Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

28. november 2020 | Henrieta
| 1°C

Z regiónu

Skvelá správa pre milovníkov cyklistiky: medzi Žilinou a Terchovou budujú novú cyklotrasu

Nadšenci cyklistiky a cykloturistiky budú môcť využívať novú cyklotrasu. Od roku 2022 by mala na cyklistickej mape Slovenska pribudnúť cyklomagistrála Terchovská dolina, ktorá na viac ako 23 kilometroch spája celkom deväť katastrálnych území v smere zo Žiliny do Terchovej.

18.06.2020 | 10:00

Projekt, ktorý od roku 2014 realizuje Oblastná organizácia cestovného ruchu (OOCR) Malá Fatra, prešiel v marci do fázy realizácie stavby cyklotrasy. Finančné prostriedky v celkovej výške 6,3 mil. eur získala OOCR z Integrovaného regionálneho operačného programu. Partner projektu, Nadácia Kia Motors Slovakia, sa na financovaní bude podieľať sumou vyše 314-tisíc eur do ukončenia projektu v roku 2022. OOCR Malá Fatra vynaložila od roku 2014 na projekt finančné prostriedky vo výške 350-tisíc eur, 80 % z nich financovalo mesto Žilina. Projekt cyklomagistrály Terchovská dolina sa realizovanou dĺžkou a výškou investícií radí k jednému z najnáročnejších projektov cyklotrás na Slovensku, ktoré sú aktuálne vo výstavbe.

„Mikroregión Terchovská dolina má výborné predpoklady pre rozvoj cyklotrás. Svojou rozmanitosťou územia, zachovaným prírodným kultúrnym a historickým bohatstvom má veľmi dobré podmienky pre rozvoj cestovného ruchu. Teším sa, že tento projekt, ktorého príprava, ale aj realizácia sú skutočne náročné, je v stavebnej fáze. Verím, že novú cyklomagistrálu po jej dokončení ocenia nielen obyvatelia nášho regiónu, ale aj všetci návštevníci,“ povedal Peter Fiabáne, žilinský primátor a zároveň predseda OOCR Malá Fatra. 


„Mobilita, rozvoj športu a podpora susedných obcí sú dôležitými piliermi našej stratégie spoločensky zodpovedného podnikania. Teší nás, že širokú sieť projektov pre rozvoj alternatívnej formy dopravy, ktorým sa automobilka Kia Motors Slovakia venuje od roku 2012, rozšíri takýto výnimočný projekt. Veríme, že cyklomagistrála umocní športové návyky obyvateľov regiónu so silnou tradíciou cyklistického športu, a zároveň sa stane bezpečným miestom pre prepravu do zamestnania aj na rekreáciu,“ vysvetlil Kyong-Jae Lee, predseda správnej rady Nadácie a prezident Kia Motors Slovakia.

Cieľom projektu cyklomagistrály je zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity cyklistickej dopravy. Hlavná cyklotrasa prechádza cez územie obcí Belá, Lysica, Stráža, Krasňany, Varín. Vedľajšia trasa smeruje z Varína, cez Gbeľany, Nededzu až do Tepličky nad Váhom. Súčasťou je aj prepojovacia trasa, ktorá slúži na spojenie hlavnej trasty s vedľajšou v rámci obce Koňhora. Vzhľadom k plánovanému obchvatu obce Krasňany by sa bez jej existencie cyklisti idúci po vedľajšej trase nemohli napojiť na hlavnú trasu.

„Význam cyklomagistrály Terchovská dolina nespočíva len v dôležitosti projektu pre rozvoj cestovného ruchu, ale aj v tom, že ukázala zmysel prepojenia súkromného a verejného sektora v jednej organizácii cestovného ruchu. Veríme, že v ďalších rokoch sa zväčší záujem o vstup do našej organizácie, aby sme mohli spoločne pracovať na nových témach a projektoch,“ podotkol Štefan Vančík, výkonný riaditeľ OOCR Malá Fatra.


Cyklomagistrála by po dobudovaní mala odbremeniť frekventovanú cestu od nebezpečných stretov cyklistov a motorových vozidiel. Navyše sa zameriava aj na zatraktívnenie cyklistiky prostredníctvom inštalácie nabíjacích staníc na elektrobicykle, ktoré budú umiestnené v katastri každej obce.

Trasa v hlavnej vetve od Vodného diela Žilina cez Varín kopíruje rieku Varínka až do Terchovej. „V rámci tohto úseku sa stavia 10 veľkých mostov s rozponom 30 – 55 metrov a šesť lávok v dĺžke 10 –40 metrov. Mosty sú z drevených lepených nosníkov, deväť mostov je prestrešených. Navrhnuté sú s prvkami tradičnej miestnej ľudovej architektúry a tak, aby svojou architektúrou zapadli do prostredia krajiny,“ upresnil Peter Chrapčiak, člen predstavenstva OOCR Malá Fatra.

S prípravami na vybudovanie cyklomagistrály sa začalo už v marci 2014, a to prieskumom terénu pre návrh trasy a projektovej štúdie. Od roku 2015 do 2018 sa vypracovávali projekty pre územné rozhodnutie a stavebné povolenie. V rokoch 2018 – 2019 pokračovali prípravy inžinieringom a podaním žiadosti o nenávratný finančný príspevok zo zdrojov Európskej únie. V rokoch 2019 – 2020 sa obstarával zhotoviteľ stavby, s ktorým bola podpísaná zmluva o dielo vo februári 2020.   

„Pri samotnej príprave cyklomagistrály bolo potrebné vyriešiť veľké množstvo vlastníckych vzťahov, pri rôznych druhoch vlastníkov, napríklad fyzické osoby, urbárske spoločenstvá, firmy, štátne podniky, čo je vo výsledku viac ako 80 uzatvorených zmlúv v deviatich katastrálnych územiach. Veľkosť projektu dokumentuje aj náročný proces stavebného povolenia, inžinieringu či verejného obstarávania,“ doplnil Peter Chrapčiak.  

Autor: - r -

Zdroj: mesto Žilina

Foto: mesto Žilina

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod