Žilinský Večerník

24. apríl 2024 | Juraj
| 3°C

Z regiónu

Koľko áut v skutočnosti prejde tunelom Považský Chlmec?

Diaľničný úsek Strážov – Brodno, ktorého súčasťou je aj estakáda ponad Hričovskú priehradu a diaľničný tunel Žilina, oficiálne otvorili 2. decembra 2017. Žilinu mal odbremeniť od tranzitnej nákladnej dopravy smerujúcej na Kysuce alebo opačným smerom, z Kysúc na Bratislavu. Podľa čitateľa z Brodna však nie celkom plní svoj účel.

19.07.2018 | 09:34

„Bývam tam a sledujem, že v smere z Kysúc prejde denne možno 50 nákladných áut. Všetky ostatné smerujú do Kie v Tepličke nad Váhom, a teda tento tunel obchádzajú. Chcem sa preto kompetentných spýtať, aká je vyťaženosť úseku Strážov – Brodno,“ zavolal do redakcie Žilinského večerníka čitateľ.
Výstavba úseku Žilina-Strážov – Brodno trvala viac ako tri roky, presne 1189 dní. Celková cena stavby bola cca 225 miliónov eur bez DPH. To rozhodne nie je zadarmo. Hovorkyňu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaelu Michalovú sme preto oslovili s otázkou, ako tento úsek pomohol doprave v Žiline.

„Dĺžkovo sa jazda vozidiel skrátila asi o 1,6 kilometra a časovo, v závislosti od hustoty premávky pri prejazde cez mesto Žilina, približne o 4 minúty pri relatívne plynulej premávke cez Žilinu,“ informovala hovorkyňa. Podľa NDS počet prejazdov týmto úsekom z mesiaca na mesiac mierne narastá. Podľa údajov zo sčítania za jún 2018 bola intenzita dopravy priemerne 6500 vozidiel za 24 hodín. Maximálna intenzita za jeden deň dosiahla 8782 vozidiel.

Michaela Michalová dodáva, že vybudovanie kapacitne vyhovujúcej cestnej komunikácie, teda smerovo rozdelenej a s potrebnými technickými parametrami, prináša predovšetkým skrátenie dĺžky a aj času jazdy, zvýšenie bezpečnosti, zvýšenie plynulosti cestnej premávky a s tým spojené efekty, ako sú obmedzenie kontaktu s chodcami, nižšia nehodovosť, nižšia spotreba palív. Úsek má zabudovaných niekoľko moderných zariadení slúžiacich na zlepšenie bezpečnosti prevádzkovania a ochrany pred nebezpečnými situáciami. Vybudovaný tunel, ktorým sa preklenula výrazná terénna prekážka, je v súčasnosti najmodernejšie vybaveným tunelom v SR a jedným z najmodernejších aj v Európe. Mostnými objektmi (estakádou ponad Hričovskú nádrž a mostom ponad Kysucu) sa preklenuli významné vodné prekážky na trase D3. „Najväčší prínos bude mať tento úsek po ukončení výstavby úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, keď bude zrealizovaný celý obchvat mesta Žilina,“ dodala hovorkyňa.

Ľudia na Kysuciach už netrpezlivo čakajú na výstavbu celej diaľnice D3 medzi Žilinou a Čadcou. Jej výstavba je však stále ešte vo hviezdach. Po tuneli do Brodna by mal byť ďalší na rade privádzač. „NDS vyhlásila v marci tohto roka súťaž na projektovú prípravu úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač. NDS oddelila túto stavbu od úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto s cieľom urýchliť prípravu a výstavbu na D3,“ napísala nám Michaela Michalová.

Tento rok, konkrétne na jeseň, by mala byť vyhlásená aj súťaž na projektovú dokumentáciu úsekov samotnej diaľnice Brodno – Kysucké Nové Mesto a tiež Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. „Súťaže sa nemohli vyhlásiť skôr, pretože neboli ukončené predchádzajúce fázy prípravy. Pri úseku D3 Brodno – Kysucké Nové Mesto sa proces EIA, ktorý posudzoval zmenu nivelety stavby z tunela na estakádu, ukončil koncom mája, kedy nadobudlo právoplatnosť záverečné stanovisko EIA. Pri úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica sa na základe pokynu ministerstva dopravy a pripomienok Útvaru hodnoty za peniaze MF SR prehodnocovala z pohľadu finančnej úspory možnosť zabratia cesty I/11 pri výstavbe. Príprava a dostavba D3 patrí k prioritám vlády a NDS,“ uzavrela hovorkyňa.

Foto: Zuzana Holienčíková

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod