Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 1°C

Z regiónu

Vyženie mesto podnikateľov z centra?

Mesto sa rozhodlo urobiť v centre mesta poriadok s nedisciplinovanými vodičmi prostredníctvom osadenia hydraulických stĺpikov. Zdá sa však, že najviac na to doplatia rezidenti a podnikatelia, ktorí potrebujú zásobovať svoje prevádzky. Mesto o inom systéme nechce diskutovať. Už totiž stihlo prebehnúť verejné obstarávanie. Skôr, než návrh stihli odobriť poslanci. Víťazná cena je podľa podnikateľov niekoľkonásobne predražená.

20.04.2017 | 09:48

Už koncom minulého roka mali mať poslanci na stole návrh VZN o zavedení regulovaného vstupu do pešej zóny prostredníctvom hydraulických vysúvacích stĺpikov na Hornom vale (pri Hoteli Boss) a Ul. Sládkovičova (pri Pošte 1). Fyzická bariéra má zabrániť vstupu a zotrvaniu v pešej zóne cez Dolný a Horný val tým vozidlám, ktoré na to nemajú oprávnenie. Zároveň má „odbremeniť“ mestskú políciu od kontrol a pokutovania. Systém má vpustiť do historického centra iba tých vodičov, ktorí majú papierové povolenie. Dostanú ho na základe toho, či v centre bývajú alebo vedú podnikateľskú činnosť.

Mesto tvrdilo, že oproti predchádzajúcemu VZN sa v podstate nič nemení. To „nič“ predstavuje postavenie mechanických zábran do takzvanej obslužnej zóny, cez ktoré sa domov alebo do práce dostanú iba na povolenie, obmedzenie zásobovania a spoplatnenie vstupu pre neoprávnenénávštevy. Za takú sa považuje mama, otec, elektrikár, keď vám vypadne prúd či kuriér, ktorý vám dovezie chladničku. Na sídlisku bežná vec, v centre pridrahý špás. Mesto žiada 50 eur za 30 minút.

Koncom minulého roka sa tak návrh nového VZN o regulovanom vstupe nedostal do mestského zastupiteľstva. Tento proces zvrátilo stretnutie s občanmi centra mesta, ktoré stihli zorganizovať poslanci Maňák, Fiabáne a Chodelková. Obyvatelia upozornili na nedostatky v pripravovanom návrhu a na základe toho sa vytvorila pracovná skupina zo zástupcov občanov centra mesta (ulice okolo Mariánskeho námestia).

Občania mali predložiť svoje pripomienky komisii dopravy. Keď sme sa minulý týždeň obrátili na mesto, či budú pri príprave VZN zohľadnené, hovorca Pavol Čorba uviedol: „Stretnutia s viac-menej tými istými ľuďmi, poslancami a príslušníkmi mestskej polície priniesli kompromisné riešenia v tomto návrhu. Odporúčanie komisie dopravy na zriadenie pracovnej skupiny, ktorá má doriešiť nezhody v návrhu, bude akceptované.“

Dotknutí však majú iný názor. „Zastupujeme 190 obyvateľov a vlastníkov budov v centre mesta. Dali nám plnú moc v tom, aby sme presadili požiadavky, na ktorých sme sa všetci zhodli. Takisto sme za to, aby sa vyriešil neoprávnený vstup a parkovanie v pešej zóne, ale aby sa to robilo rozumne a nedoplatili sme na to v konečnom dôsledku my. Mesto nás vyzvalo, aby sme svoje podmienky predložili. A hoci tvrdia, že ich do pripravovaného VZN zapracovali, nie je to tak,“ tvrdí zástupca občanov centra Martin Vidra.

S podnikateľmi by ich bolo oveľa viac. No ako dodal, zastupujú predovšetkým vlastníkov a obyvateľov s trvalým bydliskom v centre. „Mnohí sú aj podnikatelia, ale to až v poslednom rade. Pretože nás obvinili, že si chceme chrániť svoj biznis. My si chceme hlavne chrániť svoj bežný život, ktorý nebudú ohrozovať životu nebezpečné stĺpiky,“ dodáva dlhoročný obyvateľ centra mesta Vladimír Randa.

V ČOM VIDIA PROBLÉM?

Čo sa ekológie týka, komisia zapracovala do VZN bod o emisnom limite. Vstup do mesta budú mať povolené autá s emisnou normou EURO 3 (ročník 2000), ktorá sa bude každé štyri roky sprísňovať. S týmto návrhom obyvatelia súhlasia, hoci im príde najmenej podstatný.

Žiadali tiež o neobmedzovaný prístup pre rezidentov a vlastníkov budov. Mesto im znížilo poplatok za parkovanie na vlastných parkovacích miestach zo 100 na 10 eur. Podľa nového VZN má byť na jedno povolenie evidované jedno auto. To značne skomplikuje situáciu majiteľom parkovacích miest, ktorí ich prenajímajú. Platia si ich rôzne firmy, ktoré majú aj viac áut. Okrem toho sa často menia. Ďalej je tu Hotel Grand, Dom umenia Fatra a iné kultúrne inštitúcie, ktoré majú svoje parkovacie miesta, no zakaždým k nim chodia iní hostia. Nemôžu mať preto na jedno miesto evidovanú len jednu ŠPZ. Mesto uviedlo, že pre tieto prípady zavedie špeciálnu aplikáciu.
Mesto chce spoplatniť aj kuriérov, ktorí nosia do centra zásielky denne, a to sumou 1500 eur/rok. Koľko bude potom stáť poštovné, zásielka alebo balík?

Zásobovanie prevádzok má podľa pripravovaného VZN prebiehať v ranných hodinách od 5.00 do 9.30 h. Doba sa zvýšila o polhodinu, no mesto úplne zrušilo popoludňajšie zásobovanie. Mnohým pritom chodí tovar práve popoludní, no za to si po novom budú musieť prevádzkari priplatiť 50 eur v časovom limite 30 minút. Zvýši sa cena týchto potravín?

Neoprávnený vstup (50 eur za 30 min) ľuďom v meste skomplikuje bežný život. „Človek si objedná napríklad práčku a má za dovoz zaplatiť 50 eur? Ďalej údržbár, plyn, kanál, voda, elektrika, internet, to sa bežne pritrafí. Za každého máme platiť? Platil by to človek na sídlisku?“ pýta sa obyvateľ mesta.

Podľa týchto ľudí sú jednoducho úpravy oproti pôvodnému návrhu VZN kozmetické a neriešia najväčšie problémy, na ktoré upozorňujú už od decembra.

STAVAJÚ CHALUPU OD STRECHY

Pracovná skupina navrhla aj iné riešenia ako osadenie hydraulických stĺpikov. „Napríklad, nech sa zriadi webové rozhranie, kde bude mať každý svoju adresu, kde si môže pri návšteve zadať auto a ŠPZ, ktoré ho navštívi alebo zásobuje. Pretože my si povolenie po 16. hodine v pracovný deň a cez víkend na mestskom úrade nevybavíme. A tak ako sa vyrubuje daň za smeti, bude mesto vyrubovať daň všetkým motorovým účastníkom v rámci pešej zóny. Takýmto systémom bude mať o nich prehľad, rovnako ako o obyvateľoch a podnikateľoch v meste,“ vysvetľuje Martin Vidra.

Takisto by sa im pozdával viac kamerový a čipový systém prepojený s mestskou políciou, ktorý by mal zabudovanú čítačku čipov. „Systém GSM brány, ktorý mesto vybralo, je zastaraný. Ale oni neberú nič iné do úvahy, lebo na to už urobili verejné obstarávanie. Mimochodom, odvolávajú sa na iné mestá, ako to tam výborne funguje. Zisťovali sme si to napríklad v Trenčíne, kde sú stĺpiky v zemi a nepoužívajú ich, lebo to vyhodnotili ako zlú investíciu. Koniec koncov, stačí ísť na Makovického alebo na Vodné dielo, kde stĺpiky takisto nefungujú,“ dodáva Vladimír Randa. Hydraulické zdvíhacie stĺpiky obmedzia podľa nich aj sanitku, ak si ju niekto privolá v ohrození života. A tam ide predsa o minúty.

Súťaž na zaobstaranie systému podľa informácií z mesta už naozaj prebehla. „Žiadosť o súťažné podklady poslali dvaja. Jeden uchádzač predložil ponuku vo výške 128 966,40 eura,“ spresnil Pavol Čorba.
Podľa prieskumu trhu, ktorý si obyvatelia robili, ide o dosť vysokú cenu. „V Trnave tento systém obstarali za 18-tisíc eur. Za najlepšiu kvalitu by vraj zaplatili okolo 30-tisíc eur (najvyššiu cenu na internete za jeden hydraulický stĺpik sme našli za 4715 eur, pozn. redakcie). Dajme radšej tie peniaze na poriadny kamerový systém. A nech sa tu nestavia chalupa od strechy – najprv sa vyhlási súťaž a ešte sa to ani nedostalo do zastupiteľstva,“ trvajú.

Mnohí sa už tešia, ako si v lete posedia na terase na námestí. O rok to tak už nemusí byť. Obmedzenia budú pravdepodobne pre mnohých podnikateľov likvidačné. Myslí si to aj podnikateľ Stanislav Mikolaj: „Ak chce súčasné vedenie mesta uchovať kultúrny tep v srdci Žiliny, malo by sa zamyslieť nad tým, čo sa môže stať, keď z Mariánskeho námestia po sérií obmedzení a diskutabilných spoplatnení postupne vymiznú reštaurácie, bary, kaviarne, kníhkupectvo a obchody. Ako chce mesto i tak chudobné na pamiatky, pre ktoré sa oplatí cestovať, prilákať návštevníkov? Ako chce v modernej dobe napredovať? Prečo zavádzať negatívne zmeny neustálym finančným tlakom na podnikateľské subjekty? Prečo nenájsť spoločné riešenie a kompromis, ktorý by mohli v spokojnosti akceptovať obe strany?“

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod