Žilinský Večerník

28. marec 2024 | Soňa
| 6°C

Automoto

TOYOTA RAV4 – benzín s automatom príjemne prekvapil

V tohtotýždňovom teste si s odstupom času znova predstavíme jedno z celosvetovo najúspešnejších SUV, novú TOYOTU RAV4. Po minulej skúsenosti s vynikajúcim turbodieselom 2,2 D-4D sme tentokrát siahli po kombinácii benzínového dvojlitra s automatickou prevodovkou. Tá pre niekoho možno trochu prekvapujúco patrí k najčastejším zákazníckym voľbám na našom trhu. Najnovšia štvrtá generácia modelu RAV4 rozmerovo značne vyrástla. To sa logicky pozitívne prejavilo zlepšením priestorových pomerov pre posádku. Výrazné zlepšenie zaznamenali aj jazdné vlastnosti a cestovný komfort celkovo. Ozdobou modelu RAV4 zostáva aj naďalej inteligentný pohon všetkých štyroch kolies. Aj vďaka nemu nová TOYOTA RAV4 dokonale plní poslanie, ktoré očakávame od vozidla kategórie SUV. Novú TOYOTU RAV4 s moderným a zároveň úsporným benzínovým motorom 2,0 Valvematic v kombinácii s bezstupňovou automatickou prevodovkou Multidrive S a v druhej najdostupnejšej výbave Active nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

30.01.2015 | 10:41

V tohtotýždňovom teste si s odstupom času znova predstavíme jedno z celosvetovo najúspešnejších SUV, novú TOYOTU RAV4. Po minulej skúsenosti s vynikajúcim turbodieselom 2,2 D-4D sme tentokrát siahli po kombinácii benzínového dvojlitra s automatickou prevodovkou. Tá pre niekoho možno trochu prekvapujúco patrí k najčastejším zákazníckym voľbám na našom trhu. Najnovšia štvrtá generácia modelu RAV4 rozmerovo značne vyrástla. To sa logicky pozitívne prejavilo zlepšením priestorových pomerov pre posádku. Výrazné zlepšenie zaznamenali aj jazdné vlastnosti a cestovný komfort celkovo. Ozdobou modelu RAV4 zostáva aj naďalej inteligentný pohon všetkých štyroch kolies. Aj vďaka nemu nová TOYOTA RAV4 dokonale plní poslanie, ktoré očakávame od vozidla kategórie SUV. Novú TOYOTU RAV4 s moderným a zároveň úsporným benzínovým motorom 2,0 Valvematic v kombinácii s bezstupňovou automatickou prevodovkou Multidrive S a v druhej najdostupnejšej výbave Active nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

 

Skratka SUV v preklade značí segment športovo úžitkových vozidiel. Sem radíme vozidlá s vyššou stavbou karosérie, priestranným interiérom, obvykle s pohonom všetkých kolies, ktoré sú vhodné na cesty s pevným povrchom, no ak je treba, poradia si aj s nástrahami terénu. Nie je žiadnym tajomstvom, že túto dnes tak populárnu kategóriu vozidiel „objavila“ práve značka TOYOTA prvou generáciou modelu RAV4 v roku 1994. V minulom roku model RAV4 vo svojich štyroch generáciách oslávil okrúhle, už 20. výročie s celkovo viac ako 5 miliónmi predaných vozidiel! Najnovšia, dnes testovaná štvrtá generácia TOYOTA RAV4, sa predáva od roku 2013. Na našom trhu je nová TOYOTA RAV4 dostupná so štvoricou motorizácií a v štyroch stupňoch výbavy. Benzín v ponuke reprezentuje dnes testovaný špičkový motor 2,0 Valvematic s výkonom 151 koní. Daný motor sa kombinuje buď so 6-stupňovým manuálom alebo s bezstupňovým automatom Multidrive S. Vznetový základ predstavuje motor 2,0 D-4D s výkonom 124 koní. Ide o jedinú motorizáciu, ktorá je okrem pohonu všetkých kolies AWD k dispozícii aj vo verzii s poháňanou prednou nápravou FWD. Výkonnejšiu dieselovú alternatívu ponúkajú motorizácie 2,2 D-4D, resp. 2,2 D-CAT, ktoré obe zhodne disponujú výkonom 150 koní. Všetky vznetové motorizácie sa kombinujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Naša úvodná otázka k nami testovanej TOYOTE RAV4 2,0 Valvematic Multidrive S znie: Čo všetko ponúka kombinácia benzín + automat v každodennej praxi?

 

 

Vzhľad a rozmery

Na úvod si priblížme dizajn novej generácie RAV4. Oproti predchodcovi sa totiž vzhľad novinky zmenil na nepoznanie. Moderná predná časť sa svojimi proporciami ponáša na ďalšie modely z dielne japonskej značky, ako je Auris či Verso, čím i RAV4 zapadá do rodiny TOYOTA. Novinka tak pôsobí veľmi dynamicky. Páči sa nám napríklad kapota s výraznými prelismi po bokoch, ktoré si všimnete i z miesta vodiča. Ďalej tiež športovo pôsobiaci nárazník s výraznou pochromovanou lištou v spodnej časti. Pri bočnom pohľade zaujmú svalnaté blatníky i krásne 18-palcové disky kolies, ktoré sú súčasťou príplatkového paketu Design. Zozadu pôsobí novinka veľmi robustne i originálne. V úvode sme avizovali, že nová TOYOTA RAV4 rozmerovo vyrástla. To v reči čísel znamená, že meria 4570 mm (medzigeneračný nárast viac ako 20 cm), šírka dosahuje 1845 mm, výška vozidla je 1660 mm a rázvor náprav má hodnotu až 2660 mm (+10 cm). Zásadný nárast, až o 137 litrov, zaznamenal i batožinový priestor. Kufor v novej RAV4 teraz pojme až 547 litrov, resp. 1746 litrov pri sklopených zadných sedadlách, čím sa TOYOTA radí k najlepším v segmente. Palec hore dávame aj samostatným priehradkam na drobnosti pod podlahou kufra. Pod podlahou zostal taktiež priestor na umiestnenie dojazdového kolesa, ktoré by sme pri tomto type vozidla odporúčali viac ako štandardne dodávanú lepiacu sadu. Palec hore dávame i praktickým a zároveň efektným elektricky ovládaným piatym dverám batožinového priestoru, ktoré sú rovnako súčasťou spomínaného paketu Design. Mimochodom, piate dvere sa pri novej RAV4 po prvýkrát otvárajú prakticky dohora a nie do strán ako to bolo v minulosti. Posledný údaj, ktorý pri vozidlách v kategórii SUV uvádzame, je svetlá výška, tá u novej RAV4 predstavuje postačujúcich 187 mm.

 

 

Interiér a výbava
 

Po presunutí sa do interiéru novej RAV4 ako prvé chválime vynikajúcu priestrannosť a vzdušnosť interiéru. V novinke sa za seba bez problémov a pohodlne usadia aj osoby s výškou viac ako 180 cm. Ďalšia vec, ktorá si zaslúži palec hore, sú sedadlá. I keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, v praxi sú naozaj veľmi pohodlné a majú tiež dostatočné bočné vedenie. Zadné sedadlá síce nie je možné samostatne posúvať, ale ponúkajú aspoň možnosť polohovania operadiel, čím sa zvyšuje cestovný komfort zadných pasažierov. Dielenské spracovanie interiéru a použité materiály dosahujú veľmi slušnú úroveň. Samotná palubná doska je zaujímavo tvarovaná s originálnym stredovým výbežkom, na ktorom sú umiestené napr. ovládače klimatizácie. Z hľadiska ergonómie sa nám veľmi páči dostatok odkladacích priestorov a manažment priehradiek na stredovom tuneli. V novej TOYOTE RAV4 tak nie je problém umiestniť a uschovať drobnosti ako kľúče, mobilný telefón a podobne. Dominantou interiéru je celkom určite 6,1-palcový dotykový displej Toyota Touch 2, ktorý už poznáme aj z iných modelov japonskej značky. Multimediálny systém ponúka peknú grafiku, rýchlu odozvu a komunikuje v slovenčine. Testované vozidlo vo výbave Active spolu s príplatkovými paketmi disponovalo bohatou výbavou. Za všetko spomeňme napr. bezkľúčový prístup a štartovanie, automatickú klimatizáciu, xenónové svetlomety s automatickým zapínaním, dažďový senzor, zadnú parkovaciu kameru, tempomat a podobne.

 

 

Jazda

V tomto teste sme boli najviac zvedaví na súžitie benzínového motora s bezstupňovou automatickou prevodovkou. Hneď na úvod konštatujeme, že nás takáto kombinácia príjemne prekvapila a presvedčila. Motor 2,0 Valvematic s výkonom 151 koní si s vozidlom hravo a s rezervou poradí i pri dynamickejšej jazde. Oproti dieselovej verzii na nás pôsobí testovaná kombinácia vyslovene ľahším dojmom. Najväčšou výhodou prevodovky Multidrive S je vysoký jazdný komfort či už na bežných cestách, alebo aj v teréne, kde výrazne pomáha optimálnemu prenosu krútiaceho momentu motora na kolesá. Efektné preraďovanie prednastavených stupňov je možné aj prostredníctvom pádiel pod volantom. Optimálne naladený podvozok okrem akustickej pohody na palube zvláda aj „ostrejšiu“ jazdu po menej kvalitnom povrchu. Tú ešte viac umocňuje režim Sport, ktorý automaticky prenáša viac krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Po jeho aktivovaní rovnako mierne stuhne riadenie, priostria sa reakcie na stláčanie plynového pedálu a prevodovka nechá motor točiť vyššie otáčky. Opakom režimu Sport je režim Eco, ktorý logicky pomáha šetriť palivo. Nový inteligentný pohon AWD (Integrated Dynamic Drive System) neustále prehodnocuje optimálny prenos krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, čo pocítite najmä pri prejazde zákrut svižnejším tempom a pri rozjazde. K pohonu všetkých kolies funguje spoľahlivo i pri jazde v teréne. V prípade núdze je možnosť využiť i elektronickú uzávierku medzinápravového diferenciálu, resp. sa spoľahnúť na asistenta zjazdu dole prudkým svahom. V praxi sme si s novinkou vyskúšali aj jazdu na ľade, resp. pri „brodení“ ťažkým a mokrým snehom. Nová TOYOTA RAV4 nás suverénne presvedčila aj v spomínaných neľahkých podmienkach, a to aj zásluhou vynikajúcich zimných plášťov Nokian.

 

 

A náš celkový dojem?
 

Nová TOYOTA RAV4 v našom teste suverénne presvedčila a bez zaváhania si ju dovolíme zaradiť medzi najlepšie SUV dostupné na trhu. Novinka boduje úplne novým a neopozeraným dizajnom. Z hľadiska rozmerov významne rástla, čo sa najviac premietlo v priestore pre posádku a batožinu, čo určite ocenia mnohé rodiny. Ďalej ponúka špičkovú techniku s povestnou kvalitou značky TOYOTA. Kombináciu benzínového motora a automatickej prevodovky funguje bezchybne a môžeme ju vrelo odporúčať. V Žiline si novú TOYOTU RAV4 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT a. s. na Dlhej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Toyota.

 

 

Peter Hlačik
Snímky autor

 

 

Technické parametre:

Model: TOYOTA RAV4 2,0 Valvematic Multidrive S Active
Motor: benzín
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 111/151
Krútiaci moment Nm: 195
Maximálna rýchlosť km/h: 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: bezstupňová
Kombinovaná spotreba: 7,2 l na 100 km
Výbava: 2,0 Valvematic Power (manuálna prevodovka) Cena: od 23 900 €
Výbava: 2,0 Valvematic Acive (testovaný model) Cena: od 27 100 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod