Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

18. november 2018 | Eugen

Zaujímavosti

Súmrak svetových autosalónov zasiahol i najstarší „Mondiale Paris“

Alfa Romeo, Bentley, Fiat, Ford, Jeep, Mazda, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Subaru, Volkswagen, Volvo... Všetky spomenuté automobilky aktuálne spája jeden spoločný atribút. Ani jeden spomedzi týchto tradičných výrobcov sa v tomto roku nepredstavil na konajúcom sa parížskom autosalóne!

15.10.2018 | 13:42

Aj napriek tomu, že už niekoľko rokov sa zmysluplnosti veľ­kých a tradičných autosalónov prikladá čoraz menšia dôležitosť, je doslo­va šokujúce, aké množstvo výrobcov si dovolilo odig­norovať v princípe najstar­ší svetový autosalón s veľmi bohatou históriou. V prípa­de „tohtoročného Paríža“ ale nejde o žiaden ojedinelý jav. Automobiloví výrobcovia sa začali nenápadne vytrácať zo žiaru reflektorov svetových autosalónov už pred rokmi. Pri aktuálnom ročníku auto­salónu vo francúzskej met­ropole je ale už absentérov na náš vkus predsa len tro­chu priveľa. Naozaj sa začína napĺňať ten najčernejší sce­nár a svetové autosalóny sa v dnešnom globálnom a on­line svete stávajú neperspek­tívnym prežitkom?

Na jednej strane tu máme jeden pravdepodobne opod­statnený argument od samot­ných automobiliek. Spočíva v tom, že nemalé prostriedky investované do expozície na niektorom zo svetových au­tosalónov, pravdepodobne z hľadiska efektu propagácie, dokážu marketingoví mágo­via tej či onej značky prein­vestovať oveľa efektívnej­šie i zmysluplnejšie. Ruka v ruke s nemalými nákladmi na účasť na autosalóne kráča ešte aj „nočná mora“ v podo­be prípadného menšieho zá­ujmu o nový model niektorej automobilky. Inými slova­mi, každý výrobca sa bojí, že práve jeho horúca novinka sa stratí v spleti konkurenčných výstavných premiér. Práve pre tento dôvod dnešné auto­salóny prinášajú už len mini­mum „skutočných premiér“. Drvivá väčšina noviniek stih­ne byť oficiálne predstave­ná odbornej verejnosti ešte v predstihu, napríklad v rámci špeciálne zameraného even­tu. Takmer všetky autosaló­nové výstavné premiéry pre­to stihneme bližšie spoznať skôr, ako z nich padne plach­ta na pôde výstaviska. Aj na­priek týmto úskaliam má tra­dičný autosalón pre mnohých z nás stále svoje neopakova­teľné čaro. Výhodou pri tej­to prežitosti je, že na jednom mieste a v relatívne rýchlom časovom slede môžete obja­viť veľa nových modelov.

Čo všetko teda v tomto smere dokáže ponúknuť aktuálny ročník autosaló­nu v Paríži?
Aj napriek neúčasti spomí­naných výrobcov sa máte na čo tešiť aj pri aktuálnom ročníku. Výrobcovia, ktorí do Paríža nakoniec prišli, vo väčšine prípadov zaujali pú­tavými a atraktívnymi no­vinkami. Začať nemôžeme inde ako u domácich výrob­cov. Renault, Peugeot či Cit­roën majú podľa očakávania jedny z najväčších i najatrak­tívnejších expozícií. Renault okrem nových modelov Clio, Kadjar či Twingo predstavil i najvýkonnejšiu verziu mo­delu Megane R.S. s prívlast­kom Trophy. Okrem toho si automobilka prostredníc­tvom historických vozidiel, ale aj futuristických kon­ceptov pripomína okrúhle 120. výročie od svojho zalo­ženia. Stánok Peugeot sa pýši jedným z najkrajších kom­bi súčasnosti, teda modelom 508 SW. Nemenej zaujíma­vý je aj koncept e-Legend. Okrem retro dizajnu zaujme aj rýdzo elektrickým poho­nom. Citroën, naopak, vsá­dza v Paríži na svoje najväč­šie SUV. Reč je o modeli C5 Aircross, dostupný aj s hyb­ridným pohonom. Už samo­statná prémiová značka DS z koncernu PSA zaujala svo­jím novým a doposiaľ naj­menším SUV DS 3 Crossback. Okrem domácich výrobcov pútajú veľkú pozornosť aj ex­pozície nemeckých prémio­vých automobiliek. Medzi nimi sa rozpútala akási po­myselná elektro SUV vojna. Audi konečne ukázalo finál­nu podobu modelu e-tron. Mercedes zaujal modelom EQC s rovnakým typom po­honu. Ani BMW nechce­lo ostať bokom, a tak priš­lo s konceptom elektrického iX3. V mníchovskom stánku si ale najväčšie ovácie vyslú­žila nová generácia Radu 3, ako aj nový model X5, Rad 8 či roadster Z4. Audi zauja­lo novou generáciou svojho najmenšieho modelu A1 či novým modelom Q3. Mer­cedes zaujal novou Triedou A s karosériou typu sedan, ale predovšetkým novým „super“ SUV s označením GLE.

V kategórii najoriginál­nejšia prezentácia v našich očiach zvíťazil španielsky Seat. Trochu mimo diania od ostatných postavili Španie­li vlastný pavilón, v ktorom bolo, samozrejme, hlavnou hviezdou nové SUV Tarraco. Z koncernu VW pútala mi­moriadnu pozornosť aj znač­ka Škoda. Konečne sme sa dočkali avizovaného mode­lu Kodiaq RS v jeho sériovej podobe. Dynamickú „elek­tro“ budúcnosť značky však naznačuje vízia v podobe konceptu Vision RS. Sloven­sko môže byť veľmi pyšné aj na tretí karosársky variant modelu Ceed. Pri aktuálnej generácii ho po prvýkrát re­prezentuje štýlový shooting brake s označením ProCeed. Okrem toho môžeme naďalej počítať aj s „ostrou“ verziou Ceed GT a dočkali sme sa aj čisto elektrického mode­lu Kia Niro EV. V podobnom duchu zaujala aj sesterská značka Hyundai. Ostrý mo­del i30 N Fastback doplnili vozidlá na alternatívny po­hon, a to Kona Electric a Hy­undai Nexo s pohonom na palivové články.

Ázijský kontinent repre­zentuje aj značka Toyota, teda jeden z najväčších vý­robcov automobilov na ce­lom svete. Japonci sa po­chválili novým modelom Corolla, resp. Corolla TS, kto­ré nahrádzajú súčasný mo­delový rad Auris. Za zmienku stojí určite aj nová generá­cia SUV RAV4 či model Ca­mry, ktorý sa v najnovšej verzii bude oficiálne ponú­kať už aj v Európe. Značka Lexus predstavila model ES, prekvapivo ide o limuzínu s predným pohonom. Ešte väčšiu pozornosť ale pútal aj vynovený model RC. Stá­nok Suzuki bol zaplnený „re­tromoderným“ offroadom Jimny. Honda zaujala novou generáciou jedného z najob­ľúbenejších SUV, teda novým CR-V.

Okrem toho je možné na parížskom výstavisku stretnúť aj niekoľko exotic­kých i exkluzívnych značiek. Do druhej kategórie možno zaradiť Ferrari, ktoré si pri­pravilo premiéru modelov s označením Monza. Nao­pak, vyslovene exoticky pô­sobí v Európe čínska značka GAC. Z jej pestrého portfólia by sa malo najväčšiu šan­cu presadiť aj u nás prav­depodobne stredne veľké SUV GS5. Avšak na to, či sa GAC Motor aj reálne pokúsi zaútočiť na európske trhy, si musíme ešte nejaký čas počkať.

Aj napriek všetkému spo­menutému považujeme za najväčšie prekvapenie toh­toročného parížskeho au­tosalónu značku VinFast. Za ambicióznym názvom sa ukrýva prvá vietnamská automobilka. Na rozdiel od čínskej konkurencie má SUV Lux SA, ako aj sedan Lux A v hľadáčiku jednoznačne o niečo náročnejšiu klien­telu. Zaujímavosťou je, že použitá technika pochádza v tomto prípade od značky BMW. Bez šance by z nášho pohľadu Vietnamci rozhod­ne nemuseli byť ani na sta­rom kontinente.

Zdroj: Peter Hlačik

Foto: Autor

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA UTOROK
-2 °C
-2 °C
-2 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod