
Zničené okná, posprejované vlaky aj krádeže káblov
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) čelí v tomto roku výraznému nárastu prípadov vandalizmu. Od začiatku januára do konca júna eviduje 31 incidentov, pričom v 24 prípadoch išlo o hádzanie kameňov do idúcich vlakov. Výsledok? Rozbité sklá, poškodené súpravy a stovky cestujúcich bez plánovaného spoja.
K ďalším zaznamenaným prípadom patrí znečistenie interiérov, poškodenie dverí či vandalizmus na odstavených vozňoch, najmä v bratislavskej stanici. V Košiciach a Bratislave narastá aj počet krádeží technických komponentov a elektrických káblov, ktoré sú často zneužívané ako zdroj farebných kovov.
Škody za pár mesiacov prekročili 37-tisíc eur
Kým v roku 2024 dosiahli priame škody spôsobené vandalizmom približne 12-tisíc eur, za prvý polrok 2025 už prekročili hranicu 37-tisíc eur. A to nie je všetko – náklady na odstraňovanie graffiti z vozňov sa samostatne vyšplhali na viac než 14-tisíc eur. ZSSK upozorňuje, že nejde len o estetický problém. Každé poškodenie súpravy môže znamenať jej okamžité odstavenie z prevádzky, čo vedie k meškaniam, výpadkom spojov a zníženému komfortu pre cestujúcich.
Prečo kvôli rozbitému oknu nejazdí celý vlak?
Pravidlá sú prísne – rovnako ako vodič nemôže jazdiť autom s prasknutým sklom, ani ZSSK nesmie nasadiť do prevádzky technicky nespôsobilý vozeň. Porušenie pravidiel by mohlo viesť nielen k pokute od Dopravného úradu, ale aj k sankciám zo strany Ministerstva dopravy, ktoré kontroluje plnenie štandardov verejnej služby. Ak je poškodený vozeň súčasťou tzv. ucelenej jednotky, vyradí sa celá súprava. Pri klasických zostavách sa mení radenie vozňov, no náhradné kapacity nie sú vždy k dispozícii. Výsledkom sú preplnené vlaky, vynechané prípoje a nepohodlie pre cestujúcich.
Ukradnutý kábel = škoda za tisíce
Osobitnou kapitolou sú krádeže káblov. Zlodeji si z vozňov odnášajú súčiastky za niekoľko desiatok eur, no ich odstránenie spôsobuje škody v tisícoch a vyradzuje vlak z prevádzky. Tento typ vandalizmu bol najčastejší v Košiciach a Bratislave, kde je zároveň najväčšia koncentrácia odstavených súprav určených na opravy. ZSSK označuje takéto činy za zásah do verejnej služby, ktorú denne využíva viac ako 200-tisíc cestujúcich.
Viac polície, kamery aj nové projekty
Aby zabránila ďalším škodám, ZSSK rozširuje spoluprácu s políciou aj súkromnými bezpečnostnými službami. Pracovníci sprevádzajúci vlaky sú čoraz častejšie vybavení telovými kamerami, vozne v údržbe sú zamknuté a monitorované. V niektorých vlakoch sú pravidelne prítomní aj príslušníci železničnej polície. Dopravca zároveň pripravuje nové bezpečnostné projekty financované z európskych fondov. Ich cieľom je lepšia ochrana majetku aj osôb, prevencia pred vandalizmom a zabezpečenie spoľahlivej verejnej dopravy pre všetkých.
Apel na verejnosť: Chráňme to, čo si sami platíme
ZSSK pripomína, že železnica je spoločný priestor, ktorý si všetci spolufinancujeme cez dane a lístky. Každé euro, ktoré smeruje na opravy, chýba inde – pri modernizácii vozňov, zlepšovaní pohodlia či zvyšovaní kvality služieb. Ak si cestujúci všimnú poškodzovanie majetku, mali by to nahlásiť personálu alebo priamo polícii. „Nie kvôli železnici ako firme, ale kvôli nám všetkým,“ odkazuje ZSSK.