Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 8°C

Automoto

TOYOTA VERSO - Rodinné MPV dostalo nový motor

V dnešnom teste sa bližšie pozrieme na novú TOYOTU VERSO. Rodinne orientované MPV podstúpilo v minulom roku zásadný facelift, ktorý priniesol kompletne prepracovanú prednú časť v duchu aktuálneho dizajnového smerovania japonskej značky. Významnou novinkou tohto roka pre model VERSO je zase nová turbodieselová motorizácia, ktorá rozširuje doterajšiu ponuku agregátov. TOYOTA neponechala nič na náhodu a VERSO môže po novom poháňať aj turbodiesel pôvodom z dielne BMW, ktorý práve dnes testujeme. Novú TOYOTU VERSO s úplne novým turbodieselom 1,6 D-4D so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v prostrednej výbave Active nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

24.04.2014 | 10:05

V dnešnom teste sa bližšie pozrieme na novú TOYOTU VERSO. Rodinne orientované MPV podstúpilo v minulom roku zásadný facelift, ktorý priniesol kompletne prepracovanú prednú časť v duchu aktuálneho dizajnového smerovania japonskej značky. Významnou novinkou tohto roka pre model VERSO je zase nová turbodieselová motorizácia, ktorá rozširuje doterajšiu ponuku agregátov. TOYOTA neponechala nič na náhodu a VERSO môže po novom poháňať aj turbodiesel pôvodom z dielne BMW, ktorý práve dnes testujeme. Novú TOYOTU VERSO s úplne novým turbodieselom 1,6 D-4D so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v prostrednej výbave Active nám na test zapožičala spoločnosť AT a. s., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

 

 

Aktuálna generácia modelu TOYOTA VERSO bola predstavená už v roku 2009. Japonská značka neskrýva ambíciu, aby toto MPV aj po rokoch patrilo stále medzi najlepších v danom segmente. Prvým krokom bola už spomínaná zásadná modernizácia. Pre zaujímavosť dodávame, že pozmenených bolo približne až 470 komponentov. Približne 40 % týchto úprav predstavujú nové technické komponenty, ktoré nie je vidieť, ako napr. zvýšená tuhosť karosérie alebo modifikovaný podvozok. Horúcou novinkou týchto dní je zase dnes testované VERSO 1,6 D-4D s novým turbodieselom od BMW, ktorý dostal tento model ako vôbec prvá TOYOTA. Obe značky v rámci ohlásenej spolupráce budú zdieľať určité komponenty. BMW poskytne pre TOYOTU niektoré naftové motorizácie, a naopak, TOYOTA bude s BMW zdieľať svoju vyspelú hybridnú technológiu. Momentálne sa nové VERSO u nás predáva v troch výbavových stupňoch a až s päticou pohonných jednotiek. Benzín v ponuke reprezentujú osvedčené motorizácie 1,6 Valvematic (132 koní), resp. 1,8 Valvematic (148 koní). Ponuku naftových motorov okrem dnes testovanej novinky 1,6 D-4D (112 koní) dopĺňajú objemnejšie agregáty z vlastnej dielne, a to: 2,0 D-4D (124 koní), resp. 2,2 D-CAT (150 koní). Štandardne je pre všetky verzie k dispozícii 6-stupňová manuálna prevodovka, pri motorizácii 1,8 Valvematic je možné siahnuť aj po automate Multidrive S. Naša úvodná otázka znie: Čo ponúka TOYOTA VERSO s novou motorizáciou v bežnej praxi?

 

 

Vzhľad a rozmery

Zásadný facelift priniesol markantné zmeny najmä pri dizajne vozidla. Najvýznamnejšie exteriérové novinky predstavuje úplne nová predná časť vozidla. Pri pohľade na nové VERSO spredu by asi len málokto neznalý hádal, že ide o facelift a nie rovno o novú generáciu. Novinka teraz pôsobí veľmi atraktívne, až športovo. Prepracovaná predná časť vozidlo opticky rozširuje a zároveň znižuje. Podieľa sa na tom najmä nová maska so širokou mriežkou chladiča s výraznejším fabrickým logom či predný nárazník. Naopak, pri zadnej časti vozidla sa udiali prakticky len kozmetické a takmer neviditeľné zmeny vzhľadu. Ďalšiu novinku, ktorá neunikne pozornému oku, predstavujú úplne nové spätné zrkadlá s integrovanými smerovkami. Tie majú v praxi taktiež nemalý podiel na výrazne nižšom aerodynamickom hluku. Aj z hľadiska celkových rozmerov vozidla nachádzame pri novom VERSE mierne zmeny. Novinka po novom meria 4460 mm, široká je 1790 mm, výška vozidla dosahuje 1670 mm a rázvor náprav má hodnotu 2780 mm. Objem a variabilita batožinového priestoru sú dôležité parametre pri každom MPV. Kufor novej TOYOTY VERSO ponúka v základnom usporiadaní pri piatich sedadlách slušných 484 litrov, pri sklopení druhého radu získate úplne rovnú podlahu a objem narastie až na 1009 litrov. Okrem objemu boduje VERSO i variabilitou batožinového priestoru, kde zaujme napríklad polohovateľné dno. Ďalej je tu k dispozícii i ďalší samostatný priestor pod podlahou, ktorý slúži na odloženie krycej roletky a iné drobnosti. Výhodou Toyoty Verso je i dostupnosť 7-miestnej verzie s ďalším radom sedadiel. Vďaka paketu Family je k dispozícii už od výbavy Active, čo určite ocenia početnejšie rodiny s deťmi.

 

 

Interiér a výbava 

V interiéri vynoveného VERSA sa neudiali až také výrazné a zásadné zmeny ako pri exteriéri vozidla. Inžinieri v Toyote sa zamerali skôr na drobnosti a na dobrusovanie detailov, ako je napríklad lepšie umiestnenie radiacej páky, kvalitnejšie materiály a podobne. Po usadnutí za volant novej TOYOTY VERSO asi ako prvé zaujme netradičné umiestenie prístrojového panela v strede palubnej dosky, ktoré je orientované na vodiča. Toto riešenie niekomu vyhovuje viac a inému zase menej. Objektívne sú ale údaje veľmi dobre čitateľné, veľmi prehľadné a priamo v zornom poli vodiča. Veľkú pochvalu si VERSO zaslúži za príjemne vyšší posed so skvelým výhľadom, a to i šikmo dopredu, čomu pomáha i trojuholníkové okienko umiestnené tesne za A-stĺpikom, ktorý nie je príliš hrubý. Z hľadiska ergonómie je taktiež všetko tak, ako má byť. Jednotlivé ovládače sú presne tam, kde ich intuitívne očakávate. Chýbala nám snáď len funkcia „trojbliku“ smeroviek, ktorý VERSO po novom AURISE zatiaľ nezdedilo. Pri rodinných vozidlách sú veľmi dôležité i priestorové pomery a variabilita zadných sedadiel. V tomto smere novinka príjemne prekvapuje. Na predných sedadlách je očakávaného miesta nadostač, no VERSO boduje aj viac ako slušným priestorom pre zadných pasažierov. Osobitnú pochvalu si zaslúžia tri samostatné sedadlá druhého radu, ktoré sa dajú nezávisle posúvať a je možné aj individuálne upravovať sklon operadiel. Strednému pasažierovi v oblasti pre nohy vôbec neprekáža stredový tunel, keďže VERSO má úplne rovnú podlahu. Doširoka sa otvárajúce dvere taktiež uľahčujú manipuláciu napríklad s detskými sedačkami. To, že je VERSO naozaj zamerané predovšetkým na rodinu, dokazujú aj detaily, ako napr. množstvo odkladacích priestorov na drobnosti, výklopné stolíky vzadu alebo panoramatické zrkadielko s výhľadom na zadných pasažierov. Testované vozidlo v prostrednej výbave Active a so zvýhodneným Superpaketom disponovalo slušnou výbavou aj so zaujímavými prvkami, ako je napr. automatická dvojzónová klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, automatické svetlá, dažďový senzor, zadná parkovacia kamera a podobne. Medzi dominanty interiéru patrí i najnovší multimediálny systém Toyota Touch 2, komplet v slovenčine. Okrem iného  ponúka aj vylepšenú grafiku a ovláda sa prostredníctvom dotykového displeja s priemerom 6,1´´.

 

 

Jazda

Samozrejme a logicky, najviac sme boli zvedaví na zážitok z jazdy ako aj na to, ako si sadne nová motorizácia s rodinným vanom. Ako prvé musíme vyzdvihnúť vynikajúce odhlučnenie interiéru. Okrem aerodynamickej stránky tichým a kultivovaným chodom prekvapil aj nový motor, ktorý takmer nepočuť. Jeho výkon 112 koní s prehľadom na toto rodinné MPV postačuje. Veľmi chválime i spoluprácu motora s prevodovkou. Dlhšie prevody, najmä 5., resp. 6. stupeň sa priam ideálne hodia na dlhé diaľničné presuny. Vďaka kompaktným rozmerom, vyššiemu posedu a obratnosti sa však VERSO cíti ako doma aj v mestskej premávke. Nový motor je okrem iného i citeľne ľahší, čo sa prejavilo na ešte lepších jazdných vlastnostiach a v spolupráci s tuhším, ale pritom stále dostatočne komfortným pružením sa VERSO nebráni ani dynamickejšej jazde. Najväčší prínos a zmysel novej motorizácie však vnímame najmä vďaka vynikajúcej spotrebe paliva, ktorej dopomáha aj nový systém štart/stop. My sme s celkom novým a ešte nezabehnutým vozidlom úplne bez problémov dokázali jazdiť v kombinovanom cykle za menej ako 5 l/100 km, čo je viac ako prijateľná hodnota. 

A náš celkový dojem?
Nový motor 1,6 D-4D je pre modelový rad VERSO jednoznačným prínosom. Turbodiesel priam udivuje svojou kultivovanosťou a vynikajúcou spotrebou paliva. Okrem toho nová TOYOTA VERSO v teste dokázala, že podstúpila citeľný a zmysluplný facelift. Z hľadiska dizajnu nové VERSO skutočne opeknelo. Viac ako 400 ďalších drobných zmien má za následok špičkové jazdné vlastnosti či kvalitnejšie materiály, ktoré naozaj pocítite. Pritom si VERSO stále zachováva všetky prednosti MPV orientovaného pre potreby rodiny, a to všetko stále za akceptovateľnú cenu so zaujímavými bonusmi a zvýhodneniami. V Žiline si novú TOYOTU VERSO môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT a. s., Žilina na Dlhej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky TOYOTA. 

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

 

Technické parametre:

Model: TOYOTA VERSO 1,6 D-4D Active
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 82/122
Krútiaci moment Nm: 270
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,7 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 4,5 l na 100 km
Výbava: 1,6 Valvemaic Power (benzín) Cena: od 19 990 €
Výbava: 1,6 D-4D Active (testovaný model) Cena: od 19 790 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod