Žilinský Večerník

23. apríl 2024 | Vojtech
| 7°C

Z regiónu

Testovanie piatakov odhalilo regionálne rozdiely. Okres Žilina je lepší ako celoslovenský priemer

Testovanie piatakov sa konalo na slovenských základných školách 22. novembra 2017. Nedávno sa v hlavnom meste uskutočnila tlačová konferencia k výsledkom testovania, na ktorej sa vrátane percentuálnej úspešnosti tlmočili nedostatky žiakov v geometrii a priestorovej orientácii či výrazný vplyv sociálneho a ekonomického zázemia.

15.02.2018 | 13:58

Regionálne rozdiely, medzery v geometrii či adresnejšie výsledky pre učiteľov. Testovania z matematiky, slovenského, respektíve maďarského jazyka a literatúry sa v rámci celého Slovenska zúčastnilo dokopy 45 080 piatakov z 1481 základných škôl. Priemerná úspešnosť z matematiky dosiahla 64,7 %, v testoch zo slovenčiny a literatúry dosiahli piataci 62,8 % úspešnosť. Podľa riaditeľky Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romany Kanovskej sú výsledky testovania uspokojivé, v porovnaní s minulým rokom veľmi podobné a v priemere dokázali deti správne vyriešiť 19 úloh z 30. Výsledky z jednotlivých krajov však podľa jej slov potvrdili veľké regionálne rozdiely. „V matematike aj slovenčine a literatúre je jednoznačne najúspešnejším krajom s najlepšími výsledkami žiakov Bratislavský kraj. Naopak, najmenej uspokojivé výsledky dosiahli žiaci z Košického kraja. Zaostávajú tiež žiaci z Prešovského a Banskobystrického kraja,“ uviedla na tlačovej konferencii Romana Kanovská, podľa ktorej sú rozdiely medzi žiakmi zo západného a východného Slovenska citeľné. Žilinský kraj sa v testoch z matematiky so 69,3 % úspešnosťou umiestnil na druhom mieste, v testoch zo slovenského jazyka a literatúry deti zo Žilinského kraja skončili tesne na treťom mieste s úspešnosťou 65,2 %.

OKRES ŽILINA VYNIKOL V MATEMATIKE

Pokiaľ sa v rámci výsledkov z testovania zameriame podrobnejšie aj na okresy, podľa oficiálnych výsledkov zverejnených na internetovej stránke Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania výsledky z matematiky významne lepšie ako celoslovenský priemer dosiahli žiaci z okresov Bratislava I, Bratislava III a Bratislava IV, Bratislava II, Bratislava V, ďalej nasleduje okres Košice I a okres Žilina. V okrese Žilina bola priemerná úspešnosť z matematiky 72,6 %, zo slovenského jazyka a literatúry 67,7 %. Napríklad v okrese Bytča piataci dosiahli z matematiky úspešnosť 68 %, zo slovenského jazyka a literatúry 64,7 %. Tesne pred ňou sa v matematike umiestnili aj žiaci z Kysuckého Nového Mesta, ktorých úspešnosť dosiahla 68,9 %.
V slovenčine mali priemernú úspešnosť 65,2 %.

Vôbec najslabšie celoslovenské výsledky, ktoré presahujú sotva 40 %, dosiahli deti z okresov Gelnica, Rimavská Sobota, Rožňava, Medzilaborce a Revúca. Testovanie piatakov uskutočnené v školskom roku 2017/2018 potvrdzuje podľa riaditeľky NÚCEM zistenia z minulého školského roka, ktoré dokazujú, že nepriaznivé výsledky detí posilňuje najmä zlé ekonomické a sociálne zázemie, pričom v týchto prípadoch ide predovšetkým o regióny s vysokou mierou nezamestnanosti. Podľa ministerky školstva chcú výsledky zlepšovať a na regióny s najväčšími problémami sa zamerať oveľa intenzívnejšie. Ako ďalej doplnila, konkrétne opatrenia vykonali už tento rok. „Deti z nevýhodného prostredia odchádzajú zo školy do prostredia, kde sa im dostatočne nevenujú alebo nie sú schopní im pomáhať. Zameriavame sa preto na to, aby sme podporili výchovu a vzdelávanie detí aj po škole, ide predovšetkým o školské kluby či družiny. Tie dostanú viac prostriedkov na to, aby mohli pracovať s deťmi a mládežou z tých najhorších sociálnych skupín,“ prisľúbila Martina Lubyová, ktorá doplnila, že aj toto je príklad zmeny, ktorá bola docielená a prostredníctvom ktorej chcú deti podporovať.

POTRÁPILA NAJMÄ GEOMETRIA

Najväčší problém pri vypĺňaní testov predstavovali pre žiakov úlohy z geometrie či priestorovej orientácie, značnú časť testu z matematiky tvorili aj úlohy z finančnej gramotnosti. Učitelia podľa riaditeľky NÚCEM v minulosti požadovali, aby im boli výsledky prezentované adresnejšie, detailnejšie a objektívnejšie. „Po prvýkrát prichádzame s výsledkovým listom školy, kedy oveľa adresnejšie poskytujeme spätnú väzbu učiteľom piateho ročníka v matematike a v slovenskom jazyku a literatúre, aby si vedeli vyhodnotiť, s akými vstupnými vedomosťami prišli ich žiaci do piateho ročníka a aké vedomosti dosahujú priemerne všetci piataci na Slovensku,“ skonštatovala.

Foto: Ilustračná

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod