Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 8°C

Spravodajstvo

Žilinčania stavili v lete už tradične na Chorvátsko

Pandémia Covid-19 sa nemaznala s nikým a výnimkou nie sú ani cestovné kancelárie. Martin Klika, konateľ žilinskej cestovnej kancelárie, prezradil prečo majú ľudia viac dôverovať cestovkám aj to, že ceny zájazdov nestúpli, tak ako väčšina ľudí predpovedala.

15.07.2021 | 19:06

Ktoré sú najvychytanejšie dovolenky tohto roka pre Žilinčanov? 

Teraz je situácia veľmi znepokojivá. Je ťažké povedať o čo majú ľudia záujem. Jedna vec je spomínaný záujem, druhá je situácia spájaná s Covidom-19. Neustále sa mení. „Vďaka“ rôznym opatreniam v rôznych krajinách je dovolenka momentálne dosť komplikovaná. Ale ľudia aj napriek všetkému radi dovolenkujú. Už tradične si ľudia vyberajú pobyty na chorvátskom pobreží. Iné pobyty sú spájané s leteckou alebo autobusovou dopravou – Grécko, Taliansko, Turecko, Egypt či Tunisko.  

Prečo práve spomínané krajiny? Mohli by sme povedať, že je typické, ak Slovák strávi dovolenku v Chorvátsku.

Ide o záležitosť určitej tradície. Chorvátsko bolo územím, ktoré bolo aj za bývalého režimu navštevované. Ďalším aspektom je aj dostupnosť ako krajiny tak aj mora. Vďaka vybudovaným sieťam diaľnic a ciest je možné byť pri mori po necelých 800 kilometrov. Aj zo Žiliny platí, že ak tu vybehnete na diaľnicu a pôjdete ňou nonstop, dostanete sa k vytúženému odpočinku v Chorvátsku. Iný moment, ktorý zohráva stále rovnaký výber destinácie je aj to, že Chorváti sú jazykovo blízki Slovákom, vedia sa s nimi dohovoriť. Častokrát sú to pobyty, ktoré sa dajú absolvovať aj vlastným autom.

S akými problémami ste sa museli ako cestovka vysporiadať?

Aj keď máme snahu uskutočniť pobyty, často sa nevie, či vôbec budú autobusy schopné napríklad vycestovať. Či budú dostatočne obsadené. To isté platí aj o leteckej doprave. Podmienky v jednotlivých štátoch sa neustále menia. Rovnaký stav sa deje aj na Slovensku. Mám obavy, že sa situácia zneužíva, taktizuje sa. Využíva sa na možno rýchlejšie očkovanie sa. Klienti to vnímajú veľmi citlivo. Pomerne malé percento ľudí, ktorí majú záujem o dovolenku, sa len prídu spýtať, snažia sa zorientovať v komplikovanej situácii. Najhoršie je, že my aj keď chceme klienta informovať, často sa stáva, že mu podáme informácie vo štvrtok alebo piatok a od pondelka sú podmienky zmenené a platí niečo úplne iné.  Pri prvej vlne Covidu-19, lepšie povedané v jeho začiatkoch, sa hovorilo, že ide o dočasnú záležitosť. Nechcel som byť pesimista, no veril som skôr tomu, že bude dlhšie trvať, kým sa to vráti do starých koľají. Prerušili sa kontakty, obchodné vzťahy atď. Nabehnutie do normálneho režimu s partnermi v zahraničí je komplikované. Všetky kancelárie prežívajú, ide o to, kto sa ako cez toto obdobie dostane. Neverím, že tohtoročná turistická sezóna nás vytrhne z biedy. Snažíme sa zmeniť ponuky, orientovať ľudí na Slovensko, ale stále je to málo. Ľudia majú stále prednostnejšie iné starosti, sú opatrnejší. Zrejme počítajú s tým, že radšej tento rok vynechajú dovolenku, alebo pôjdu len na vlastnú päsť sa niekde pozrieť. Nepočítajú s tým, že by to bola dovolenka organizovaná cez cestovnú kanceláriu. Cestovky musia prežiť, my robíme preto všetko. Máme trochu výhodu v tom, že sme na trhu 30 rokov. Sme vo vlastných priestoroch a sme stále v kontakte s poisťovňou. Takto môžeme garantovať, že sme poistení voči prípadnému krachu, takzvanej insolventnosti.

Čo to znamená pre klienta?

Za žiadnych okolností, nech by akékoľvek situácie nastali v zahraničí alebo doma, my im peniaze vrátime. Neexistuje obava, že by sme skrachovali, zmizli z trhu a klienti by ostali bez vysporiadania finančných prostriedkov.

Zvyšovali ste ceny? Ktorá položka v rámci dovolenky býva najdrahšia?

Tvrdím, že ani my, ani domáce cestovky  či zahraniční partneri si nedovolili využiť zlú ekonomickú situáciu. Nikto neriešil vzniknutý stav úpravou cien, aby dobehol stratu. Pravda je tá, že niektoré pobyty sa mierne navyšujú, ale ide o normálny, očakávajúci stav. Keď sa na to pozrieme bližšie, zistíme, že všetko zdraželo – potraviny, pohonné látky, všetko. Dovolenkové pobyty len kopírujú situáciu. Nemôžeme však hovoriť o percentuálnom vysokom náraste pobytov. Ľudia mali predstavu, že keď je situácia zlá, budú cestovky nútené predávať lacnejšie. Lenže v žiadnom obchode sa nenakupuje lacnejšie. Čo sa týka najdrahšej položky v rámci dovolenky, nedá sa to špecifikovať. Klient má na výber si v jednotlivých destináciách vyberať rôzne ubytovania: od jednohviezdičkového po päťhviezdičkové. Od polpenzie po ultra all inclusive.  Podľa výberu musí rešpektovať aj vzniknutú cenu. Letenky ostávajú na úrovni predchádzajúcich sezón. Istá vyššia cena je v poistení. Poistením rešpektujete covidovú situáciu. Priplatíte si a ste chránení aj voči predčasnému ukončeniu dovolenky kvôli Covidu-19. Sú tu zahrnuté aj hospitalizácie v zahraničí a podobne. Môžeme hovoriť o nových typoch poistení, ktoré vznikli v priebehu dvoch rokov.

Keby ste si vy mali vybrať dovolenku v okruhu regiónu Žilina a celého Slovenska, kam by ste sa vybrali?

Ak mám brať v úvahu pobyty v horách, čo využívajú v tomto čase mnohí, tak by som zvolil takýto druh dovolenky. Bohužiaľ, tie ceny sú porovnateľné s cenami v zahraničí. Ak si zabezpečím ubytovanie vo Vysokých Tatrách, tak ma to vyjde ako apartmán v Chorvátsku. Záleží aj od toho, v ktorom termíne si chce človek oddýchnuť. Horúčavy lákajú využiť prístup k vode. Slovensko má mnoho termálnych kúpalísk, prírodných vôd. Je možnosť stráviť pri vode pekné a výživné pobyty. Voda, hory a historické pamiatky. Takáto trojkombinácia je pre mňa najvhodnejšia.

Aké vyhliadky má cestovná kancelária do budúcnosti?

Chceli by sme sa dostať aspoň na predaje, čo boli predtým. V maximálnej možnej miere sa prispôsobiť ľuďom v tom čo budú hľadať a budú chcieť.


 

Cítite voči ostatným cestovkám v Žiline konkurenciu alebo spolupracujete? Poznačila nejako tento vzťah pandémia?

V dnešnej dobe sa už o konkurencii nedá hovoriť. Je to vec vzájomnej pomoci, kedy má partnerská kancelária dobrý produkt, snažíme sa ho predať. Žilina je veľmi silný región, je tu veľké množstvo cestoviek, majúc materské centrály v Bratislave. Čas ukázal, že cestovky ktoré chcú slušne fungovať, dobre spravia, ak sa „nehrabú len na svojom piesku“. S väčšinou z nich  máme uzatvorené zmluvy, ktoré garantujú klientovi, že si môžu u nás kúpiť produkt od 30 – 40 kancelárií. S tým, že nemáme cenu vyššiu ako keby si to kupoval priamo u danej cestovnej kancelárie. Dokonca majú možnosť si produkty a ceny porovnať.

V istom čase začalo byť moderné cestovať na vlastnú päsť – zakúpiť si letenky na internete. Ani na cestovné kancelárie sa nedá úplne spoľahnúť. Čo by si mal človek zvoliť?

V momentálnej komplikovanej situácií by sa mali ľudia viac spoliehať na cestovky. Dnes existuje internetový predaj. My sa snažíme nastaviť produkty, ktoré sú garantované a chránené v prípade úpadku. Nedovolíme si ponúkať imaginárne ubytovania. Nie všetky cestovky sú poistené voči insolventnosti (krachu). Poisťovne sú opatrné, uzatvárajú zmluvné vzťahy s cestovkami, o ktorých sú presvedčené, že je obrovská snaha poskytovať služby kvalitne. Aj takto sa trh čistí. Ak sa klient obráti na takúto spoločnosť, má väčší predpoklad solídnejšieho výberu produktu na dovolenku.

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod