Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

18. september 2018 | Eugénia

Zdravie a životný štýl

Joga – liek na skoliózu, migrény i príprava na pôrod

Na otázku, prečo by mal človek cvičiť jogu, jestvuje jediná odpoveď: Nemal by nikto, iba ten, kto chce. Inštruktorka jogy Lucia Koreňová z Kysuckého Nového Mesta tvrdí, že každého k tomu vedie niečo iné. Zdravotné problémy, relax či túžba spevniť si telo. Joga je vraj pre všetkých v niečom dobrá.

02.06.2014 | 14:09

Na otázku, prečo by mal človek cvičiť jogu, jestvuje jediná odpoveď: Nemal by nikto, iba ten, kto chce. Inštruktorka jogy Lucia Koreňová z Kysuckého Nového Mesta tvrdí, že každého k tomu vedie niečo iné. Zdravotné problémy, relax či túžba spevniť si telo. Joga je vraj pre všetkých v niečom dobrá.
 

Ráno pozdravte slnko, večer mesiac

V joge sa nájdu nielen tí povahovo pokojnejší alebo duchovne založení ľudia, ale aj plní energie. Energický šport je skvelý, ale podľa Lucie ho človek musí „vyharmonizovať“, aby mu čosi nechybilo. Okrem toho, aj v joge existujú rôzne štýly.

Jemná a pomalá hatha joga je práve pre energických ľudí náročná v tom, že pri nej musia ovládnuť myseľ a zotrvať v istej pozícii. Má však najväčšie zdravotné účinky. „Pôsobí na kĺby, vnútorné orgány či na chrbticu,“ menuje inštruktorka. Naopak, dynamická flow joga sa vyznačuje rýchlymi zmenami pozícií. Power joga je zas zameraná na udržanie určitých pozícií, v ktorých cvičiaci telo posilňuje.

Prikázané pozície v joge vraj nie sú, existuje však ich základný set. Zostava pozícií, ktorá sa používa asi v každom štýle, je pozdrav slnku. „Je to cyklus, s ktorým môžete začať deň a precvičíte si celé telo – od palcov na nohách po temeno hlavy,“ pokračuje Lucia. Existuje však i pozdrav mesiacu, ktorý naopak, človeka upokojí a pripraví vás na dobrý spánok.

Pri joge je potrebné sústrediť sa na plné jogové dýchanie, ktoré ide do brucha, hrudníka a popod kľúčne kosti. „V tele nedýchajú iba pľúca, dôležitá je aj bránica. Keď ju používate, dýchate inak. A orgány sú na to, aby fungovali. Málo ľudí vie dýchať. Sú rôzne techniky, ako sa toto dýchanie naučiť, ale najlepšie je, keď sa na to sústredíte. Potom sa stane vašou prirodzenou súčasťou,“ hovorí Lucia.

Joga pomáha i „hrbáčom“. V bežnom živote nás k hrbeniu prinúti sedavá práca, čas strávený za volantom či pred televíziou. Človek si v joge uvedomuje, ako stojí či sedí, ako je vystretý, ako má rozprestreté prsty, spevňuje členky a lýtka, a postupom času to začne brať automaticky. Dlhodobo nepoužívané svaly jednoducho treba prebrať k životu. „Je dobré ísť najprv k inštruktorovi, ktorý vám pri pozíciách asistuje. Je veľa maličkostí, na ktoré treba dbať, aby ste si neublížili a aby cvičenie malo efekt. Tak ako v každom športe,“ pokračuje Lucia, ktorá sa joge venuje niekoľko rokov – súkromne i profesionálne.
 

Na operáciu nikdy nešla

Samotné cvičenie jogy by nemalo byť bolestivé. „Môže byť nepríjemné, pretože joga v prvom rade používa svaly, ktoré v bežnom živote nezapájate. Nikdy by ste nemali ísť cez bolesť, ale treba odlíšiť, čo je bolesť a čo je napätie a tlak,“ vysvetľuje inštruktorka.

Veľa ľudí sa vraj pýta, či s jogou schudnú alebo priberú, no joga vás hlavne napraví a posunie telo tam, kde má prirodzene byť. Pomáha, keď vás bolí chrbát, posilnené drobné svaly v chrbtici totiž lepšie fungujú. Je tiež jednou z najlepších vecí na skoliózu. Lucia si spomína na príhodu zo života: „Jedna pani prišla na prvú hodinu a odvtedy chodí pravidelne. Najprv nevedela, či bude môcť cvičiť, lebo mala pred operáciou platničiek a doktor jej to neodporúčal. Na tej operácii nikdy nebola a odvtedy ubehlo 2,5 roka. Sem tam ju zabolí a vtedy jej robíme pri cvičení modifikácie.“

Pre tehotné ženy je joga skvelou prípravou na pôrod. Uvoľňuje panvu a chrbticu, a pripraví vás na to, aby ste to udýchali.

Pri joge masírujete i vnútorné orgány a v niektorých inverzných pozíciách, či už čiastočne alebo úplne dolu hlavou, ide stará krv preč a prichádza nová. Je to istá forma detoxikácie a obrátené polohy výborne pomáhajú napríklad na pamäť alebo na odstránenie migrény.

Joga nie je len o cvičení, ale i o relaxácii či meditácii. K filozofii a duchovnu, ktoré sa s jogou spájajú, sa nie každý dostane. „Jej filozofické prístupy spočívajú okrem mnohého iného aj v tom, že sa máte dobre správať k sebe i k ľuďom. Keď sa pustíte do jogy a pravidelne cvičíte, trochu vás to zmení. Možno v tom, že nabudúce zadržíte hádku a celkovo ste pokojnejší a uvoľnení,“ dodáva Lucia.

Joga je vhodná i pre malé deti. Detská joga je na rozdiel od „dospeláckej“ rýchla a hravá. „Dnešné deti majú skoliózu, chodia zhrbené, majú ploché nohy, astmu či alergiu, sú hyperaktívne, celkovo stuhnuté zo školy, televízie a počítača. Pri joge sa učia koordináciu, rovnováhu, kde majú ľavú a pravú stranu, vedia si pomenovať telo. Nie sú to maličkosti, pre dieťa je to obrovská vec,“ myslí si Lucia.

Deti majú rady rôzne polohy - sviečky, mačičky, hviezdicu či raketu. „Niektoré obľubujú dokonca náročnú pozíciu vrany,  pretože keď to zvládnu, zlepší sa im sebahodnotenie,“ hovorí.

V Kysuckom Novom Meste je o cvičenie jogy záujem, veď v dnešnej stresujúcej dobe je viac než prospešná. „Joga môže byť súčasťou vášho každodenného života. Ak si na niečo dobré zvyknete, nemáte problém robiť to každý deň,“ uzatvára Lucia Koreňová.
 

Veronika Cvinčeková
Snímky archív Lucie Koreňovej

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA ŠTVRTOK
19 °C
23 °C
23 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod