Žilinský Večerník

20. apríl 2024 | Marcel
| 1°C

Automoto

TOYOTA RAV4 – zmysluplné vylepšenia

Model TOYOTA RAV4 patrí medzi celosvetovo najúspešnejšie i najžiadanejšie modely v kategórii SUV. Najväčšia svetová automobilka sa rozhodla pre modernizáciu jedného zo svojich ťažiskových modelov už po necelých troch rokoch od začatia predaja. Na našom trhu sa začala predávať faceliftovaná verzia tohto legendárneho modelu len prednedávnom. Nová TOYOTA RAV4 podľa očakávania prichádza s viacerými významnými inováciami. Nový model je veľmi ľahko rozpoznateľný vďaka modernému dizajn v duchu najnovšieho smerovania značky. Zásadnými zmenami prešla tiež paleta motorov. Aj napriek tomu je tou najpodstatnejšou novinkou príchod dlhoočakávanej hybridnej verzie. Ešte predtým, ako ju podrobíme nášmu testu, sme stihli preveriť verziu s novým vznetovým motorom. Novú TOYOTU RAV4 s moderným i úsporným turbodieselom 2,0 D4-D v kombináciu so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, poháňanou prednou nápravou a vo výbavovom stupni Trend, nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

14.03.2016 | 17:16

Model TOYOTA RAV4 patrí medzi celosvetovo najúspešnejšie i najžiadanejšie modely v kategórii SUV. Najväčšia svetová automobilka sa rozhodla pre modernizáciu jedného zo svojich ťažiskových modelov už po necelých troch rokoch od začatia predaja. Na našom trhu sa začala predávať faceliftovaná verzia tohto legendárneho modelu len prednedávnom. Nová TOYOTA RAV4 podľa očakávania prichádza s viacerými významnými inováciami. Nový model je veľmi ľahko rozpoznateľný vďaka modernému dizajn v duchu najnovšieho smerovania značky. Zásadnými zmenami prešla tiež paleta motorov. Aj napriek tomu je tou najpodstatnejšou novinkou príchod dlhoočakávanej hybridnej verzie. Ešte predtým, ako ju podrobíme nášmu testu, sme stihli preveriť verziu s novým vznetovým motorom. Novú TOYOTU RAV4 s moderným i úsporným turbodieselom 2,0 D4-D v kombináciu so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, poháňanou prednou nápravou a vo výbavovom stupni Trend, nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

 

 

Ako sme už naznačili v úvode, model TOYOTA RAV4 sa stal legendou, ktorá prakticky stvorila dnes takú populárnu kategóriu vozidiel typu SUV. Skratkou SUV sa v preklade označujú športovo úžitkové automobily. Radíme sem vozidlá s vyššou stavbou karosérie, priestranným interiérom, obvykle aj s pohonom všetkých kolies, ktoré sú vhodné na cesty s pevným povrchom, ale zároveň si dokážu  poradiť aj s nástrahami terénu. Prvá generácia modelu RAV4 debutovala už v roku 1994. Za ten čas si globálne našlo svojho majiteľa už viac ako 5 milión predaných vozidiel TOYOTA RAV4.  Najnovšia, dnes testovaná štvrtá generácia, sa po prvýkrát objavila v roku 2013. Po približne troch rokoch prešiel tento populárny model výraznou modernizáciou. Facelift sa oproti obligátnym zmenám v dizajne výrazne zameral aj na technickú podstatu. Do ponuky pribudol bezpečnostný balík jazdných asistentov Toyota Safety Sence i ďalšie prvky vrátane monitorovania okolia vozidla prostredníctvom pohľadu z vtáčej perspektívy prostredníctvom kamier. Po prvýkrát sa pri modelovom rade TOYOTA RAV4 objavuje v ponuke hybridná verzia. Nie je žiadnym prekvapením, že hybrid po technickej stránke vychádza z prémiového modelu Lexus NX. Na našom trhu sa aktuálne nová TOYOTA RAV4 ponúka v štyroch veľmi rozumne odstupňovaných výbavách, vo verziách s poháňanou prednou nápravou, ako aj pohonom všetkých kolies. Ako sme už naznačili, k dispozícii sú tri alternatívy pohonu. Zážihový variant v ponuke reprezentuje špičková motorizácia 2,0 Valvematic s výkonom 152 koní. Táto motorizácia je k dispozícii výhradne s pohonom všetkých kolies. Zákazník má na výber dva druhy prevodoviek, a to buď klasický 6 stupňový manuál, resp. bezstupňový automat Multidrive S. V rámci faceliftu prešla komplexnou premenou ponuka vznetových verzií. K dispozícii je aktuálne moderná a veľmi úsporná motorizácia pôvodom od BMW, ktorú už poznáme napr. aj z modelu Avensis. Ide o motorizáciu 2,0 D 4D s výkonom 143 koní, ktorá sa dodáva výhradne vo verzii s poháňanou prednou nápravou v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Vrcholom modelového radu je podľa očakávania hybridná verzia. V ponuke nachádzame variant s poháňanou prednou nápravou, ktorá kombinuje zážihový motor s objemom 2,5 litra s elektromotorom s výkonom 105 koní. Celkový výkon pohonnej sústavy dosahuje 155 koní. Pri hybride existuje tiež alternatíva s pohonom všetkých kolies. Tá disponuje rovnakým kombinovaným výkonom 155 koní. K pohonnej sústave ale navyše pribudol ešte jeden elektromotor s výkonom 50 koní, ktorý má na starosti práve pohon zadnej nápravy. Toto unikátne riešenie pohonu 4x4 sa preto v praxi zaobíde bez tradičného mechanického prepojenia oboch náprav. Pre obe hybridné verzie je k dispozícii výhradne automatická prevodovka e-CVT. My sme pri dnešnom teste ale siahli po verzii určenej prevažne do meste, teda po novej motorizácii 2,0 D 4D, ktorá poháňa kolesá prednej nápravy. Naša úvodná otázka preto znie: S čím v praxi prichádza faceliftovaná TOYOTA RAV4?

 

Vzhľad a rozmery

Vzhľad modelovej značky TOYOTA bol v nedávnej minulosti označovaný za veľmi konzervatívny až nudný. Hneď na začiatok si v tejto súvislosti neodpustíme poznámku, že toto tvrdenie pri modeli RAV4 rozhodne už dávno neplatí. Novinka, naopak, boduje svojou originalitou. Facelift so sebou priniesol niekoľko zmien, ktoré majú za následok uhladenejší a zároveň citeľne dynamickejší dizajn. Prepracovaná predná časť zaujme novým nárazníkom a predovšetkým citeľne užšou mriežkou chladiča. Dynamika priam srší z nových predných svetlometov, ktoré v našom prípade využívali LED technológiu. Pozornému oku neunikne ani modifikovaný profil vozidla, ktorý zaujme novými prahmi. Palec hore dávame efektným 18 palcovým kolesám s novým dizajnom. Zmenami prešla aj zadná časť. Najväčšiu pozornosť opäť pútajú nové originálne LED svetlomety. Ako celok pôsobí novinka veľmi vyvážene. Z nášho pohľadu patrí v súčasnosti k dizajnovo najvydarenejším modelom značky TOYOTA. Oproti predfaceliftovej verzii sa mierne menili i celkové rozmery vozidla. Porovnanie prinášame v nasledujúcom prehľade. Nová TOYOTA RAV4 meria 4605 mm (nárast +35 mm), totožná šírka vozidla dosahuje 1845 mm, výška atakuje 1675 mm (+15 mm) a nezmenený rázvor náprav má hodnotu 2660 mm. Batožinový priestor ponúka v základom usporiadaní objem s kapacitou až 547 litrov. Po sklopení zadných sedadiel vzniká príkladne rovná podlaha a prepravná kapacita narastie až na 1735 litrov. V oboch prípadoch ide o veľmi slušné hodnoty. Pochvalu si v tomto smere zaslúžia tiež samostatné priehradky pod podlahou kufra. Svoje miesto si tu oproti minulosti našla aj dojazdová rezerva, čo pri takomto type vozidla veľmi kvitujeme. Praktické sú aj elektricky ovládané dvere batožinového priestoru s funkciou pamäte, ktorými nami testované vozidlo disponovalo. Posledný údaj, ktorý pri takomto type vozidla stojí určite za zmienku, je parameter svetlej výšky. Minimálna svetlosť nového modelu RAV4 v testovanej konfigurácii dosahuje solídnych 178 mm.

 

 

Interiér a výbava
 

Modernizácia podľa očakávania so sebou priniesla aj niekoľko zmien v interiéri. Ako prvé musíme vyzdvihnúť citeľne kvalitnejšie materiály so špičkovou povrchovou úpravou. Oproti minulosti nachádzame mäkčené materiály aj v spodnej časti palubnej dosky. V našom prípade bola na prístrojovej doske či vo výplniach dverí hojne zastúpená i alcantara, čo pôsobí vskutku prémiovo. Základná koncepcia a dizajn zostali pritom prakticky bezo zmien. Zaujímavosťou je aj naďalej originálny stredový výbežok, na ktorom nachádzame napr. ovládanie klimatizácie. TOYOTA sa v interiéri veľmi dobre vyhrala aj s celkovou ergonómiu. V tomto kontexte sa nám páči dostatočný počet prelisov, resp. odkladacích priehradiek, ktoré sú situované najmä na stredovom tuneli. Výraznými zmenami prešiel prístrojový panel, ktorý teraz ponúka veľmi prehľadné analógové ukazovatele skombinované s farebným displejom palubného počítača. Vynovený je tiež infotaiment Toyota Touch 2 (7 palcový dotykový displej), ktorý už dôverne poznáme aj z iných modelov značky. V interiéri novinky nám v konečnom dôsledku čiastočne chýbali len hodiny situované na palubnej doske, ktoré predchádzajúca verzia mala. Z užívateľského hľadiska veľmi kvitujeme vzdušnosť a priestrannosť interiéru. Predné sedadlá s dostatočným bočným vedením sú veľmi pohodlné, teda vhodné i na dlhé presuny. Na nedostatok priestoru sa určite nebudú sťažovať ani cestujúci v druhom rade. V praxi sa za seba bez problémov a pohodlne usadia aj urastenejší pasažieri. Cestovný komfort vzadu citeľne zlepšuje napr. aj možnosť nastavenia sklonu operadiel. Praktickým detailom je dôsledné prekrytie prahov dverí. V TOYOTE RAV 4 na rozdiel od niektorých konkurentov nehrozí ušpinenie nohavíc. Nami testovaná druhá najvyššia výbava Trend je podľa očakávania veľmi bohatá. Okrem efektného čierneho čalúnenia stropu spomeňme ďalej prvky ako čalúnenie sedadiel v kombinácii textil/alcantara, dažďový senzor, automatické svetlá, bezkľúčový prístup a štartovanie, dvojzónová automatická klimatizácia, parkovacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel atď.

 

 

Jazda

Už samotná konfigurácia s poháňanou prednou nápravou predurčuje nami testovanú verziu primárne na využívanie na spevnených, resp. asfaltových komunikáciách. Nový 2-litrový turbodiesel s výkonom 143 koní nás príjemne prekvapil kultúrou chodu a predovšetkým svojím striedmym apetítom. V praxi pri obozretnej jazde nie je veľký problémom priblížiť sa priemernou spotrebou k úrovni, ktorú deklaruje výrobca. Veľmi sa nám páči tiež spolupráca motora s vynikajúco odstupňovanou prevodovkou. Prvé prevodové stupne sú vyslovene krátke, čo je zárukou solídnej jazdnej dynamiky pri akcelerácii. Posledné dva stupne sú, naopak, vyslovene dlhé s prihliadnutím na čo najmenšiu spotrebu paliva. Nový model RAV4 zdobia aj špičkové jazdné vlastnosti. Na podvozok sa dá za každých okolností spoľahnúť. Bez problémov zvláda aj dynamickejšiu jazdu po zatočených okresných cestách. V tomto kontexte máme poznámku k veľmi pekným 18 palcovým kolesám. Na jednej strane treba povedať, že vyzerajú efektne, ale na druhej strane platí, že zásluhou menšieho profilu pneumatiky aj logicky o niečo horšie filtrujú nerovnosti našich ciest. My sme si aj napriek testovanej konfigurácii neodpustili krátky výlet mimo spevnených ciest, do ľahkého terénu. Napriek podmienkam s premočeným trávnatým povrchom nás novinka príjemne prekvapila. Plynulému rozjazdu pri zhoršenej adhézii totiž výrazne pomáha elektronická kontrola trakcie pri rozjazde. Samozrejme, pre častejšie využívanie mimo spevnených ciest odporúčame rozhodne siahnuť po verzii s pohonom všetkých kolies.

 

A náš celkový dojem?
 

Nová TOYOTA RAV4 v našom teste suverénne presvedčila a bez zaváhania si ju dovolíme zaradiť medzi najlepšie SUV dostupné na trhu. Novinka boduje štýlovým, dynamickým, ale pritom neopozeraným dizajnom. Okrem už vyššie spomenutých inovácií ponúka aj špičkovú techniku spojenú s povestnou kvalitou značky TOYOTA. Testovaná konfigurácia s úsporným turbodieselom a poháňanou prednou nápravou môže v konečnom dôsledku predstavovať vítanú alternatívu oproti klasickým rodinne orientovaným kombi.V Žiline si novú TOYOTU RAV4 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT a. s. na Dlhej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Toyota.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: TOYOTA RAV4 2,0 D-4D FWD Trend
Palivo: nafta
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 105/143
Krútiaci moment Nm: 320
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba  4,7 l na 100 km

Výbava: RAV4 2,0 D-4D FWD Trend (testovaný model) Cena: od 27 000 €

Výbava: RAV4 2,0 D-4D FWD Live Cena: od 22 500 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod