Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| -0°C

Spravodajstvo

V Žiline bude jazdiť ďalších päť nových trolejbusov

Mestský dopravný podnik zaplatil za jeden kĺbový a štyri krátke nízkopodlažné trolejbusy plzenskej Škody Electric viac ako dva milióny eur.

13.01.2014 | 11:27

ŽILINA. Po meste jazdí ďalších päť nových trolejbusov. Mestský dopravný podnik zaplatil za jeden kĺbový a štyri krátke nízkopodlažné trolejbusy plzenskej Škody Electric viac ako dva milióny eur. „Oba typy sú už cestujúcim v Žiline dobre známe, pretože v minulom roku dopravný podnik spustil do prevádzky desať nových nízkopodlažných trolejbusov. Aj tohtoročná dodávka vozidiel je vo farebnom vyhotovení žltá - zelená - biela, vozidlá sú vybavené výklopnou plošinou pre invalidné vozíky a súčasťou výbavy je aj kompletný elektronický informačný a tarifný systém. Nechýba ani kamerový systém, klimatizácia kabíny či akustické hlásiče pre slabozrakých a nevidiacich,“ uviedol hovorca mesta Pavol Čorba.

Oproti modelom z roku 2012 sú nové trolejbusy vybavené mäkšími sedadlami a väčším priestorom pre pohyb cestujúcich pri druhých a tretích dverách. V kĺbovom trolejbuse je navyše pri štvrtých dverách priestor aj pre umiestnenie detského kočíka. Krátky štvordverový trolejbus má vyše 12 metrov a odvezie 104 cestujúcich, kĺbový päťdverový trolejbus meria takmer 19 metrov a odvezie 163 cestujúcich. Podobné krátke trolejbusy od Škody Electric jazdia aj v Banskej Bystrici, kĺbové v Prešove. Päť nových trolejbusov má už za sebou všetky technicko-bezpečnostné a iné povinné skúšky a do ostrej prevádzky budú slávnostne spustené 14. januára o 10.00 h na zastávke MHD Jaseňová na sídlisku Solinky.

Žilinská radnica pôvodne plánovala kúpiť ďalších desať trolejbusov, mesto však nakoniec odobrilo dopravnému podniku len päť trolejbusov, na viac totiž nemá. „Pôvodne sme počítali s ďalšími desiatimi trolejbusmi, avšak musíme byť celkom pri zemi, keďže Žilina je stále najzadlženejším mestom na Slovensku. Nemáme veľké úverové možnosti, banky si, samozrejme, veľmi dobre vedia spočítať možnosti mesta. A ak si máme nejaký úver zobrať, tak ho zoberieme na to, na čo ho môže používať čo najviac ľudí. Tých päť trolejbusov je hranica, na ktorú sme ešte vedeli ísť,“ povedal žilinský primátor Igor Choma po schválení nákupu trolejbusov v mestskom zastupiteľstve vlani v júni.

Za prvých sedem kĺbových a tri krátke škodovácke trolejbusy, ktoré jazdia po Žiline od decembra 2012, zaplatil Dopravný podnik mesta Žiliny vyše 4,8 milióna eur, časť z nich zafinancoval z vlastných zdrojov a časť cez úver. Mestský dopravný podnik musel každoročne investovať do generálnych opráv starých trolejbusov približne 800-tisíc eur, od roku 2018 by navyše musel robiť aj generálne opravy pre koniec životnosti vozidiel.
 

SITA
Snímka archív mesta Žilina

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod