Žilinský Večerník

6. máj 2024 | Hermína
| 6°C

Spravodajstvo

Strážovčania: Nechceme autoumyváreň!

Koncom minulého roka sme čitateľov informovali o problematických odporúčaniach mesta Žilina, ktoré mohli byť vydané v rozpore s územným plánom. Išlo najmä o kladné stanovisko primátora Igora Chomu s výstavbou výrobnej haly spoločnosti Sungwoo Hitech a ťažbou štrku v Považskom Chlmci. Ďalším zo série pochybných rozhodnutí je povolenie výstavby autoumyvárne v obytnej zóne mestskej časti Strážov, ktorá už dokonca stojí a je pred kolaudačným rozhodnutím. Občania aj OZ Proti korupcii sa búria. Hoci roky protestujú, nikto ich nepočúva.

03.01.2016 | 12:23

Koncom minulého roka sme čitateľov informovali o problematických odporúčaniach mesta Žilina, ktoré mohli byť vydané v rozpore s územným plánom. Išlo najmä o kladné stanovisko primátora Igora Chomu s výstavbou výrobnej haly spoločnosti Sungwoo Hitech a ťažbou štrku v Považskom Chlmci. Ďalším zo série pochybných rozhodnutí je povolenie výstavby autoumyvárne v obytnej zóne mestskej časti Strážov, ktorá už dokonca stojí a je pred kolaudačným rozhodnutím. Občania aj OZ Proti korupcii sa búria. Hoci roky protestujú, nikto ich nepočúva.
 

ŽILINA-STRÁŽOV. Podľa miestnych obyvateľov, predstaviteľov OZ aj predsedu komisie územného plánovania MZ Dušana Maňáka je autoumyváreň v takejto podobe v rozpore s dnešným aj predchádzajúcim územným plánom. „Stavebný úrad mesta Žilina musí posudzovať umiestnenie akejkoľvek prevádzky s veľkou citlivosťou, zodpovednosťou a zreteľom na jej budúce prevádzkovanie. Umiestňovanie prevádzky autoumyvárne medzi rodinné domy do obytnej zóny s nevyhovujúcou prístupovou cestou, podceňovaním vplyvov na obyvateľov a životné prostredie, nárast hluku, zvýšenie intenzity dopravy, zníženie komfortu bývania a nedostatočnú informovanosť, tieto základné požiadavky nezohľadňuje,“ napísali obyvatelia Strážova v petícii adresovanej mestu Žilina.


Jasné NIE!

O problém sa začalo zaujímať aj OZ Proti korupcii. Tesne pred Vianocami uskutočnilo verejné zhromaždenie občanov, na ktorom sa zúčastnili aj šéf stavebného úradu Jozef Oswald a prednosta mestského úradu Juraj Liška. Desiatky nespokojných Strážovčanov jasne vyjadrili svoje nesúhlasné stanovisko s autoumyvárňou medzi svojimi domami. Jej prevádzka je dokonca plánovaná ako nepretržitá a vybudovaná je aj pre veľké automobily.
 

Neberú na nich ohľad

Igor Korček sa už tri roky snaží dosiahnuť zastavenie projektu. Podľa neho totiž prevádzka tak, ako je umiestnená, negatívne zasiahne každého obyvateľa obce. „Nie je totiž napojená na hlavnú cestu, a tak budú autá využívať naše miestne cesty cez dedinu. Investor od začiatku tvrdil, že nemá záujem o dennú prevádzku, ale o nepretržitú, hlavne nočnú prevádzku, aby bola ekonomicky efektívna. Primátor Igor Choma sa vyjadril, že s tým nemá žiadny problém a ak dá regionálny úrad verejného zdravotníctva súhlas, tak bude spustená 24 hodín denne 365 dní v roku. Domnieval som sa, že budú brať ohľad na nás, ktorí tu žijeme a chceme spať. Ale zistil som, že na nás neberie ohľad nik,“ uviedol.
 

Nesúhlasné postoje vyjadrili aj ďalší obyvatelia. Autoumyváreň v Strážove jednoznačne nechcú. Pýtali sa, prečo bola ich petícia zamietnutá a prečo neboli účastníkmi konania. „Nikoho nezaujíma názor občanov. Tí, čo nás majú zastupovať, idú proti nám. Však nech sa sem prisťahujú a uvidia. My sme si zobrali úver na 30 rokov a postavili sme tu dom. Teraz tu máme žiť a bývať, keď nám tu budú deň – noc jazdiť a umývať veľké autá? Veď to je choré,“ uviedla mladá pani.

Obyvatelia sú jednoznačne presvedčení, že autoumyváreň v takejto podobe bola jednoznačne povolená a postavená v rozpore s územným plánom.

 

Je to vraj vybavenosť

Vedúci stavebného úradu Jozef Oswald je presvedčený, že mesto konalo v tomto prípade v súlade so zákonom. „V minulosti bol na tomto mieste autobazár. Prvý dokument, ktorý hovorí o zámere vybudovať tu autoumyváreň, je už z roku 2008 a už vtedy bolo stanovisko také, že je to v súlade s územným plánom. Ten tu totiž počítal s občianskou vybavenosťou. Dnes sa tu sporíme o to, či takáto autoumyváreň je alebo nie je občianskou vybavenosťou. Ona však občianskou vybavenosťou jednoznačne je. Čo iné by to malo byť? Výroba?“ uviedol šéf stavebného úradu.

Podľa jeho slov však nie stavebný úrad môže rozhodnúť o tom, či bude prevádzka nepretržitá alebo len denná. Stavebný úrad rozhodol len o vydaní stavebného povolenia. Rozhodnutie o prevádzke je v kompetencii regionálneho úradu verejného zdravotníctva a následne mesta Žilina.

 

Architekt vidí rozpor

Architekt, poslanec a predseda komisie územného plánovania mestského zastupiteľstva Dušan Maňák to však vidí úplne inak. „Aj v starom územnom pláne, na základe ktorého vydávali povolenie, bola táto oblasť funkčnou plochou vymedzenou pre individuálne bývanie. To znamená, že v takejto zóne môžu byť povolené len doplnkové funkcie k hlavnej obytnej funkcii, a môžu to byť len také, ktoré svojou prevádzkou neprimerane nenarušujú bývanie. Môžu to byť napríklad funkcie základnej vybavenosti (obchod, služby), ktoré slúžia len tu žijúcim obyvateľom. Autoumyváreň s kapacitou 400 áut denne je však jednoznačne vyššia regionálna vybavenosť, ktorá bude slúžiť pre široký okruh zákazníkov mimo obyvateľov tejto zóny. Je to zariadenie, ktoré je predovšetkým náročné na dopravu. Navyše jej zamýšľaná prevádzka aj v hodinách nočného pokoja je jednoznačným a neprimeraným narušením funkcie bývania v obytnej zóne. Stačilo, aby mesto Žilina vo svojom prvom vyjadrení k zámeru uviedlo takéto zamietavé konštatovanie a investor by ďalej už nemohol pokračovať s projektovými prácami pre umyváreň,“ uviedol Dušan Maňák. 

 

Pomôže prokurátor?

Napriek protestom obyvateľov a pochybnostiam o súlade s územným plánom, je, zdá sa, začatie prevádzky autoumyvárne v Strážove už nezvratným faktom. Igor Korček sa s tým však nechce zmieriť. Deklaroval, že sa bude o zvrátenie pokúšať aj súdnou cestou, ak nebude mať iné východisko. Ďalší krok podniklo aj OZ Proti korupcii, ktoré dalo na okresnú prokuratúru podnet na vydanie protestu prokurátora. „OZ Proti korupcii sa domnieva, že súhlasné stanovisko na výstavbu čističky áut nebolo vydané v súlade s územným plánom, ktorý bol v tej dobe platný. Čističku áut v žiadnom prípade nepovažujeme ako základnú súčasť vybavenosti obytného územia. Napríklad sídlisko Solinky s počtom obyvateľov cca 14 000 do dnešnej doby také niečo nemá. Ak by to malo patriť medzi základnú vybavenosť, tak by ju už dávno malo mať. Podobne sídlisko Hájik.

Osobne vidím problém v tom, že stavebný úrad neprizval obyvateľov okolitých domov ako účastníkov konania, hoci tak urobiť mohol. Takto sa nadštandardne pristupuje voči podnikateľovi, ale neháji sa záujem obyvateľov ulice. V iných prípadoch sa bežným občanom, ktorí si chcú napríklad niečo pristaviť, robia obštrukcie,“ povedal podpredseda OZ Ľubo Bechný. Ak by prokurátor vydal protest proti vydaniu stavebného povolenia, stavebný úrad by mu buď vyhovel a vydané povolenie zrušil, alebo nevyhovel a vec posunul na okresný úrad, ktorý by následne rozhodol.

Na stretnutie s občanmi bol pozvaný aj majiteľ firmy, ktorá chce autoumyváreň prevádzkovať, ako aj primátor Igor Choma. Nezúčastnili sa.

 

Michal Filek
Snímka Ľubo Bechný

Pozri aj Komentár.

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod