Žilinský Večerník

24. apríl 2024 | Juraj
| 3°C

Automoto

Test: CITROËN C4 AIRCROSS – vďaka pohonu 4x4 zvládne aj terén.

V dnešnom vydaní rubriky automoto testujeme ideálne vozidlo do zimnej nepohody, ktorá u nás v posledných dňoch panovala. Francúzska novinka, CITROËN C4 AIRCROSS, disponuje i pohonom 4x4, vďaka ktorému si hravo poradí nielen s nástrahami zimy. Vozidlo v najvyššom výbavovom stupni EXCLUSIVE, s naftovým motorom HDi 115 – objem 1,8 litra a s výkonom 150 koní, nám na test zapožičala spoločnosť POINT, a. s., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Citroën v našom regióne.

18.02.2013 | 15:21

V dnešnom motoristickom svete sa vozidlá v kategórii SUV, resp. crossovery tešia stále veľkej popularite a obľube, preto nemať takéto vozidlo v ponuke si môže dovoliť len máloktorý výrobca. Francúzsky CITROËN nedisponuje vlastnou štvorkolkou a preto svoje sily spojil s japonskou značkou MITSUBISHI. Už v roku 2007 na základe tejto spolupráce vznikol model CITROËN C-CROSSER. My dnes skúšame novinku, ktorá na našom trhu debutovala na jeseň minulého roka - CITROËN C4 AIRCROSS. Ten de facto nahrádza model C‑CROSSER v portfóliu značky. Novinka síce nesie v názve aj označenie C4, čo značí, že sa rozmerovo radí medzi kompaktné modely, CITROËN však platformu i pohon 4x4 preberá práve od MITSUBISHI, teda špecialistu na vozidlá 4x4. Otázka teda znie:
Čo nové prináša a ako funguje v praxi elegantný CITROËN C4 AIRCROSS?

Dizajn a vzhľad:

Dizajn modelu C4 AIRCROSS si zaslúži absolútnu pochvalu. Azda sa nájde len málokto, komu by sa nový C4 AIRCROSS nepáčil. Naopak, myslíme si, že každý nám dá za pravdu, keď povieme, že posledné modely od CITROËNU sa francúzskym dizajnérom naozaj veľmi vydarili a nechýba im značná dávka elegancie či šarmu. Iné to nie je ani v prípade C4 AIRCROSS. Exteriér hodnotíme ako umelecké dielo, ktoré ešte osobitne zvýrazňujú chromované lišty a doplnky. Z celej karosérie je rozhodne cítiť aj silný nádych línie modelov DS. Ak sa bližšie pristavíme pri detailoch, musíme vyzdvihnúť zaujímavo tvarované zadné svetlomety. Predné svetlá eleganciou taktiež nezaostávajú a veľmi efektne pôsobí i vertikálny pásik diód určených pre denné svietenie. Osobitný punc vozidlu dodávajú i krásne 18" kolesá a tiež napríklad zadný stĺpik, ktorý evokuje obrátenú plutvu žraloka. Ak sa bližšie pozrieme na rozmery novinky, tak následne platí, že CITROËN C4 AIRCROSS meria 4340 mm, široký je 1800 mm, vysoký 1625 mm a rázvor náprav dosahuje hodnotu 2670 mm. Z týchto čísel je celkom zrejmé, že novinka sa veľkosťou radí medzi kompakty a najmä preto nachádzame v jej názve odkaz aj na C4. Batožinový priestor dosahuje hodnotu 416 litrov. Pochváliť musíme vtipný otvor, cez ktorý je možné do kabíny prestrčiť a následne prepravovať aj dlhšie predmety, ako sú napríklad lyže, bez nutnosti sklápania zadných sedadiel.

Interier:

Po usadnutí za volant nového CITROËNu C4 AIRCROSS nebudete taktiež sklamaní. Nastupovanie do vozidla je veľmi pohodlné a posed je príjemne vysoký, spojený s ideálnym prehľadom o okolitej cestnej premávke. Priestorové pomery v novom CITROËNE sú pomerne veľkorysé, a to nielen vpredu, ale aj pre cestujúcich sediacich na zadných sedadlách, ktorí majú výhodu aj v podobe polohovateľných operadiel. Z hľadiska ergonómie je taktiež všetko v najlepšom poriadku, prístrojový panel je veľmi prehľadný a všetky ovládače sa nachádzajú tam, kde ich aj očakávate. Trošku odruky je prepínanie údajov na palubnom počítači tlačidlom „info“ vľavo pod volantom, pri každodennom využívaní je to však len otázka zvyku. Mierne skryto je umiestnené i ovládanie zapínania vyhrievania predných sedadiel, ktoré sa nachádza v priestore medzi sedadlami a stredovým tunelom. Dominantou palubnej dosky je naopak centrálny dotykový displej, na ktorom je možné zobrazovať množstvo údajov. Displej slúži taktiež na ovládanie autorádia, zobrazuje obraz cúvacej kamery a podobne. Dá sa okrem toho efektne vyklápať, pod ním je ukrytý CD prehrávač a tiež pevný disk či navigačný modul. Testované vozidlo vo výbavovom stupni EXCLUSIVE obsahovalo takmer všetko, čo vám napadne. Spomeňme xenónové svetlomety, bezkľúčový prístup a štartovanie, pohodlné kožené sedadlá s elektronickým nastavením i vyhrievaním a podobne.

Jazda:

Pod prednou kapotou testovaného vozidla pracoval osvedčený koncernový turbodiesel s objemom 1,8 litra, v tomto prípade označený ako HDi 150, ktorý disponoval maximálnym výkonom 150 koní. Kultivovaný a úsporný motor si s C4 AIRCROSS dokázal bez problémov poradiť a sily mu nedochádzali ani pri plne naloženom vozidle či pri jazde v teréne. Motor spolupracuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Ako sme však už spomenuli na začiatku, hlavnou prednosťou nového CITROËNu C4 AIRCROSS je inteligentný pohon 4x4. Jeho ovládanie sa nachádza na stredovom tuneli, tu je možné pomocou otočného ovládača nastaviť jeden z jazdných režimov: 2WD – pohon predných kolies, 4WD – pohon 4x4, resp. režim LOCK –elektronická uzávierka medzinápravového diferenciálu. C4 AIRCROSS sa síce najlepšie cíti na spevnených cestách, no keď treba, poradí si aj s nástrahami ľahšieho terénu. Vtedy si však treba dávať pozor na možné poškodenie nízko umiestnených hmloviek.

Celkový dojem?

Nový CITROËN C4 AIRCROSS milo prekvapil. Ponúka elegantný a štýlový dizajn, slušné priestorové pomery, vyššiu stavbu karosérie, skvelý a úsporný motor a hlavne pohon 4x4, vďaka ktorému mu nespôsobia zasnežené a zľadovatené cesty žiadny problém a zvládne i terénne nástrahy. Týmito atribútmi tak ideálne dopĺňa modelovú paletu značky CITROËN.

V Žiline si nový CITROËN C4 AIRCROSS môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Citroën v našom regióne, spoločnosti POINT, a. s., Žilina, na Ulici vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značiek Citroën či Nissan.

Peter Hlačik
Snímka autor

Technické parametre:
Model: CITROËN C4 AIRCROSS HDi 150
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon pri ot./min.: kW/koní 110/150
Točivý moment pri ot./min.: Nm 300
Max. rýchlosť: km/h 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,5 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,4 - 5,6 l na 100 km
Výbava: 21,6i – ATTRACTION (benzín) Cena: od 18 290 €
Výbava: HDi 150 – EXCLUSIVE (testovaný model) Cena: 34 190 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod