Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| 3°C

Automoto

TOYOTA YARIS - Krok správnym smerom

Po nedávnom predstavení nového AYGA prinášame test ďalšej významnej tohtoročnej novinky značky TOYOTA, ktorou je nový YARIS. Obľúbený a populárny zástupca v segmente B, prichádza približne v polovici výrobného cyklu vo svojej faceliftovej verzii. Tá prináša mnoho vylepšení a rovnako inovácií. Najzásadnejšou zmenou je modifikovaný dizajn prednej časti. Ten kopíruje moderný a trendy štýl línie x, ktorý naznačilo už nové AYGO. Okrem toho TOYOTA pri novom YARISE výrazne popracovala aj na skvalitnení interiéru a rovnako i na konštrukčnom vylepšení podvozku. Pri pohľade do cenníka je príjemným konštatovaním, že novinka je teraz i dostupnejšia. Pri testovanej hybridnej verzii predstavuje cenové zvýhodnenie nového modelu oproti predchodcovi až približne 2000 €! Novú TOYOTU YARIS HYBRID, ktorú poháňa benzínový motor 1,5 VVT-i v kombinácii s elektromotorom, v najatraktívnejšej výbave STYLE, nám na test zapožičala spoločnosť AT, a. s., autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

14.08.2014 | 09:30

Po nedávnom predstavení nového AYGA prinášame test ďalšej významnej tohtoročnej novinky značky TOYOTA, ktorou je nový YARIS. Obľúbený a populárny zástupca v segmente B, prichádza približne v polovici výrobného cyklu vo svojej faceliftovej verzii. Tá prináša mnoho vylepšení a rovnako inovácií. Najzásadnejšou zmenou je modifikovaný dizajn prednej časti. Ten kopíruje moderný a trendy štýl línie x, ktorý naznačilo už nové AYGO. Okrem toho TOYOTA pri novom YARISE výrazne popracovala aj na skvalitnení interiéru a rovnako i na konštrukčnom vylepšení podvozku. Pri pohľade do cenníka je príjemným konštatovaním, že novinka je teraz i dostupnejšia. Pri testovanej hybridnej verzii predstavuje cenové zvýhodnenie nového modelu oproti predchodcovi až približne 2000 €! Novú TOYOTU YARIS HYBRID, ktorú poháňa benzínový motor 1,5 VVT-i v kombinácii s elektromotorom, v najatraktívnejšej výbave STYLE, nám na test zapožičala spoločnosť AT, a. s., autorizovaný predajca vozidiel TOYOTA v našom regióne.

 

 

Aktuálna tretia generácia TOYOTY YARIS debutovala už v roku 2011. V Európe patrí YARIS dlhodobo medzi najžiadanejšie modely japonskej značky. V tejto súvislosti nie je následne žiadnym prekvapením fakt, že vývoj faceliftovej verzie prebiehal kompletne práve na starom kontinente. S prihliadnutím na potreby tunajšieho trhu TOYOTA pri jednotlivých vylepšeniach modelu YARIS inšpirovala aj pripomienkami od samotných zákazníkov. Tento fakt v praxi najlepšie odzrkadľuje práve nový pohľadaný dizajn. Facelift sa ďalej nesie v znamení lepšie odizolovaného interiéru či komfortnejšieho jazdného prejavu. Podvozok v rámci modernizácie prináša prepracované odpruženie s vylepšenými tlmičmi. Pevnejšie sú i šasi, vďaka čomu vzrástla tuhosť celej karosérie. Veľmi
silnou stránkou modelového radu YARIS je i široká ponuka pohonných jednotiek. Pri novinke je okrem konvenčného benzínu, resp. dieslu, k dispozícii už tradične i úsporný a ekologický hybrid. Momentálne sa nový YARIS predáva v troj- i päťdverovej karosárskej verzii a v štyroch výbavových stupňoch. Klasické benzínové agregáty sú v ponuke hneď dva. Základ predstavuje modernizovaný motor 1,0 VVT-i s výkonom 69 koní. Výkonnejšou alternatívou je verzia 1,33 Dual VVT-i s výkonom 99 koní. Pre priaznivcov nafty má TOYOTA v ponuke motor 1,4 D-4D s výkonom 90 koní. Samostatne je postavená dnes testovaná hybridná verzia. Tá je k dispozícii len s 5-dverovou karosériou a s trojicou samostatných výbav. V celej Európe pripadá na hybridnú verziu až približne 1/3 predaných YARISOV. Predstavme si teraz hybridnú technológiu podrobnejšie. Hneď na úvod je nutné povedať, že hybrid sa ovláda rovnako ako každé iné auto s automatickou prevodovkou. Technológia Hybrid Synergy Drive využíva benzínový agregát s objemom 1,5 litra s celkovým výkonom 55 kW a elektromotor s výkonom 45kW. Mozgom celého systému je elektronická riadiaca jednotka, ktorá v závislosti od jazdných podmienok manažuje optimálny chod oboch agregátov. Veľmi dôležitou časťou systému je i bezstupňová elektronická prevodovka e-CVT planétovej konštrukcie. Tá zabezpečuje optimálny a veľmi lineárny prenos krútiaceho momentu oboch agregátov. Súčasťou systému sú aj batérie novej a ľahšej konštrukcie, umiestnené pod zadnými sedadlami. V nich sa uchováva elektrická energia získaná či už rekuperáciou (brzdením), alebo činnosťou spaľovacieho motora. Systém batérií chráni tým spôsobom, že ich nie je nikdy možné úplne vybiť a takisto sú chránené aj pred prebíjaním. Zaujímavé pritom je, že značka TOYOTA po celú dobu existencie svojich hybridných modelov nemusela riešiť problémy so životnosťou batérií. 

 

 

VZHĽAD A ROZMERY

Viackrát spomínaný atraktívny a štýlový dizajn novinky najvýraznejšie odzrkadľuje predná časť. Rovnako ako pri modeli AYGO, je aj pri novom YARISE jasne viditeľná silueta písmena x. Tú tvorí uzučká mriežka, ktorá opticky prepája predné svetlomety a rovnako mohutný gril chladiča lichobežníkového tvaru v spodnej časti nárazníka. V rámci faceliftu bola pozmenená aj grafika predných i zadných LED svetlometov. Pozornému oku ďalej neunikne ani inak tvarovaný zadný nárazník. Rozdiel medzi hybridnou verziou a „klasickým“ YARISOM po novom už nie je tak markantný ako v minulosti. Najvýraznejším poznávacím znamením je okrem nápisu hybrid tradičné fabrické logo s modrým podfarbením. Z hľadiska rozmerov je novinka takmer totožná s minulou verziou. To v reči čísel znamená, že: dĺžka vozidla dosahuje 3950 mm, šírka je 1695 mm, výška atakuje 1510 mm a rázvor náprav má hodnotu 2510 mm. Totožný zostáva i batožinový priestor. Ten ponúka v základnom usporiadaní 286 litrov, resp. 768 litrov pri sklopených sedadlách. Z užívateľského hľadiska pri hybridnej verzii chválime umiestnenie batérií pod zadnými sedadlami. Tie teda v praxi nijako neobmedzujú batožinový priestor v porovnaní s klasickou verziou. 

 

 

INTERIÉR A VÝBAVA
 

Modernizácia je už na prvý pohľad badateľná i v interiéri novinky. Najvýraznejšiu zmenu predstavuje nová palubná doska. Tá po novom disponuje i mäkčenými plastmi. To v tejto triede vozidiel stále nie je štandardom a TOYOTA si tak jednoznačne zaslúži veľkú pochvalu. Facelift priniesol  ďalej i nové možnosti čalúnenia sedadiel. Mierne vylepšená je taktiež ergonómia s väčším množstvom odkladacích priestorov. Osobne kvitujeme i premiestnenie USB konektora zo schránky pred spolujazdcom na stredovú konzolu. Aj napriek tomu, že sa YARIS radí medzi malé autá, je posed za volantom veľmi príjemný s dostatkom priestoru a chválime i veľmi dobrý výhľad do všetkých smerov. Z užívateľského hľadiska sme sa celkom nestotožnili len s prepínaním údajov palubného počítača tyčinkou na prístrojovom paneli. Naopak, pochváliť musíme najnovšie dotykové rozhranie TOYOTA TOUCH 2. Systém ponúka slušnú grafiku, veľmi dobrú čitateľnosť údajov a taktiež komunikuje kompletne v slovenčine. Okrem toho pri novinke disponuje i zväčšeným displejom s rozmerom 7“ palcov. Pri testovanej hybridnej verzii treba dodať, že umiestnenie batérií pod zadnými sedadlami nijako zásadne neobmedzuje priestor pre nohy zadných pasažierov. Nami testovaná najvyššia výbava Style s paketom Senso Smart ponúka už takmer všetko, načo si spomeniete. Napr.: automatickú dvojzónovú klimatizáciu, čalúnenie sedadiel v kombinácii koža – alcantara, klimatizovanú priehradku pred spolujazdcom, prednú lakťovú opierku, tempomat, bezkľúčové štartovanie i nastupovanie, automatické svetlá, dažďový senzor a podobne.  

 

 

JAZDA

Z hľadiska jazdných vlastností facelift priniesol zvýšený jazdný komfort. Prepracovaný podvozok poskytuje ešte lepši jazdný komfort a veľmi dobre filtruje nerovnosti na cestách. Lepšie odhlučnená je i kabína. Nové nastavenie dostal i elektronický posilňovač riadenia, ktorý teraz poskytuje lepšiu odozvu ako v minulosti. Jazdu v hybridnej verzii môžeme rozdeliť na niekoľko samostatných častí. Pri rozjazde sa spravidla využíva len elektrická energia uložená v batérii. Pri bežnej jazde systém, vzhľadom na úsporu paliva, čo najoptimálnejšie využíva kombináciu oboch agregátov. Pri prudkom rozjazde dokáže systém naplno využiť výkon oboch agregátov. Pri klasickom, resp. rekuperatívnom brzdení, naopak, zážihový motor odpája a získanú negeneratívnu energiu ukladá naspäť do batérie. Celý vyššie opísaný cyklus môže posádka YARISU HYBRID kedykoľvek počas jazdy sledovať na tzv. energy monitore systému TOYOTA Touch 2. Prístrojový panel ponúka okrem tradičných ukazovateľov jednu zaujímavosť. Otáčkomer tu nahradil analógový ukazovateľ jazdy. Ten obsahuje tri polia. Ak je ručička v pásme PWR (power), jazdíte maximálne dynamicky s využitím oboch motorov. Ak sa, naopak, ručička drží v zelenom poli ECO, jazda je ekologická a úsporná. Ak sa ručička počas jazdy drží v najspodnejšom poli CHG, batéria sa vtedy dobíja. Samotný prechod medzi činnosťou benzínového agregátu a elektromotora vďaka planétovej prevodovke, je prakticky nepostrehnuteľný. Prevodovka e-CVT ponúka okrem štandardných režimov aj mód s označením „B“. Ten obstaráva rekuperáciu pri brzdení motorom a hodí sa napríklad pri jazde z kopca. To, kedy sa jazdí len s využitím elektromotora, indikuje aj kontrolka „ev“ na prístrojovom paneli. YARIS HYBRID ponúka i dodatočný „eco“ režim, po ktorého aktivovaní sa mierne utlmia reakcie na stláčanie akcelerátora a spotreba paliva sa ešte viac zníži. Okrem toho je tu i možnosť jazdy vyslovene v elektrickom režime. V závislosti od aktuálneho stavu batérie a rýchlosti vozidla dokáže YARIS čisto v elektrickom móde absolvovať cca 3 kilometre. 

 

A NÁŠ CELKOVÝ DOJEM?
Obľúbená TOYOTA YARIS podstúpila zmysluplný facelift, ktorý znamená jednoznačný posun smerom vpred. Nami testovaná hybridná verzia potvrdila, že ide o konštrukciu, ktorá vzhľadom na úsporu paliva a prístupom k životnému prostrediu naozaj dáva zmysel. Novinka nás pritom nesklamala ani jazdným prejavom či dynamikou jazdy, zato veľmi potešila svojou priemernou spotrebou pod úrovňou 4 litrov na 100 km. Veľké pozitívum je i to, že hybridná technológia sa stáva cenovo skutočne dostupnou alternatívou. V Žiline si novú TOYOTU YARIS HYBRID môžete prísť pozrieť a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel TOYOTA v našom regióne, spoločnosti AT, a. s., na Dlhej ul., kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky TOYOTA.

 

 

Autor: Peter Hlačik

Snímky: Autor

 

 

 

Technické parametre:


Model: TOYOTA YARIS HYBRID Style
Motor: benzín-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 111/169
Maximálna rýchlosť km/h: 165
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Prevodovka: bezstupňová automatická
Kombinovaná spotreba: 3,3 – 3,6 l na 100 km
Výbava: 1,33 VVT-i Active (benzín, 5-dverová karoséria) Cena: od 10 590 €

Výbava: HSD Power (hybridná verzia, 5-dverová karoséria)  Cena: od 13 590 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod