Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

17. august 2017 | Milica

Zdravie a životný štýl

Je pôst pre ľudský organizmus zdravý?

Vstúpili sme do obdobia, kedy menej znamená viac. Štyridsať dní príprav na sviatky Veľkej noci znamená pre mnohých obdobie odopierania si svetských, ale aj gurmánskych radostí. Je pôst naozaj prospešný? Čo „najvýživnejšie“ informácie na tému pôstu, hladovania a jarnej detoxikácie nám poskytol výživový poradca Lukáš Ďuraj.

03.04.2017 | 07:05

Náboženský pôst trvá 40 dní. V rámci neho by sa malo vynechať hlavne mäso, alkohol, sladkosti, niekedy dokonca mliečne výrobky. Aj podľa výživového poradcu má pôst v prvom rade duchovný význam ako pokánie a vnútornú očistu, nie medicínsky význam.
„Preto sa aj v jednotlivých náboženstvách značne líši nielen dĺžkou, ale i formou. Štyridsaťdenným pôstom sa kresťania pripravujú na najdôležitejší sviatok kresťanstva. Jeho dĺžkou si pripomínajú napríklad putovanie Izraelitov po púšti pred vstupom do zasľúbenej zeme. To znamená, že 40 dní nie je stanovených podľa nejakých výskumov, ale má čisto náboženský význam. Ľudia si odopierajú isté potraviny kvôli inej osobe alebo pre osobné a náboženské presvedčenie a zvyčajne to, čo majú najradšej,“ hovorí. Ak teda niekto nepije alkohol celý rok, no rád si zamaškrtí, počas pôstu by to mala byť práve čokoláda, ktorej sa vzdá. „Nechcem tým povedať, že úmyselné vylúčenie niektorých potravín z jedálneho lístka nemá zdravotné účinky. Ak vás trápi napríklad DNA (zápalové ochorenie kĺbov), tak sa vyplatí vyhýbať potravinám, ktoré toto ochorenie ešte sťažujú, napríklad tvrdý alkohol, pivo, strukoviny, vnútornosti, mäsové polotovary. A pritom strukoviny sú zdravé, ale danému človeku priťažia,“ tvrdí odborník.

Treba si uvedomiť, že väčšinu Slovákov v súčasnosti trápia a zabíjajú civilizačné ochorenia zapríčinené nadmernou a takmer celoročnou konzumáciou potravín s vysokým obsahom cukru, nasýtených tukov a soli. Všetky potraviny, ktoré sme spomenuli v súvislosti s pôstom, tieto ingrediencie bohato obsahujú.
Preto sa môže stať, že niektorým ľuďom sa vďaka pôstu zdravotne polepší. „Z hľadiska výživového poradcu však musím skonštatovať, že niekomu nepostačí len 40 dní, ale potreboval by niekoľko mesiacov až rok takéhoto pôstu,“ dodáva Lukáš Ďuraj. zo Sveta zdravia

AKÁKOĽVEK RADIKÁLNA ZMENA JE ZÁŤAŽOU

Pôst mal už oddávna svoje opodstatnenie z dôvodu akejsi jarnej očisty tela – aby sa telo spamätalo po záťaži zo zimných mesiacov.
Ako zdravo pristupovať k pôstu, aby nebol pre organizmus záťažou alebo šokom? „V dnešnej konzumnej spoločnosti, kedy máme hypermarkety prakticky v každom meste, nemôžeme hovoriť o sezónnosti a záťaži po zimných mesiacoch. Z osobnej skúsenosti, za posledný rok som sa nestretol s človekom, ktorý konzumuje iba sezónne potraviny. Jediný rozdiel vidím v tom, že ľudia trávia viac času v interiéri, majú menej pohybu, menej slnka a čerstvého vzduchu a cez vianočné sviatky viac jedia. Akákoľvek radikálna zmena v stravovaní je preto pre telo záťažou. Či už to smeruje k diéte, alebo k prejedaniu,“ vysvetľuje. A čím viac má človek podlomené zdravie, tým väčšie následky môžu mať tieto dva „extrémne“ prístupy v stravovaní.

Ak sa človek k pôstu odhodlá a naozaj vynechá z jedálneho lístka mäso, tučné výrobky, sladkosti a alkohol, ich absenciu by mala vyvážiť konzumácia strukovín, zeleniny, ovocia, za studena lisovaných olejov, nesladených mliečnych produktov, vajíčok či rýb. Tie sa počas pôstu môžu konzumovať, pretože majú studenú krv. Ďalej sú to orechy, semienka a ako zdroje sacharidov môžete použiť pohánku, pšeno, ryžu natural, quinoa, amarant, celozrnné cestoviny, celoražný chlieb a podobne.
Odborník dodáva: „Samozrejme, treba dostatočne piť čistú vodu, napríklad 40 dní a viac. Tým môže človek nielen schudnúť pár kilogramov, ale aj vyriešiť mnohé zdravotné problémy.“

„POSTIŤ SA“ CELÝ ROK

Ľudia, ktorí dodržiavajú takýto dlhý pôst, by mali spravidla schudnúť. Nevrátia sa však kilá po jeho ukončení princípom známeho jojo efektu?

„Jojo efekt je len logické vyústenie diéty, ak pod slovom diéta rozumieme významné zníženie prísunu energie pod náš denný príjem, tzn. jeme menej kalórií, ako naše telo potrebuje. A následne toto obdobie je prerušené jedením stravy bohatej na cukry a tuky. Diétou ešte nikto nedosiahol trvalý efekt, iba krátkodobý cieľ. Nepoznám ženu, ktorá dosiahla 100 kilogramov a nikdy nezažila nepravidelnosť v jedení (napr. kvôli práci) alebo nedržala nejaký druh diéty. Ale ak budeme jesť pravidelne a do zasýtenia spomínané zdravé potraviny, tak neexistuje opodstatnený dôvod na jojo efekt,“ tvrdí výživový poradca.

„Postiť sa“ alebo vynechať spomínané nezdravé potraviny a zaradiť do jedálneho lístka ich zdravé náhrady, môžeme aj celý rok.
„Staré príslovie hovorí, že sme to, čo jeme. Ak jeme 3-krát denne celý rok, tak je to dokopy 1100 jedál, čo predstavuje potraviny s váhou od 600 do 1000 kilogramov, ktoré prejdú naším tráviacim systémom.
Ak z tých 1100 jedál je 1000 zlých a nevhodných, tak ani 40-dňový pôst nás neochráni pred chorobami.
Možno veľa ľudí sklamem, ale krátkodobé riešenia nepomáhajú,“ pokračuje Lukáš Ďuraj. Naopak, ak sa stravujeme správne, tých 100 nesprávnych jedál nebude mať taký účinok na vaše zdravie. No pôst, po ktorom nasledujú sviatky bohaté na koláče, alkohol, vyprážané jedlá, slané pochutiny či majonézové šaláty, je krásny návod, ako pribrať ďalšie „kilečko“.

ZÁZRAČNÝ RECEPT ALEBO RASTLINA Z DŽUNGLE?

Možno si na pôst trúfate, no hladovku a diétu by odborník neodporúčal všetkým. Hlavne tehotné ženy, deti a ľudia so zdravotnými problémami by sa pôstu mali vyhnúť. „Ľuďom, ktorí s hladovkou nemajú žiadne skúsenosti, sa odporúča začínať jednodňovou hladovkou. V tom nevidím problém. Vysoko sa však neodporúča hladovať viac ako 14 dní,“ dodáva.

Opýtali sme sa, či by nám vedel výživový poradca tiež odporučiť nejaký zaručený a zdravý recept na krátkodobý jarný detox. „Táto otázka ma priam núti, aby som vytiahol nejaký zázračný recept alebo spomenul nejakú zázračnú rastlinu, ktorá rastie niekde v džungli,“ zasmial sa. „Slováci majú hlavne veľký problém s dostatočným pitným režimom – mám na mysli vodu alebo nesladený čaj. Takže u väčšiny by som začal s tým, že je potrebné denne vypiť 3 dcl vody na každých 10 kg váhy (80 kg osoba = 2,4 l vody). Ak vynecháte na istý čas alkohol a spracované potraviny (potraviny, ktoré obsahujú viac ako 3 zložky na etikete), je viac než isté, že sa budete cítiť lepšie. Sú, samozrejme, látky, ktoré podporujú detoxikačné orgány, ako je napríklad sylimarín z pestreca mariánskeho na podporu pečene, ale tieto látky väčšinou fungujú iba v súčinnosti s vyváženým „jedálničkom“. Ani vitamín C vám nepomôže, ak máte horúčku a rozhodnete sa ísť do práce,“ podotýka.

Ľuďom, ktorých trápi nadváha alebo obezita, pomôže, ak pri zmene „jedálnička“ siahnu po výživovom doplnku na detoxikáciu.
„Problémom ale býva, že často tieto „zázraky“ predávajú predajcovia, nie odborníci. Nepovedia vám úplnú pravdu – aby ste sa detoxikovali, musíte aj viac piť, hýbať sa a jesť pravidelne, nielen hltať tablety. Porozmýšľajte, či človek, ktorý vám to predáva, vyzerá naozaj zdravo, či to nie je človek, ktorý ešte minulý mesiac predával poistky,“ upozorňuje na záver.

Autor: Veronika Cvinčeková

Foto: Archív redakcie

|
<
August 2017
>
PON UTO STR ŠTV PIA SOB NED
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
Štvrtok    17. August 2017
17.8.2017 14:00 | Tvorivý klub / Origami blúzka a kabát
17.8.2017 14:00 | Senior country klub / stretnutie členov klubu
14.8. 09:00 - 18.8.2017 | Detské sympózium: Letné nebezpečenstvo
Horúce kreslo
DNES ZAJTRA SOBOTA
28 °C
27 °C
28 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod