Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

18. november 2018 | Eugen

Automoto

TOYOTA AYGO Mestský X- faktor

Medzi najvýznamnejšie a najočakávanejšie novinky od TOYOTY sa v tomto roku bezpochyby radí nová generácia mestského mini, TOYOTA AYGO. Vďaka žilinskému zastúpeniu japonskej značky prinášame test spomínanej novinky vôbec medzi prvými na Slovensku. Nová generácia TOYOTY AYGO sa vyznačuje predovšetkým výrazným dizajnom s osobitným štýlom, ktorý ešte viac umocňuje široká možnosť vlastnej personalizácie. Medzi ďalšie charakteristické črty novinky môžeme rovnako zaradiť priestrannejší interiér, viac zábavy za volantom, nízke prevádzkové náklady a samozrejme aj povestnú kvalitu značky TOYOTA. Novú TOYOTU AYGO s modernizovaným benzínovým trojvalcovým motorom 1,0 VVT-i v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a v špeciálnej edícii x-cite nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

17.07.2014 | 15:43

Medzi najvýznamnejšie a najočakávanejšie novinky od TOYOTY sa v tomto roku bezpochyby radí nová generácia mestského mini, TOYOTA AYGO. Vďaka žilinskému zastúpeniu japonskej značky prinášame test spomínanej novinky vôbec medzi prvými na Slovensku. Nová generácia TOYOTY AYGO sa vyznačuje predovšetkým výrazným dizajnom s osobitným štýlom, ktorý ešte viac umocňuje široká možnosť vlastnej personalizácie. Medzi ďalšie charakteristické črty novinky môžeme rovnako zaradiť priestrannejší interiér, viac zábavy za volantom, nízke prevádzkové náklady a samozrejme aj povestnú kvalitu značky TOYOTA. Novú TOYOTU AYGO s modernizovaným benzínovým trojvalcovým motorom 1,0 VVT-i v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a v špeciálnej edícii x-cite nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

 

Prvá generácia TOYOTY AYGO vydržala vo výrobe pomerne dlhých deväť rokov. Dlho očakávaná druhá generácia AYGA, ktorú aktuálne testujeme, bola predstavená na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Rovnako ako predchádzajúci model i novinka vzniká v spolupráci automobilky TOYOTA s francúzskym koncernom PSA a z výrobných pásov zbieha rovnako ako v minulosti v Kolíne v Českej republike. Nové AYGO patrí do kategórie vozidiel segmentu A. Doménou týchto vozidiel je predovšetkým využitie v hustej premávke vo veľkých mestách, kde sa vďaka minimalistickým rozmerom, vynikajúcej obratnosti i ľahkému  ovládaniu i nové AYGO cíti ako ryba vo vode. Na našom trhu sú hneď od začatia predaja k dispozícii oba karosárske varianty, t. j. 3-, resp. 5-dverový variant. Vyberať si je možné taktiež z trojice výbav, ktoré dopĺňajú ďalšie dve špeciálne edície a samozrejmosťou sú aj samostatné zvýhodnené pakety, tak ako je to dobrým zvykom i pri ostatných modeloch TOYOTA. Motorovú paletu nateraz predstavuje vynovený a úsporný benzínový radový trojvalec 1,0 VVT‑i s maximálnym výkonom 51 kW, resp. 69 koní. Daná motorizácia sa štandardne dodáva v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Na prianie zákazníka je k dispozícii aj komfortný automat, ktorým je robotizovaná prevodovka x-shift. Nami testované AYGO disponovalo klasickou mechanickou prevodovkou, ktorá bude zrejme častejšou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka preto znie:

Čo všetko ponúka úplne nová TOYOTA AYGO v bežnej praxi? 

 

Vzhľad a rozmery
 

Samotný, pomerne odvážny vzhľad patrí medzi najcharakteristickejšie črty nového AYGA. Dizajnéri hľadali pri tvorbe novinky inšpiráciu v aktuálnej kultúre japonskej mládeže, ktorú reprezentuje nová úroveň hravosti stelesnená v dizajnovej tematike j‑playful. V praxi sa tak novinka rozhodne nestratí v dave, čo len podčiarkovali zvedavé pohľady okoloidúcich počas testovacích jázd. Prednej časti vozidla dominuje výrazná línia „x“, ktorá vďaka kontrastnému lakovaniu smeruje až k bočným oknám. Dynamický nádych ešte viac umocňuje predný nárazník s hmlovkami a efektným pásikom denného svietenia. Motív inšpirovaný písmenom „x“ je badateľný aj pri pohľade zozadu, kde dizajnéri novému AYGU navrhli taktiež veľmi robustný nárazník či originálne tvarované svetlomety. Z dizajnového hľadiska pôsobí netradične napríklad aj strecha vozidla. Tá má vďaka dvom výrazným prelisom evokovať siluetu pagody. Dvojfarebné lakovanie karosérie s pomerne jednoduchou možnosťou výmeny niektorých dielov ponúka každému majiteľovi široké spektrum vlastnej personalizácie. Testovaná verzia x-cite ponúka okrem špeciálneho oranžového metalického laku napríklad
aj efektné kolesá z ľahkých zliatin v čiernej farbe. Z hľadiska celkových rozmerov je už na prvý pohľad jasné, že novinka patrí do spomínaného segmentu mini vozidiel. Nové AYGO meria 3455 mm, široké je 1615 mm, výška dosahuje 1460 mm a rázvor náprav má hodnotu 2340 mm. Aj napriek minimalistickým vonkajším rozmerom si kapacitou batožinového priestoru medzigeneračne polepšilo o 29 litrov a kufor teraz disponuje hodnotou 168 litrov v základnom usporiadaní, prípadne až 750 litrov pri sklopení zadných delených sedadiel. Zaujímavé riešenie ponúkajú aj samotné ľahučké piate dvere, ktoré sú kompletne celé zo skla.  

 

Interiér a výbava 
 

Veľké množstvo originálnych a trendových riešení prináša aj interiér nového AYGA. Kontrastný a zároveň štýlový oranžovo-čierny motív testovanej verzie x-cite pôsobí veľmi hravo. Zaujímavé riešenie ponúka i netradičný prístrojový panel s dominantným analógovým rýchlomerom, uprostred ktorého sa nachádza displej s údajmi palubného počítača. Na ľavej strane vedľa rýchlomera je následne
umiestnený digitálny otáčkomer s vertikálnou stupnicou. Za dominantnú časť palubnej dosky možno označiť centrálne umiestnený 7“ dotykový displej x-touch nového multimediálneho rozhrania Mirror link, ktoré je kompletne v slovenčine. Systém má veľmi slušnú rýchlosť odozvy na zadávanie jednotlivých pokynov. Jeho najväčšou prednosťou ale zostáva možnosť veľmi širokej integrácie
s inteligentnými mobilnými telefónmi, čo dokážu oceniť najmä všetci skôr narodení používatelia. Pri novej TOYOTE AYGO je veľmi výstižná aj fráza „malá zvonku, veľká zvnútra“. Posed predných pasažierov veľmi spríjemňujú robustné a pohodlné sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Spoza volantu sa nám ani nechcelo veriť, že skutočne sedíme vo vozidle kategórie mini. Pochvalu si
zaslúži aj veľmi dobrý výhľad z pozície vodiča, čím AYGO vyčnieva nad mnohými konkurentmi. Priestorové pomery na zadných sedadlách sa ale, naopak, nijako nevynímajú zaužívaným zvyklostiam danej kategórie. Tu priestor pre nohy zadných cestujúcich značne limituje aktuálna pozícia predného sedadla. Testovaná TOYOTA AYGO vo verzii x‑cite na tom bola veľmi dobre aj z hľadiska celkovej výbavy. Okrem už spomenutých optických skrášlení exteriéru i interiéru je k dispozícii napríklad aj multifunkčný kožený volant, zadná parkovacia kamera, obmedzovač rýchlosti i asistent rozjazdu do kopca. Vďaka paketu x-smart tu nachádzame aj luxusnejšie prvky, ako je bezkľúčové  štartovanie a odomykanie a tiež automatická klimatizácia či automatické svetlá.

 

 

Jazda

TOYOTA momentálne pre  nové AYGO ponúka len jednu motorizáciu. Po našom teste prichádzame s konštatovaním, že alternatívne motorizácie novinka v zásade ani vôbec nepotrebuje. Vylepšený
atmosférický zážihový trojvalec s maximálnym výkonom 69 koní je pre malé a ľahké AYGO tou optimálnou voľbou. Tento odolný agregát sa vyznačuje nízkymi prevádzkovými nákladmi s veľmi prijateľnou spotrebou paliva. Milým prekvapením bol i nečakane športový zvukový prejav pri vyšších otáčkach, ktoré tento motor priam obľubuje. Pochváliť musíme ďalej i veľmi presné dráhy manuálnej prevodovky a samotné naladenie podvozka. To predstavuje ideálny kompromis medzi dynamikou a komfortom. Vďaka tomu si nové AYGO aj napriek kratučkému rázvoru poradí aj
so sériou nerovností typických pre naše cesty bez toho, aby na nich nervózne nadskakovalo. 

 

 

A náš celkový dojem?
 

Nová TOYOTA AYGO zaznamenáva medzigeneračne výrazný posun smerom vpred.  Výrazný i originálny dizajn so širokou škálou vlastnej personalizácie je v kategórii mini vozidiel priam žiaduci a novinka zaň získava plusové body. Príjemným prekvapením je i dostupnosť moderných technológií, ktoré reprezentuje najmä nový multimediálny systém x‑touch. Z praktickej a užívateľskej stránky si pochvalu zaslúži i vnútorný priestor v prednej časti kabíny a rovnako aj suverénny  jazdný prejav. Nové AYGO je tak priam predurčené na každodenný život v mestskej premávke a rovnako dobre dokáže plniť aj funkciu druhého auta do rodiny. V Žiline si novú TOYOTU AYGO môžete prísť pozrieťči vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT a. s. na Dlhej ulici v Žiline, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky TOYOTA.

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:

Model: TOYOTA AYGO 1,0 VVT-i X-CITE
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 51/69
Krútiaci moment Nm: 95
Maximálna rýchlosť km/h: 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 4,1 l na 100 km
Výbava: 1,0 VVT-i X (3-dverová verzia) > Cena: od 7990 €
Výbava: 1,0 VVT-i X-CITE (testovaný model) C ena: od 9590 € 

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA UTOROK
2 °C
-3 °C
-3 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod