnotne a kvalitne. Ich dielenské opracovanie dosahuje tradične špičkové hodnoty. V praxi sa podľa očakávania pri novinke stretávame so špičkovou ergonómiu a veľmi logickým rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov. Výnimočný interiér s krásnymi koženými sedadlami nami testovanej verzie Laurin & Klement zdobilo v hojnej miere aj logo nesúce mená zakladateľov značky. Osobitnú atmosféru na palube dotvára napr. aj ambientné osvetlenie. To si je možné individuálne prispôsobiť spomedzi troch ponúkaných farieb. Palec hore dávame aj už tradične veľmi prehľadnému prístrojovému panelu. Dominantou palubnej dosky je špičkový a veľmi dobre fungujúci dotykový displej Columbus s priemerom 8 palcov. Systém okrem množstva ostatných zaujímavých funkcií disponuje i veľmi dobrou navigáciou. Samostatnú kapitolu predstavuje priestor pre posádku a komfort cestovania. Vo veľmi pohodlných predných kreslách so širokou škálou nastavenia si nie je problém nájsť ideálnu polohu. Model Superb vždy zdobil aj priestor vzadu. Okrem už tradične kráľovských priestorových pomerov pre nohy cestujúcich v druhom rade si novinka výrazne polepšila aj v parametri vnútornej šírky. Po novom sa tak vzadu pohodlne odvezú aj traja priemerne urastení cestujúci. To, že novinka môže slúžiť aj ako reprezentatívna limuzína, prezrádza aj nasledujúci detail top výbavy. Prostredníctvom ovládania na boku spolujazdcovho operadla môže pohodlne meniť polohu tohto predného sedadla aj pasažier sediaci vzadu. Celkovo môže ponúkať nová ŠKODA Superb až 29 riešení typu Simply Clever. Okrem už tradične známych vychytávok z iných modelov disponuje novinka napr. aj dvoma dáždnikmi, ktoré sú tentokrát vtipne ukryté v predných dverách. Z hľadiska celkovej výbavy disponuje nami testovaná top výbava Laurin & Klement mnohými luxusnými prvkami, ktoré priam rozmaznávajú posádku. O už spomínaných bezpečnostných asistentoch píšeme v úvode. Okrem toho sú tu ďalej trojzónová automatická klimatizácia, adaptívny podvozok, adaptívny tempomat, vyhrievanie a ventilácia predných sedadiel, vyhrievané zadné sedadlá, aparatúra CANTON s 12 reproduktormi, spomínané ambientné osvetlenie, kožené sedadlá, parkovací asistent, panoramatické strešné okno a mnoho ďalších prvkov.

 

 

Jazda

Nakoniec sa dostávame k samotnej jazde s novým modelom ŠKODA Superb. Jednou z najzásadnejších noviniek je adaptívny podvozok, ktorý bol súčasťou nami testovanej výbavy Laurin & Klement. Nový Superb ho dostal ako vôbec prvá ŠKODA v histórii. Prostredníctvom tlačidla pri voliči automatickej prevodovky a dotykového displeja si je možné prednastaviť jeden z piatich jazdných režimov, a to: Eco, Comfort, Sport, Normal a tiež Individual, ktorý umožňuje personalizovať jednotlivé nastavania podľa potreby vodiča. Hneď na úvod musíme konštatovať, že aj napriek veľkým príplatkovým 19 palcovým kolesám fungovali v praxi adaptívne tlmiče výborne. Vskutku citeľný rozdiel nastáva najmä medzi režimami Comfort a Sport. V prvom spomínanom dokáže vozidlo až neuveriteľne presvedčivo žehliť nerovnosti našich ciest. Pocit komfortu sa ešte viac násobí pri sedení vzadu. Pri režime Sport naopak, celé vozidlo stvrdne a dokonale drží jazdnú stopu i pri vysokých rýchlostiach. Kompromisom medzi oboma režimami je režim Normal. V praxi sme často využívali aj režim Eco, ktorý ponúka aj funkciu voľnobežky. Testovaná motorizácia 2,0 TDI s výkonom 190 koní udeľuje aj takej veľkej „lodi“, ako je nový Superb, vynikajúcu jazdnú dynamiku. Obzvlášť sa nám páčil mohutný záťah pri rozbiehaní, ktorý Superb ponúka vďaka výraznému krútiacemu momentu. Veľmi príjemne sme ostali prekvapení aj z celkovej manévrovateľnosti s vozidlom. Aj napriek tomu, že je Superb už poriadny kus auta, až prekvapivo dobre sa s nim manévruje aj v stiesnených priestoroch.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

A náš celkový dojem?

Nová ŠKODA Superb sa z nášho pohľadu skutočne radí k míľnikom českej značky. Medzi jej najväčšie prednosti podľa nás patrí elegantný a reprezentatívny dizajn, vďaka ktorému sa novinka nestratí ani v konkurencii prémiových modelov. Okrem toho je spojený práve s príchodom novej generácie modelu Superb debut množstva výbavových prvkov, ktoré sa vo vozidle s okrídleným šípom v znaku objavujú vôbec po prvýkrát. Nová ŠKODA Superb má aj preto všetky predpoklady na to, aby sa stala skutočným predajným lídrom svojej triedy. V Žiline si novú ŠKODU Superb môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel ŠKODA v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s. r. o. na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky ŠKODA.

 

 

Technické parametre:


Model: ŠKODA Superb 2,0 TDI Lanrin & Klement
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 135
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 4,5 l na 100 km
Výbava: 2,0 TDI L&K (testovaný model) Cena: od 38 190 €
Výbava: 1,4 TSI Active Cena: od 21 290 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod