Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

19. september 2018 | Konštantín

Zaujímavosti

SMART FORTWO

Dnes si predstavíme jedno super mini auto z dielne prémiovej značky Mercedes, ktoré hlavne v mestách začíname stretávať stále častejšie. Reč nie je o ničom inom ako o nákupnom vozíku s menom Smart Fortwo.

23.08.2016 | 15:00

Prvá generácia tohoto malého mestského automobilu pre dvoch sa predstavila na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom už v roku 1997, v roku 2007 sa verejnosti predstavil jeho druhý rad, ktorý sa však od prvého modelu veľmi nelíšil, skôr išlo o facelift s viacerými novými bezpečnostnými prvkami. A od roku 2011 je v ponuke úplne nový model s poradovým číslom 3, ten je už na úplne novej platforme a schádza z jednej výrobnej linky spolu s novým Renaultom Twingo. Ale o tomto najmladšom prírastku Smart Fortwo rodinky si napíšeme niekedy inokedy. My sme pre vás totiž vyskúšali predchádzajúci model, o ktorom sme už spomínali, že začína byť hlavne v mestách stále viac videný a obľúbený.

Smart Fortwo Cabrio, špecialista v meste a majster v parkovaní
Všetci veľmi dobre vieme a nemusíme byť ani motoristi, ako je to v tejto dobe s parkovaním, a to nielen v mestách. My sme pre vás vyskúšali rovno dva modely od MCC Smart, a keďže je leto, obidva vo verzii cabrio. Myslím si, že toto vozidlo netreba viac predstavovať. Určite ste ho už videli jazdiť po našich cestách. Od roku 1998 sa predalo 12 miliónov kusov, sú dostupné v 43 krajinách na piatich kontinentoch. Naozaj ide o výnimočné vozidlo, ktoré na trhu vďaka svojim rozmerom v podstate nemá priamu konkurenciu. V prvom rade by som chcel ale naozaj podotknúť, že na Smart si musí vodič najprv zvyknúť.


Ale nechcem nikoho strašiť. Myslím to v dobrom, pretože chvíľu vám potrvá, kým si zvyknete, že kapota auta sa končí zhruba tam, kde spodná hrana čelného skla a zadok len niekoľko centimetrov za chrbtom vodiča. Preto zo začiatku, keď s ním začnete jazdiť, máte tendenciu nechávať okolo seba príliš veľa miesta. Vzhľadom na vonkajšie rozmery tohto vozidla – 2695 mm dĺžka, 1559 mm šírka, 1549 mm výška je interiér pre dve osoby až neuveriteľne priestranný, a to verte, že vo všetkých smeroch.


No... možno mu chýba trochu viac úložných priestorov, ale nemôžeme chcieť všetko. Len čo ale Smart dostanete do oka, zistíte dve veci. Prvá je, že Smart je naozaj výnimočné vozidlo ultra kompaktných rozmerov, a tá druhá, že ste sa stali majstrom parkovania v preplnených mestách. Asi viacerým prebehne hlavou myšlienka, že Smart vďaka svojim rozmerom je nebezpečné na vozenie. Opak je však pravdou!


Extrémnu tuhosť konštrukcie, ktorej základom je bezpečnostný rám Tridion, dokazujú aj mnohé testy, ktoré si veľmi ľahko viete nájsť na internete. Skutočnú odolnosť rámu Tridion preveril nedávno aj nemecký autoklub ADAC, ktorý v nárazových testoch preveril desiatky malých a mini automobilov v čelnom náraze s vozidlami strednej triedy. Výsledky hovoria samy za seba. Obstál jeden jediný automobil. Smart Fortwo...


Len pre predstavu prikladám link na jeden crashtest, kde sa Smart stretol so svojím veľkým bratom Mercedesom triedy S: https://www.youtube.com/watch?v=v708z67ALww.


Možno by ste si mysleli, že tento mini cabriolet bude mať problémy so vzduchovými vírmi v kabíne so stiahnutou strechou. No v tomto naozaj prekvapuje aj nás, musíme totiž potvrdiť, že až do rýchlosti 100 km/h vám vietor vo vlasoch vôbec nebude prekážať. A klasická mestská prevádzka, pre ktorú bol Smart vyrobený, je predsa na to ako stvorená. Naopak, so zavretou strechou nás Fortwo príjemne prekvapil odhlučnením a celkom dobrým aerodynamickým odporom, no je pravda, že je o niečo citlivejší na bočný vietor.


Na prvý pocit pôsobí ako vratká barová stolička, ktorá sa v zákrutách položí na bok, ale jeho podvozok s kolesami vystrčenými do rohov a štandardne montované ESP, ABS, EBD a hydraulický brzdový asistent zaisťujú naozaj prekvapivú stabilitu. Podvozok je dokonca oproti predchádzajúcemu modelu po facelifte a musíme naozaj uznať, že je oveľa lepšie odizolovaný. Pri prejazde po nekvalitnej vozovke sa do kabíny neprenáša priveľa hluku. Ak však máte cabrio ako v našom prípade, musíte mať zatvorenú strechu. Je pravda, že ak prejdete trochu rýchlejšie po väčšej nerovnosti, tak vďaka nižšej hmotnosti prednej časti vozidla budete na podvozku počuť väčšie buchnutie.


Nevyzerá to tak, ale Smart Cabrio je použiteľný dokonca aj v zimnom období. Plátenná strecha má v sebe totiž zabudované sklenené vyhrievané zadné okno. No a čo viac, je to naozaj plnohodnotný kabriolet, pri ktorom sa nemusíte uspokojiť len so stiahnutím plátennej strechy. Po odistení veľmi rýchlo schováte aj strešné oblúky do útrob dverí kufra a môžete si tak užívať jazdu s vetrom vo vlasoch. Smart je proste naozaj šikovný a rozhodne si ho zamilujete ešte skôr, než mu prvýkrát stúpite na plyn.

Plusy
> malé vonkajšie rozmery
> dynamický motor
> priestranný interiér
> pohodlné sedenie za volantom
> ideálne parkovanie kolmo aj na pozdĺžnych parkovacích miestach

Mínusy
> prehnaná cena za nové vozidlo
> pomalšia robotizovaná prevodovka, na ktorú si treba zvyknúť
> kufor je skôr len symbolický

Autor: Roman Bene, B & B Car

Foto: Roman Bene

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA PIATOK
25 °C
23 °C
23 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod