Žilinský Večerník

19. apríl 2024 | Jela
| -4°C

Z regiónu

Test dopravy! Ako sa prepravovať čo najefektívnejšie?

Európsky týždeň mobility sa s pravidelnosťou koná už od roku 2002 v termíne od 16. do 22. septembra. Jeho vyvrcholením je Medzinárodný deň bez áut, do ktorého sa už tradične tento rok zapojilo i mesto Žilina.

28.09.2017 | 10:08

Hlavným cieľom Európskeho týždňa mobility je vyzvať ľudí, aby sa okrem áut dopravovali napríklad i hromadnou dopravou, na bicykli či peši. My sme sa preto rozhodli, že si každú formu dopravy otestujeme a zistíme, čo je pre Žilinčanov v rannej špičke najvýhodnejšie. Prevetrali sme známy úsek: sídlisko Hájik – Hurbanova ulica, ktorý je ráno i podvečer počas pracovných dní pravidelne vyťažený.

USAĎTE SA, PROSÍM

Doprava autom, trolejbusom či autobusom je pre Žilinčanov už akousi tradičnou voľbou. Rozhodnutie, ktorú možnosť uprednostniť, však dokáže ovplyvniť hneď niekoľko faktorov. Rýchlosť? Komfort? Cena?

Nie je ničím výnimočným, predovšetkým počas rannej či popoludňajšej špičky, že sa hromadná doprava musí popasovať s menšími, niekedy i väčšími meškaniami. Tie sú najčastejšie zapríčinené aktuálnou dopravnou, poprípade inou mimoriadnou situáciou. Podľa Dopravného podniku mesta Žiliny sa všetky meškania vozidiel na jednotlivých spojoch zisťujú na základe údajov z palubných počítačov. „Väčšinou tieto údaje detailne sledujeme pri vyhodnocovaní nejakých sťažností alebo pri plánovaní grafikonu na konkrétnych úsekoch trás jednotlivých liniek. Všeobecné či priemerné sledovanie meškaní na linkách MHD si vyžaduje hlbšiu analýzu. Zároveň je potrebné pripomenúť, že rozdielne hodnoty meškania sú aj počas jednotlivých dní týždňa,“ vysvetlil Dopravný podnik mesta Žiliny.

Jazdu na linke smerujúcej zo sídliska Hájik sme preto absolvovali dvakrát, raz v priebehu týždňa, druhýkrát v piatok, kedy sa môže stať, že hodnota meškania bude výraznejšia. Trolejbus, ktorý začína na zastávke Stodolova s odchodom o 7.20 h a tiež 7.40 h, mal v týždni a rovnako i v piatok priemerné meškanie tri minúty. Namiesto plánovaného trvania cesty 16 minút to bolo teda 19 minút. Cesta autom trvala po rovnakej trase a v rovnaký čas 11 minút, kedy sa menšie dopravné obmedzenie vyskytlo za zastávkou Závodského. Práve na tomto úseku po kruhový objazd pred zastávkou Závodská získava v ranných hodinách hromadná doprava spomínané meškanie.

A čo komfort? Asi každému z nás záleží na tom, aby mal počas cesty do práce či do školy dostatoč­né pohodlie. Auto to síce zaručiť môže, no v prípade nečakaných dopravných obmedzení doká­že tento fakt vzbudiť vo vodičovi i poriadnu nervozitu. Tu by teda mala navrch hromadná doprava. No keďže vieme, že každá minca má dve strany, netreba zabúdať ani na to, že autobusy a trolejbu­sy zvyknú byť s pravidelnosťou v ranných hodinách poriadne pre­plnené. Nehovoriac o tom, že od 1. septembra sa zaviedla bezplat­ná doprava aj pre študentov od 15 do 26 rokov.

Nastáva tu otázka, či sa s prí­chodom tejto novinky stav do­konca nezhoršil. „Od začiatku septembra nepociťujem pri cesto­vaní v hromadnej doprave žiadnu výraznú zmenu, povedal by som, že počty ľudí sú rovnaké. To, že je to bezplatné, je len pozitívum pre tých, ktorí využívali túto dopravu aj predtým,“ uviedol študent zo Závodia, ktorý cestuje hromadnou dopravou na tejto trase denne.

Nemenej dôležitým činiteľom pri rozhodovaní sa, ako sa ráno dopraviť, je i otázka ceny. Pokiaľ vezmeme do úvahy, že dĺžka úse­ku od Stodolovej po Hurbanovu je približne 5 kilometrov, trasu sme absolvovali s osobným vozid­lom so spotrebou v rámci mesta 8 l/100 km a priemerná cena nafty sa v súčasnosti pohybuje na úrovni 1,10 eura, cesta do cieľa nás vyšla 0,44 eura. Hodnota dvojpásmového cestovného lístka je 0,65 eura.

Čo však v prípade, ak osobné vozidlo nie je kde zaparkovať? Parkovanie v centre mesta je spo­platnené, poplatok za parkovanie si pýtajú dokonca aj obchodné centrá, a tak je v konečnom dô­sledku prijateľnejšie nechať pri dopravovaní sa na takomto úseku auto doma.

„NA SAGANA“

Stačí prilba a košík na veci! Okrem auta či trolejbusu sme sa ráno skúsili dopraviť bicyklom i peši. Čerstvý vzduch je nado­všetko a v spojení s fyzickou ak­tivitou je pre naše zdravie iba prínosom. Čo tak skúsiť dopraviť sa do práce alebo do školy na bi­cykli? V mnohých krajinách je pre obyvateľov takáto forma dopravy atraktívna, no sú na to podmien­ky aj u nás?

„Čo sa týka žilinských cyklotrás, stav je nevyhovujúci. Máme asi 9 kilometrov cyklotrás, pri­čom absolútne chýba prepojenie medzi mestskými časťami a cen­trom, v rámci možností existuje iba cyklotrasa Vlčince – Solinky. Bohužiaľ, zatiaľ máme len čiastko­vé riešenia,“ uviedol Marián Go­gola z dobrovoľného nezávislého občianskeho združenia Mulica. Je však dôležité vyzdvihnúť, že po­trebná dokumentácia je pripra­vená. „Už len budovať. Plány sú, ale v rámci realizácie sú otázniky. Skutočne ideálne by bolo, keby v Žiline každý rok pribudli aspoň jeden až dva kilometre cyklotrás,“ zhodnotil.

Nakoľko na trase Hájik – Hurbanova žiadna cyklotrasa v súčasnosti vybudovaná nie je, cyklistom zostáva prispôsobiť sa podmienkam a použiť cestu ale­bo chodník. Priemerným tempom trvala cesta na bicykli 20 minút, pozitívom v tomto prípade je vy­naložená fyzická aktivita a forma dopravy, za ktorú sa neplatí. Ne­výhodou je snáď iba fakt, že počas zimných mesiacov je doprava na bicykli obmedzená.

SLUŠNÁ RANNÁ PRECHÁDZKA

Na záver sme otestovali aj to, aké je dostať sa zo sídliska Hájik do centra mesta peši. Nuž, sta­čí si ráno o pár minút privstať a do školy či do práce sa môžete pokojne aj prejsť! Na tejto tra­se to síce netrvá len 5 či 10 mi­nút, no priemerným tempom cca 40 až 45 minút určite. Výhodou je aj fakt, že zápchy či nečaka­né dopravné obmedzenia naozaj nehrozia. Tak ako pôjdete zajtra ráno?

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod