Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 6°C

Z regiónu

Diaľnica v Lietavskej Lúčke v poli neskončí, bude totiž meškať

Nielen diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina, ale aj samotný úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bude hotový až v roku 2019. Otvorené by tak mali byť súčasne.

29.11.2017 | 12:23

Žilinský večerník o tom informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová ako reakciu na kritiku analytika INEKO Jána Kovalčíka, ktorý upozornil na údajne neodôvodniteľné zdržanie výstavby už v júli vysúťaženého privádzača.

„Pred rokom INEKO upozornilo, že ministerstvo dopravy a diaľničná spoločnosť akosi zabudli obstarať privádzač nutný na sprevádzkovanie diaľnice, ktorá sa už dokončuje pri Žiline. A tak úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur (doteraz najdrahší na celej D1) dočasne skončí v poli a poslúži nanajvýš korčuliarom,“ písal na svojom blogu Ján Kovalčík. Doplnil, že doteraz sa reálne nestavia, ba ešte nie je ani len podpísaná zmluva s dodávateľom.

Podľa jeho slov vedenie NDS až v máji konečne vypísalo riadnu verejnú súťaž. Dovtedy totiž chceli privádzač zadať priamo, teda bez súťaže za 23 miliónov eur k susediacej stavbe. Nakoniec sa víťazom súťaže stal Metrostav, ktorý privádzač postaví za 13,97 milióna eur. Výsledok bol na svete 18. júla.

„Oznámenie výsledku vyhodnotenia ponúk je z 18. júla. Až koncom augusta NDS požiadala ÚVO o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. Vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla s odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (to znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne. Lehota výstavby je 18 mesiacov. Ak sa teda zmluva so zhotoviteľom konečne podpíše koncom novembra, zmluvný termín na uvedenie privádzača do prevádzky bude koniec mája 2019. Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11 km úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov.“

Michaela Michalová v reakcii na jeho tvrdenia informovala, že cieľom NDS je, aby sa privádzač odovzdal do užívania spolu s úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. „Tento úsek by sa mal stavebne ukončiť v druhom štvrťroku 2019, keďže zhotoviteľ úseku avizoval predĺženie výstavby oproti pôvodnému termínu (10/2018) o niekoľko mesiacov z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov.“

Každý projekt, ktorý má byť financovaný z európskych peňazí, musí byť podľa nových pravidiel skontrolovaný ÚVO. Vzhľadom na časovú náročnosť celého procesu a potrebu zladiť výstavbu tohto privádzača s dokončením úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka NDS v spolupráci s ministerstvom dopravy rozhodli o financovaní tohto úseku mimo EÚ fondov, čo im minulý týždeň umožnilo zmluvu konečne podpísať.

„NDS odmieta akékoľvek zdržania pri vyhodnocovaní ponúk, respektíve pri zasielaní tendrovej dokumentácie zodpovedným inštitúciám. Rozhodnutie komisie NDS o vyhodnotení ponúk síce padlo v júli, potom ale plynuli lehoty pre možné odvolania, čo znamená, že proces stále nebol definitívne uzatvorený. Po uplynutí lehôt bol úspešný uchádzač požiadaný o predloženie dokumentov potrebných na podpis zmluvy podľa zákona. Lehota na predloženie dokladov bola 10 pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti. Okamžite po predložení požadovaných dokumentov NDS zaslala v auguste dokumentáciu na kontrolu na ministerstvo a následne predložila 5. septembra tendrovú dokumentáciu na ÚVO,“ uzavrela Michaela Michalová.

Foto: NDS

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod