
Slovenská republika v roku 2024 zaznamenala 11 451 dopravných nehôd, ktorých ekonomické následky dosiahli sumu 1 109 729 560 eur. Táto suma zahŕňa náklady na 262 usmrtených osôb vo výške
656,5 milióna eur, výdavky spojené s 814 ťažko ranenými v hodnote 281 miliónov eur, náklady na 4 946 ľahko zranených predstavujúce 122,1 milióna eur a materiálne škody za 50,2 milióna eur.
„Objektívne merania nášho výskumu priniesli prekvapivé zistenia. V Trenčianskom a Žilinskom kraji, kde počas výskumu jazdilo iba 0,4 percenta vozidiel vybavených predným brzdovým svetlom, čo predstavuje 3 072 automobilov z celkového počtu 689 700, došlo k merateľnému poklesu nehodovosti o 12,02 percenta. Ešte významnejší je fakt, že Polícia SR počas celého obdobia testovania nezaznamenala ani jednu dopravnú nehodu spôsobenú alebo súvisiacu s používaním PBS. Rovnako nebola evidovaná žiadna poistná udalosť spojená s týmto bezpečnostným prvkom,“ vysvetľuje prekvapivé výsledky štúdie prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.
Analýzy ukazujú, že pri dobrovoľnom zavedení PBS do desiatich percent vozidiel by Slovensko mohlo dosiahnuť zníženie počtu nehôd o 1 718 ročne, čo predstavuje pätnásťpercentný pokles. Tento scenár by znamenal záchranu 39 ľudských životov, prevenciu 864 zranení a finančnú úsporu 166,46 až 168 miliónov eur každý rok.
Investícia do PBS pritom predstavuje len niekoľko desiatok eur na jedno vozidlo. V kontexte miliardových strát spôsobených dopravnými nehodami ide o minimálnu sumu s potenciálne obrovskou návratnosťou. Výskum odhalil aj špecifické prínosy pre rôzne skupiny účastníkov cestnej premávky. Vodiči sanitiek oceňujú predné zelené svetlo najmä pri preprave pacientov so zapnutými majákmi, keďže im poskytuje okamžitú informáciu o tom, či vozidlá v križovatke brzdia a sanitka môže bezpečne prejsť. Cestujúci na zastávkach na znamenie získavajú istotu, že ich vodič autobusu zaregistroval a zastaví. Až 75 percent profesionálnych vodičov si myslí, že PBS zvýši bezpečnosť pri odbočovaní vľavo, pretože vodič pokračujúci priamo získava informáciu o úmysloch protiidúceho vozidla.
„Podpora odbornej aj laickej verejnosti potvrdzuje opodstatnenosť tohto riešenia. Zo všetkých testujúcich vodičov sa 78 percent vyjadrilo za všeobecné zavedenie PBS, pričom najvyššiu podporu prejavili vodiči skupiny B s 88 percentami. Medzi chodcami a cyklistami sme zaznamenali ešte výraznejšiu podporu - až 86 percent z nich podporuje implementáciu predného brzdového svetla. Profesionálni vodiči s priemerným ročným nájazdom 52 000 kilometrov by v 77 percentách hlasovali za možnosť dobrovoľného využívania tohto bezpečnostného prvku,“ objasňuje profesor Poliak.
Obavy o dizajn vozidiel sa z výskumu tiež ukázali ako neopodstatnené. Podobne ako predné svetlomety, zadné brzdové svetlá či smerové svetlá, aj predné brzdové svetlo možno integrovať do celkového dizajnu automobilu. Pri sériovej výrobe by sa stalo charakteristickým prvkom konkrétnych modelov bez narušenia ich estetiky.
Možnosť dobrovoľného zavedenia predného brzdového svetla tak predstavuje príležitosť pre zodpovedných motoristov prispieť k bezpečnejšej cestnej premávke. Pri investícii niekoľkých desiatok eur môže každý vodič participovať na iniciatíve, ktorá má potenciál ročne ušetriť 168 miliónov eur, zachrániť 39 životov, predísť 864 zraneniam a znížiť počet nehôd o 1 718.