Žilinský Večerník

28. marec 2024 | Soňa
| 10°C

Z regiónu

Taliani opustia stavenisko, diaľnicu dokončí nový zhotoviteľ

12.03.2019 | 09:00

Po rokovaní vlády to prišiel v stredu do Višňového potvrdiť minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) spolu s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jánom Ďurišinom a investičným riaditeľom NDS Jiřím Hájkom.

„Zhotoviteľ úseku v polovici januára predložil návrh na ukončenie kontraktu s NDS na realizáciu diaľničného úseku z dôvodu, že bez poskytnutia platby v minimálnej výške 100 miliónov eur nad rámec platnej zmluvy o dielo nie je schopný pokračovať vo výstavbe. NDS podľa zmluvy o dielo, legislatívy SR a Európskej únie takúto platbu nad rámec platnej zmluvy o dielo nemôže poskytnúť,“ informovala Národná diaľničná spoločnosť.

Do roku 2023

Práce na problematickom úseku diaľnice, ktorý mali pôvodne sprevádzkovať v závere tohto roka, sa postupne spomaľovali, počet robotníkov sa znižoval a neskôr sa vo verejnom priestore začal skloňovať aj ich odchod zo staveniska. V súčasnosti sa práce zastavili a opätovné spustenie výstavby úseku sa podľa NDS predpokladá o rok.

„Počas mojej návštevy po prerazení tunela tu robilo možno 300 až 400 ľudí. Odvtedy stavba upadala, pričom sme dostali informáciu, že sa na nej prepúšťa a nerobí sa tak, ako by sa malo. Na poslednom stretnutí vo Višňovom, na ktoré v decembri prišiel aj premiér, tu robilo asi 35 ľudí. Určitý čas sme ešte počkali, no keďže sa výstavba nenaštartovala, museli sme konať,“ povedal Árpád Érsek. Výstavbu diaľničného úseku musia podľa neho čo najrýchlejšie oživiť, pôvodného zhotoviteľa zo staveniska vypratať a vysúťažiť nového. „Ide nám všetkým o to, aby sme dielo dokončili do roku 2023, pretože ide o financovanie z európskych fondov,“ vysvetlil minister dopravy Árpád Érsek.

„Nie je neobvyklé, že z určitých príčin sa vytvorili meškania. Pri prerážke tunela to nie je také kritické, že zhotoviteľ mešká osem mesiacov a zároveň deklaruje to, že má zhoršené geologické podmienky. Stavebný dozor ale skonštatoval, že na predĺženie výstavby nemá nárok. Keď sa zhotoviteľ dozvedel, že tento nárok z titulu nezmenených geologických podmienok nemá, začali počty zamestnancov na stavbe klesať,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Personálne aj strojné kapacity boli podľa neho na začiatku nového roka kritické a v druhej polovici januára prišiel zhotoviteľ s návrhom dohody o ukončení zmluvy.

Nízka cena

V dohode sa Národná diaľničná spoločnosť podľa svojich slov sústredila na uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie z jej strany. „Návrh obsahuje aj klauzulu, podľa ktorej všetky oprávnené pohľadávky podzhotoviteľov vyplatí zhotoviteľ. V prípade, že tak neurobí, NDS zabezpečila, aby podzhotovitelia boli vyplatení z novej bankovej záruky zhotoviteľa,“ skonštatovala Národná diaľničná spoločnosť.

Odchádzajúci zhotoviteľ opustí stavenisko po inventarizácii stavby do troch mesiacov. „Podľa dohody má zhotoviteľ 21 dní na doloženie bankovej zábezpeky, aby bola dohoda krytá. Pokiaľ sa tak stane, začína lehota na inventarizáciu, vypratanie a odovzdanie stavby a vyplatenie všetkých záväzkov. Ďalej môže nasledovať vypísanie novej súťaže,“ informoval vo Višňovom investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek, ktorý vidí hlavný problém výstavby diaľničného úseku v jeho nízkej cene. „Pri takýchto veľkých investíciách, ktoré sa pohybujú v stovkách miliónov eur, nie je šťastné riešenie nastavovať, aby bola jediným kritériom najnižšia cena,“ potvrdil riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Nový zhotoviteľ, ktorý má úsek D1 dostavať, vzíde zo súťaže, v ktorej jedným z hlavných kritérií bude rýchlosť dostavby. „Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať,“ uviedla NDS. Diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je v súčasnosti rozostavaný na približne 40 %.

„Za celé združenie môžem potvrdiť, že nie sme radi, že na základe zmluvy nedokončíme tento projekt. No na druhej strane sme spokojní, že sme dosiahli dohodu. Naším hlavným cieľom bolo dohodnúť sa s NDS na tom, aby nedochádzalo k budúcim sporom pri ďalšom pokračovaní vo výstavbe,“ povedal majiteľ Dúhy Miroslav Remeta, podľa ktorého však nebol spôsob predkladania ich nárokov so Salini akceptovaný a na Slovensku vraj nie je realizovaný tak, ako sú zvyknutí na európskom či svetovom trhu.

„Došlo k tomu, že v súčasnosti sme v sporných otázkach s dozormi o viac ako 100 miliónov eur o tom, kto má zaplatiť rozdiel medzi pôvodnou tendrovou verziou, ktorú sme predkladali a tým, čo sa musí realizovať podľa aktuálnych noriem a geologických podmienok. A keďže sme sa doteraz nedokázali dohodnúť, nemalo podľa nás zmysel ďalej zvyšovať tento rozdiel. Zároveň došlo k zhode, že to bude posúdené medzinárodnou Komisiou na riešenie sporov (KRS),“ potvrdil Miroslav Remeta.

Cieľom združenia je podľa neho dodržať dohody s NDS a s lídrom združenia Salini vo veľmi krátkom čase záväzok doplatenia poddodávateľov. „Zahrnutí sú tam všetci tí, ktorí na stavbe svoje výkony riadne realizovali,“ dodal Remeta. Zásadnou otázkou podľa jeho slov nebola pôvodná cena, hoci ako pripúšťa, straty na niekoľkých položkách majú. „Tento rozdiel ale takémuto združeniu neprekážal a nebolo by to prekážkou v dokončení.“

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod