
Riaditeľ Dopravného podniku mesta Žilina (DPMŽ) Mikuláš Kolesár upresnil, že zmena legislatívy v oblasti DPH a záťaž v podobe transakčnej dane pre podnik predstavujú dodatočný náklad 143- tisíc eur. Keďže tieto položky nevedia preniesť ako stratu na mesto, rozhodli sa požiadať o zmenu tarify, aby kompenzáciu legislatívnej úpravy preniesli na zákazníkov - čiže cestujúcich.
Po novom sa zruší 12 - minútový cestovný lístok, ktorý nahradí jediný 60-minútový. Čo sa týka jednorazových lístkov, elektronický 60-minútový sa zachová na pôvodnej cene 0,90 eur, zľavnený 60-minútový ostáva na 0,65 eur. Hodnota papierového lístka sa zvýši na 1,30 eur. Kolesár poukazuje na motivačný charakter kúpy elektronického cestovného lístka a postupnú snahu opustiť od tých nákladnejších papierových. Okrem toho, platba kartou vo vozidlách MHD sa osvedčila. „Ako prví na Slovensku sme zaviedli platbu kartou v autobusoch a dnes evidujeme 70% platieb jednorazových lístkov týmto spôsobom. To nemajú ani v Prahe ani v Londýne,“ podotýka.
Za ročný lístok si priplatia žiaci i seniori
Gro tržieb predstavuje práve nákup jednorázových cestovných lístkov. DPMŽ však ročne predá aj zhruba 14 - tisíc predplatných lístkov. Tržby z ich predaja tvoria zhruba 20% celkových tržieb. MHD v Žiline tak prepraví tisíce ľudí s výraznou zľavou. Aj tieto špeciálne tarify sa však budú meniť. Za predplatné cestovné lístky (PCL) si priplatia seniori a žiaci. „Tieto tarify neboli dlhšie upravované a plánujeme ich takto zachovať najbližšie dva roky. Posledná úprava bola v roku 2023, takisto pred dvoma rokmi. Prehodnotili sme tarify pre dôchodcov vo veku od 62/63 rokov s trvalým pobytom v Žiline. Navrhli sme dať sadzbu PCL 50 eur od veku 65 rokov. Dôvody sú tie, že vo veku 62/63 rokov dnes ešte ľudia bežne pracujú. Ako 64 - roční odchádzajú do dôchodku, no budúci rok to bude už vo veku 65 rokov. Chceme to zjednotiť, aby Žilinčania s trvalým pobytom mali takýto zľavnený cestovný lístok 50 eur na celý rok,“ informuje riaditeľ dopravného podniku.
DPMŽ upravila aj cenu lístka pre deti od 6 rokov do dovŕšenia 15 roku života, a to na 30 eur. Tieto úpravy prešli rokovaniami na sociálnej, dopravnej, finančnej komisii a na komisii plánovania a výstavby. Z nich vzišli aj vyššie spomenuté zmeny taríf žilinskej MHD.
Pre ŤZP ostáva 15 eur na rok
Pôvodný návrh bolo zvýšenie CPL na 20 eur aj pre cestujúcich ŤZP. Po zalobovaní poslankyne Janky Filipovej, ktorá je sama zdravotne znevýhodnená, sa cena za ročný predplatný lístok pre ŤZP napokon od júna nezmení. Poslanci na zastupiteľstve schválili jej pozmeňujúci návrh. „Tento materiál bol dodaný neskoro na komisie a takisto nebol prebraný na bezbariérovej komisii. Počet ľudí so zdravotnými znevýhodneniami zároveň narastá,“ podotkla. Mikuláš Kolesár potvrdil tento negatívny stúpajúci trend. V roku 2024 bolo predaných 2847 ŤZP lístkov. V roku 2023 to bolo 2058
lístkov.
Sporný 12-minútový
Dopravný podnik prehodnotil aj existenciu 12-minútového lístka. Kolesár zdôvodňuje, že po úprave ceny by bola jeho cena bola blízka 60-minútovému, preto sa rozhodli zachovať len jeden. Za mierne zvýšenie elektronického 60-minútového lístka dostanú cestujúci oproti 12-minútovému päťnásobok času. 12-minútový cestovný lístok so sebou niesol aj iné úskalia. Nárast počtu sankcií za porušovanie prepravných podmienok pri využívaní 12-minútového lístka a neefiktivita vymáhania len na úrovni 13% viedla DPMŽ k jeho úplnému zrušeniu. „V Žiline vznikol na základe existujúceho tarifu do roku 2021, kedy bol 5-zastávkový. V roku 2021 sa prijala zásada, že ostane.
On však netrvá 12 minút. Na každej zastávke je vyznačené, po ktorú zastávku ešte je ešte platný. Veľakrát to však ľudia chápu tak, že nastúpia do autobusu a odpočítajú si 12 minút. Potom sa hádajú s našimi revízormi. Ľudia tiež argumentujú tým, že na menšie vzdialenosti je to nespravodlivé, no zákon o verejnej hromadnej doprave hovorí, že občania majú mať rovnaký prístup k službám. Aj z tohto dôvodu je 60 - minútový lístok rovnoprávny,“ dodáva.
Priekopníci na Slovensku
Poslanec Peter Cibulka upozornil, že odstupňovaný lístok na kratšiu i dlhšiu vzdialenosť je štandardný v každom meste. Riaditeľ DPMŽ podotkol, že 12- minútový je najpredávanejší cestovný lístok v Žiline a evidujú zhruba 860 tisíc predaných kusov ročne. Napriek tomu, že z neho majú relatívne najväčšie tržby, sú s ním spojené spomínané peripetie. „Neviete si predstaviť, čo sú ľudia schopní si povymýšľať, aby presvedčili revízorku, že ich lístok je ešte platný. Následne nechcú poskytnúť údaje, adresu. Kebyže máme ku každému volať políciu, autobus viac stojí, ako jazdí.
Preto je jednoduchšie zaviesť jednotné cestovné za použitie dopravného prostriedku a dať ľuďom iný mechanizmus, aby sa rozhodli a manažovali si svoju spotrebu,“ vysvetlil. Reč je o systéme check-in/check-out, ktorý chce DPMŽ zaviesť v priebehu tohto roka. Vďaka nemu cestujúci zaplatia len za ten počet zastávok, ktoré si prešli, čiže pri menších vzdialenostiach nebudú musieť platiť hodinový lístok (resp. sa im po check-oute vráti výdavok do elektronickej peňaženky). Systém budú môcť Žilinčania využívať prostredníctvom aplikácie i dopravnej karty. Žilina ho má opäť využívať ako prvé mesto na Slovensku.
Názory poslancov sa rôznia
Poslanec Anton Kozlík sa vyjadril, že zvyšovanie MHD je proti filozofii dostať ľudí z áut do autobusov. Ako zástupca prímestských častí Brodno, Budatín, Mojšova Lúčka, Považský Chlmec, Strážov, Vranie, Zádubnie a Zástranie dal procedurálny návrh na stiahnutie materiálu z rokovania, až do tej doby, kým sa v týchto „zabudnutých“ častiach nezlepší infraštruktúra MHD. Tento návrh však nebol zo strany poslancov podporený dostatočným počtom hlasov.
Takisto poslanec Karol Haas upozornil na skupinu obyvateľov, ktorá vytvorila petíciu proti zvyšovaniu taríf MHD. Podľa primátora však oficiálne nebola doručená na mestský úrad.
Karol Čepec naopak poukázal na ekonomickú realitu a rast režijných nákladov, ktoré sa za uplynulé dva roky nepremietli do cestovného. Len mzdy všetkých zamestnancov DPMŽ predstavovali v roku 2019 5,7 milióna, v minulom roku boli už na úrovni 8,2 milióna. Naznačil, že ak nezvýšia cestovné, dobehne to mesto v nasledujúce roky.
Zvyšovanie cestovného v Žiline od 1. júna 2025 poslanci napokon schválili počtom 20 hlasov, zdržali sa štyria. Nikto nebol proti. Podľa DPMŽ čaká zvyšovanie taríf aj v iných mestách, napríklad v Košiciach i v Bratislave. Žilina má byť však jedna z tých lacnejších.