Žilinský Večerník

28. júl 2025 | Krištof
| 16°C

Spravodajstvo

Jeden kameň, stovky meškajúcich cestujúcich. Škody na vlakoch raketovo rastú

Rozbité okná, graffiti, ukradnuté káble a vlaky mimo prevádzky. Železničná spoločnosť Slovensko čelí vlne vandalizmu, ktorá sa vymkla spod kontroly. Škody už za pár mesiacov prekročili trojnásobok celoročnej bilancie spred roka – a trpí tým každý, kto denne cestuje vlakom. Prečo sa poškodený vozeň rovná výpadku celého spoja a aké opatrenia ZSSK pripravuje?

28.07.2025 | 08:00

 

Zničené okná, posprejované vlaky aj krádeže káblov                           

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) čelí v tomto roku výraznému nárastu prípadov vandalizmu. Od začiatku januára do konca júna eviduje 31 incidentov, pričom v 24 prípadoch išlo o hádzanie kameňov do idúcich vlakov. Výsledok? Rozbité sklá, poškodené súpravy a stovky cestujúcich bez plánovaného spoja.

K ďalším zaznamenaným prípadom patrí znečistenie interiérov, poškodenie dverí či vandalizmus na odstavených vozňoch, najmä v bratislavskej stanici. V Košiciach a Bratislave narastá aj počet krádeží technických komponentov a elektrických káblov, ktoré sú často zneužívané ako zdroj farebných kovov. 

 

  

Škody za pár mesiacov prekročili 37-tisíc eur

Kým v roku 2024 dosiahli priame škody spôsobené vandalizmom približne 12-tisíc eur, za prvý polrok 2025 už prekročili hranicu 37-tisíc eur. A to nie je všetko – náklady na odstraňovanie graffiti z vozňov sa samostatne vyšplhali na viac než 14-tisíc eur. ZSSK upozorňuje, že nejde len o estetický problém. Každé poškodenie súpravy môže znamenať jej okamžité odstavenie z prevádzky, čo vedie k meškaniam, výpadkom spojov a zníženému komfortu pre cestujúcich.

Prečo kvôli rozbitému oknu nejazdí celý vlak?

Pravidlá sú prísne – rovnako ako vodič nemôže jazdiť autom s prasknutým sklom, ani ZSSK nesmie nasadiť do prevádzky technicky nespôsobilý vozeň. Porušenie pravidiel by mohlo viesť nielen k pokute od Dopravného úradu, ale aj k sankciám zo strany Ministerstva dopravy, ktoré kontroluje plnenie štandardov verejnej služby. Ak je poškodený vozeň súčasťou tzv. ucelenej jednotky, vyradí sa celá súprava. Pri klasických zostavách sa mení radenie vozňov, no náhradné kapacity nie sú vždy k dispozícii. Výsledkom sú preplnené vlaky, vynechané prípoje a nepohodlie pre cestujúcich.  

  

Ukradnutý kábel = škoda za tisíce

Osobitnou kapitolou sú krádeže káblov. Zlodeji si z vozňov odnášajú súčiastky za niekoľko desiatok eur, no ich odstránenie spôsobuje škody v tisícoch a vyradzuje vlak z prevádzky. Tento typ vandalizmu bol najčastejší v Košiciach a Bratislave, kde je zároveň najväčšia koncentrácia odstavených súprav určených na opravy. ZSSK označuje takéto činy za zásah do verejnej služby, ktorú denne využíva viac ako 200-tisíc cestujúcich.

Viac polície, kamery aj nové projekty

Aby zabránila ďalším škodám, ZSSK rozširuje spoluprácu s políciou aj súkromnými bezpečnostnými službami. Pracovníci sprevádzajúci vlaky sú čoraz častejšie vybavení telovými kamerami, vozne v údržbe sú zamknuté a monitorované. V niektorých vlakoch sú pravidelne prítomní aj príslušníci železničnej polície. Dopravca zároveň pripravuje nové bezpečnostné projekty financované z európskych fondov. Ich cieľom je lepšia ochrana majetku aj osôb, prevencia pred vandalizmom a zabezpečenie spoľahlivej verejnej dopravy pre všetkých. 

  

Apel na verejnosť: Chráňme to, čo si sami platíme

ZSSK pripomína, že železnica je spoločný priestor, ktorý si všetci spolufinancujeme cez dane a lístky. Každé euro, ktoré smeruje na opravy, chýba inde – pri modernizácii vozňov, zlepšovaní pohodlia či zvyšovaní kvality služieb. Ak si cestujúci všimnú poškodzovanie majetku, mali by to nahlásiť personálu alebo priamo polícii. „Nie kvôli železnici ako firme, ale kvôli nám všetkým,“ odkazuje ZSSK. 

 

Autor: - r -

Zdroj: ZSSK

Foto: ZSSK

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod