Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

13. november 2018 | Stanislav

Automoto

TOYOTA YARIS HSD – Hybridná technológia šetrí palivo i životné prostredie

V tohto týždňovom vydaní rubriky Automoto testujeme jednu skutočnú technologickú lahôdku, novú TOYOTU YARIS HSD. Práve skratka HSD - Hybrid Synergy Drive napovedá, že nejde o obyčajný YARIS, ale o jeho sofistikovanú hybridnú verziu, ktorá kombinuje klasický spaľovací motor  a elektromotor. V praxi to znamená, že ide o takzvaný full hybrid, kde pri určitých podmienkach jazdíte rýdzo v elektrickom režime, čiže s nulovou spotrebou paliva a tiež s nulovými emisiami. Automobilka TOYOTA má s výrobou hybridných modelov veľmi bohaté, viac ako 15-ročné skúsenosti. Pri modeli YARIS HSD tak plnohodnotná hybridná technológia preniká aj do kategórie malých áut. Ešte zaujímavejšie je, že táto technológia sa stáva čoraz dostupnejšiou, keďže cena YARISU HSD je takmer identická s cenou naftovej verzie. Novú TOYOTU YARIS HSD, ktorú poháňa benzínový agregát o objeme 1,5 spolu s elektromotorom a sekunduje im elektricky riadená prevodovka e-CVT s plynule meniteľným prevodom  vo výbavovom stupni Active, nám na test zapožičala spoločnosť AT, a. s., autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

25.07.2013 | 14:37

V tohto týždňovom vydaní rubriky Automoto testujeme jednu skutočnú technologickú lahôdku, novú TOYOTU YARIS HSD. Práve skratka HSD - Hybrid Synergy Drive napovedá, že nejde o obyčajný YARIS, ale o jeho sofistikovanú hybridnú verziu, ktorá kombinuje klasický spaľovací motor  a elektromotor. V praxi to znamená, že ide o takzvaný full hybrid, kde pri určitých podmienkach jazdíte rýdzo v elektrickom režime, čiže s nulovou spotrebou paliva a tiež s nulovými emisiami. Automobilka TOYOTA má s výrobou hybridných modelov veľmi bohaté, viac ako 15-ročné skúsenosti. Pri modeli YARIS HSD tak plnohodnotná hybridná technológia preniká aj do kategórie malých áut. Ešte zaujímavejšie je, že táto technológia sa stáva čoraz dostupnejšiou, keďže cena YARISU HSD je takmer identická s cenou naftovej verzie. Novú TOYOTU YARIS HSD, ktorú poháňa benzínový agregát o objeme 1,5 spolu s elektromotorom a sekunduje im elektricky riadená prevodovka e-CVT s plynule meniteľným prevodom  vo výbavovom stupni Active, nám na test zapožičala spoločnosť AT, a. s., autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

 

 

Skôr, ako sa na testovanú TOYOTU YARIS pozrieme bližšie, predstavme si viac jej technológiu úkrytu za skratkou HSD. Na začiatok treba povedať, že YARIS HSD sa ovláda rovnako ako každé iné auto s automatickou prevodovkou. Technológia Hybrid Synergy Drive pri YARISE využíva benzínový agregát o objeme 1,5 litra s celkovým výkonom 55 kW a tiež elektromotor s výkonom 45kW. Mozgom celého systému je elektronická riadiaca jednotka, ktorá v závislosti od jazdných podmienok manažuje optimálny chod oboch agregátov. Veľmi dôležitou častou systému je i bezstupňová elektronická prevodovka e-CVT planétovej konštrukcie, ktorá zabezpečuje optimálny a veľmi lineárny prenos krútiaceho momentu oboch agregátov. Súčasťou systému sú aj batérie novej a ľahšej konštrukcie, umiestnené pod zadnými sedadlami. V nich sa uchováva elektrická energia, získaná či už rekuperáciou (brzdením), alebo činnosťou spaľovacieho motora, aby mohla byť následne využitá v prípade potreby. Systém batérií chráni tým spôsobom, že ich nie je nikdy možné úplne vybiť a takisto sú chránené aj pred prebíjaním. Zaujímavé pritom je, že značka TOYOTA po celú dobu existencie svojich hybridných modelov nemusela riešiť problémy so životnosťou batérií. Samotný jazdný cyklus môžeme rozdeliť na niekoľko samostatných častí a priblížiť si na nich funkciu systému HSD. Pri rozjazde sa spravidla využíva len eklektrická energia uložená v batérii. Pri bežnej jazde systém, vzhľadom na úsporu paliva, čo najoptimálnejšie využíva kombináciu oboch agregátov. Pri prudkom rozjazde dokáže systém naplno využiť výkon oboch agregátov. Pri klasickom, resp. rekupera- tívnom brzdení, naopak zážihový motor odpája a získanú negeneratívnu energiu ukladá naspäť do batérie. Celý vyššie opísaný cyklus môže posádka YARISU HSD kedykoľvek počas jazdy sledovať na tzv. energy monitore systému TOYOTA Touch.

Čo všetko sa teda v praxi ukrýva pod označením YARIS HSD?

 

 

VZHĽAD A ROZMERY

Na úvod si bližšie priblížme niekoľko hlavných odlišností medzi klasickým YARISOM a YARISOM HSD. Z hľadiska dizajnu má hybridná verzia niekoľko  odlišností, ktoré jej dodávajú viac dynamickosti. Pri pohľade spredu zaujme nový kompletne prepracovaný nárazník a tiež svetlomety s novou grafikou využívajúce technológiu LED. V neposlednom rade je odlišné aj fabrické logo TOYOTA, ktoré pri každej hybridnej verzii ponúka efektný modrý odtieň. Pri pohľade zboku verziu HSD ihneď prezrádza nápis hybrid na prednom blatníku. Zozadu YARIS HSD taktiež veľmi ľahko identifikujeme vďaka veľmi pekným svetlometom s využitím LED technológie. Z hľadiska rozmerov je YARIS HSD prakticky identický s klasickou verziou. To v reči čísel znamená, že dĺžka vozidla dosahuje 3885 mm, šírka je 1695 mm, výška atakuje 1510 mm a rázvor náprav má hodnotu 2510 mm. Z užívateľského hľadiska  pri hybridnej verzii veľmi chválime umiestnenie batérií pod zadnými sedadlami, ktoré nijako neobmedzujú batožinový priestor. Ten ponúka 286 litrov pri základom usporiadaní, resp. 768 litrov pri sklopených zadných operadlách. YARIS HSD nás zaujal ešte jedným parametrom a tým je celková hmotnosť. Tá sa aj napriek hybridnej technológii dostala na úroveň 1565 kg, čo je len o niečo málo viac v porovnaní s naftovou variantou.

 

 

INTERIÉR A VÝBAVA

Ako sme už spomenuli v predchádzajúcej časti, hybridná technológia nijako zásadne nový YARIS neobmedzuje z hľadiska priestoru pre batožinu. To isté platí aj v prípade priestoru pre cestujúcich na zadných sedadlách. Aj napriek tomu, že sa YARIS radí medzi malé autá, je posed za volantom veľmi príjemný s dostatkom priestoru a chválime i veľmi dobrý výhľad do všetkých smerov. Po ergonomickej stránke je taktiež takmer všetko, ako má byť. Výhradu máme snáď len k prepínaniu údajov palubného počítača tyčinkou na prístrojovom paneli. Samotná palubná doska ponúka pomerne netradičný tvar a jej dominantou je multifunkčný dotykový displej systému Toyota Touch. Ten okrem bežných funkcií zobrazuje napríklad i obraz parkovacej kamery a tiež spomínaný energy monitor. Samotný prístrojový panel ponúka okrem tradičných ukazovateľov jednu zaujímavosť, kde otáčkomer nahradil analógový ukazovateľ jazdy. Ten obsahuje tri polia, keď je ručička v pásme PWR (power), jazdíte maximálne dynamicky  s využitím oboch motorov. Ak sa naopak ručička drží v zelenom poli ECO, vaša jazda je ekologická a úsporná. Ak sa ručička počas jazdy drží v najspodnejšom poli CHG, batéria sa vtedy dobíja. Z hľadiska výbavy je na tom YARIS HSD už pri výbave Active veľmi dobre, spomeňme napríklad dvojzónovú klimatizáciu, parkovaciu kameru, LED svetlá vpredu aj vzadu, asistent rozjazdu do kopca a podobne.

 

 

JAZDA

Samotná jazda v hybridnej verzii YARISU nás zaujala najviac. Zaujímavosť nastáva hneď po uvedení motora do chodu,  a to tým, že ho vôbec nie je počuť, keďže verzia HSD sa rozbieha vždy len s pomocou elektromotora. To, že motor skutočne beží a YARIS je pripravený na jazdu, signalizuje len kontrolka „ready“ na prístrojovom paneli. Úžasné ticho pretrváva aj pri plynulom rozjazde, keď vozidlo stále využíva energiu uloženú v batériách. Aj po nakočení benzínového agregátu ostáva YARIS príjemne tichý. Samotný prechod medzi činnosťou benzínového agregátu a elektromotora vďaka planétovej prevodovke vôbec nepociťujete. Prevodovka e-CVT ponúka okrem štandardných režimov aj mód s označením „B“. Ten obstaráva rekuperáciu pri brzdení motorom a hodí sa napríklad pri jazde dole kopcom alebo pri dobrzďovaní na semafóroch. To, kedy sa jazdí len s využitím elektromotora, indikuje okrem energy monitora aj kontrolka „ev“ na prístrojovom paneli. YARIS HSD ponúka i dodatočný „eco“ režim, po ktorého aktivovaní sa mierne utlmia reakcie na stláčanie akcelerátora, ale na druhej strane spotreba paliva sa ešte dodatočne zníži. Okrem toho je tu i možnosť jazdy vyslovene v elektrickom režime, ktorá sa dá taktiež aktivovať tlačidlom. V závislosti od aktuálneho stavu batérie a rýchlosti vozidla dokáže čisto v elektrickom móde YARIS HSD absolvovať cca 3 km.

 

 

A náš celkový dojem ?

V našom teste potvrdila, že ide o konštrukciu, ktorá vzhľadom na úsporu paliva a prístupom k životnému prostrediu naozaj dáva zmysel. Malá TOYOTA nás pritom nesklamala ani svojím jazdným prejavom či dynamikou jazdy, zato veľmi potešila svojou priemernou spotrebou pod úrovňou 4 litrov na 100 km. Okrem toho je veľmi príjemný i fakt ,že hybridná technológia nijako zásadne nezmenšuje priestor pre posádku, resp. batožinu. Veľké pozitívum je i to, že hybridná technológia sa v YARISE stáva i cenovo dostupnou alternatívou. Preto každý, kto sa obzerá po novom aute s využitím najmä v mestskej premávke, by novú TOYOTU rozhodne nemal obísť. V Žiline si novú TOYOTU YARIS HSD môžete prísť pozrieť a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT, a. s., na Dlhej ul., kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky TOYOTA.

 

 

Autor: Peter Hlačik

Snímky: autor

 

 

Technické parametre:

Model: TOYOTA YARIS HSD Active

Motor: Hybrid

Pohon: predný

Počet valcov: 4

Výkon kW/koní: 74 (55+45)

Krútiaci moment Nm: 111 / 169

Maximálna rýchlosť km/h: 165

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s

Prevodovka: Bezstupňová automatická

Kombinovaná spotreba: 3,5 l na 100 km

Výbava: YARIS HSD Active Hybrid (testovaný model) Cena: od 15 500 € 

Výbava: YARIS HSD Style Hybrid Cena: od 16 340 €

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA ŠTVRTOK
10 °C
7 °C
4 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod