Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 5°C

Zaujímavosti

Všetko najlepšie, Škoda Octavia!

Novodobá Škoda Octavia sa definitívne predstavila v novembri 1996 na autosalóne v Paríži. Áno, je to tak. Už 20 rokov neodmysliteľne patrí do života našich ciest. Pôvodne tento názov niesli sedan a kombi vyrábané v rokoch 1958 až 1971, no znovuoživenie tohto modelu prišlo práve v roku 1996. Pritom jej vývoj sa začal už v roku 1992, približne rok po začlenení značky do koncernu Volkswagen.

07.10.2016 | 15:42

Moderný vzhľad sa výrazne vzdialil podobe u nás na trhu dominantnej Felície a dal tak najavo, akým smerom sa bude dizajn tejto značky ďalej uberať.
Auto sa teda začalo predávať v roku 1996 a prakticky hneď sa zaradilo medzi najobľúbenejšie a najpredávanejšie automobily na našom trhu. V marci 1998 mala na autosalóne v Ženeve premiéru prvá Octavia Combi, ktorej predaj sa začal v máji toho istého roku. Od roku 1999 ponuku obohatila verzia kombi s pohonom všetkých kolies. Síce zo začiatku dizajnéri kládli oveľa väčší dôraz na batožinový priestor, a tak zanedbávali priestor pre nohy vzadu sediacich pasažierov, zato si však aj vytrpeli nemálo kritiky.

Vďaka objemu kufra sa však do nej ľahko zmestí aj posteľ či menšia skriňa. Zákazníci mohli v tej dobe vyberať medzi dvoma benzínovými motormi (1,6 MPi/55 kW a 1,8 20 V/92 kW) a jedným naftovým turbodieselom s priamym vstrekovaním (1,9 TDi 66 kW). To, že bola veľmi obľúbená a žiadaná, len potvrdzuje skutočnosť, že posledný automobil tejto vynovenej generácie Škody Octavia vzišiel z výrobnej linky až v novembri roku 2010. V období od roku 1996 do roku 2010 vzniklo celkovo neuveriteľných 970 000 liftbackov a viac ako 470 000 „kombíkov“.

Druhá modelová verzia tohto u nás bezkonkurenčného modelu naštartovala svoju kariéru v roku 2004 a predávala sa až do roku 2013. Je neuveriteľné, že model prešiel za tento čas iba jedným faceliftom a za ten čas sa podarilo vyrobiť až 2,5 milióna kusov. Druhá generácia ponúkla napríklad najmodernejšie benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva alebo automatickú prevodovku DSG. Octavia II má proste nespočetne veľa možností. Pre koho je „kombík“ dlhý, môže s radosťou siahnuť po liftbacku, ktorého výklopné piate dvere aj so sklom schovávajú perfektný batožinový priestor, ktorý pojme až 560 litrov, a to je v danej triede skutočne nadštandard. Batožinový priestor však nie je ani zďaleka všetko, čo Octavia ponúka. Spracovanie interiéru, pohodlné sedenie či priestranný interiér s pohodlne nastaveným podvozkom a, samozrejme, jazdné vlastnosti. Presne toto sú veci, pre ktoré druhá generácia zaplnila autoparky firiem, taxislužieb či celé sídliská.

Určite tomu začal dopomáhať od roku 2012 aj tretí modelový rad, ktorému sa na konci marca 2016 podarilo z výrobnej linky v Mladej Boleslave zložiť už miliónty kus.
Pri Octavii je naozaj z čoho vyberať. Pod kapotou môžete mať veľké množstvo pohonných agregátov. Od benzínovej 1,4 MPI 16v, ktorá je základom benzínových motorov a 1,6 MPI 75 kW (102 koní), ktorá zase ponúka vyšší výkon, no má aj trochu vyššiu spotrebu. 1,6 FSI a 2,0 FSI boli zase s priamym vstrekovaním. Až neskôr ich nahradili pohonné jednotky 1,2 TSi, 1,4 TSi a 1,8 TSI s preplňovaním. No ich miesto by mali už čoskoro zaujať motory 1,0 TSi a 1,5 TSi, zostať v ponuke by mala len 1,2 TSi. To som veľmi zvedavý a asi aj viacerí z vás, čo to automobilke prinesie (či odnesie).

Dieselové motory zastupujú 1,9 TDI PD 77 kW, ktorý je ako základ a vyznačuje sa veľmi dobrou spoľahlivosťou a priemernou spotrebou 5,5 l/100 km.

Výkonnejšie motory sú 2,0 TDI PD 8v a 2,0 TDI PD 16v 103 kW (140 koní). Pri oboch týchto motoroch sa väčšinou po nájazde okolo 200 000 km bude hlásiť turbo, váha vzduchu, dvojhmotný zotrvačník alebo chybné vstrekovače. Ďalej je to 1,6 TDi CR a 2,0 TDi CR so vstrekovaním Common-rail (CR). Pri týchto motoroch trpí častým zanášaním filter DPF, a to hlavne pri krátkych trasách.

K dispozícii je aj najrýchlejšia verzia s označením RS s benzínovým motorom 2,0 TFSi s výkonom 200 koní alebo s najsilnejším dieselovým motorom 2,0 TDi s výkonom 170 koní. No a, samozrejme, nesmiem zabudnúť na možnosti automatických prevodoviek oplastovaného modelu Combi Scout od roku 2007 či pohon všetkých kolies.
Nejde mi aspoň vetou nespomenúť 7-stupňov výbavy a nespočetné množstvo doplnkov na trhu. Je toho naozaj veľa, verím, že z ponuky Octavií si proste vyberie určite každý, a to som zobral naozaj veľmi zoširoka.

RADA CI SKÔR SUBJEKTÍVNY NÁZOR NA ZÁVER
1,8 TSi má veľmi dobrú dynamiku, ale jej reálna spotreba sa už moc nelíši od verzie 2,0 TFSi RS.

Pokiaľ môžete, ušetrite si problémy s motorom 2,0 TDi PD a určite sa vyhnite motoru 1,6 FSi, ktorý nemá žiadnu dynamiku a ešte k tomu má aj príliš vysokú spotrebu. Nič nepokazíte benzínovým motorom 1,6 MPi s výkonom 75 kW, no medzi najlepšie motory patrí jednoznačne diesel 1,9 TDi s výkonom 77 kW, ktorý je podľa mňa doteraz najrozumnejšou voľbou pre Octaviu.

Samozrejme, za najväčšiu výhodu sa dá považovať hlavne veľmi široká sieť autorizovaných servisov a dostupnosť originálnych či neoriginálnych dielov.

Foto: Roman Bene

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod