Žilinský Večerník

28. marec 2024 | Soňa
| 8°C

Horúce kreslo

Osobnosti v Horúcom kresle − Monika Janigová, majiteľka agentúry M-KREO

Počas Dňa otvorených dverí sme si do Horúceho kresla pozvali niekoľko zaujímavých hostí. Hovorili sme s nimi nielen o novinách. Prečítajte si najzaujímavejšie časti rozhovorov.

16.09.2016 | 10:14

Ako vnímate Žilinský večerník v kontexte iných regionálnych novín na Slovensku?
Určite ako jedno z najsilnejších regionálnych printových médií, Žilinský večerník má svoju históriu. Na Slovensku nie je regionálny týždenník, ktorý by mal väčší predaj a čítanosť. Táto líderská pozícia určite nie je dielom náhody, ľudia totiž majú Žilinský večerník radi, za tie roky sa stal súčasťou našich domácností, čo je asi najväčšie ocenenie pre tím, ktorý ho tvorí.

Žilinský večerník je teraz väčší, vzdušnejší. Ako to vnímate?
Formát je rovnaký, ako majú Hospodárske noviny a nový dizajn je „trendy“, čo je nesporné plus. Kráčate s dobou, a to sa počíta. Priznám sa, že trochu ma prekvapila dominancia modrej, upustili ste od tradičných žilinských farieb, ale ľudia majú novinky radi a vlastne aj život je o zmenách, tak prečo nie? Väčší formát ponúka priestor na viac informácií, čo je ďalšie dôležité plus pre čitateľa.

Vaša agentúra robila dizajn nášho nového webu. Ako ste spokojná s výsledkom vašej práce?
V prvom rade to musia zhodnotiť čitatelia. Hlavnou ambíciou bolo sprehľadnenie webu, tiež sme sa snažili zakomponovať viaceré novinky, napríklad Žilinský diár. Ľudia si môžu vybrať akcie v meste aj regióne, ktoré by radi navštívili. Nielen do dizajnu, obsahu, ale aj samotnej funkcionality veľa hovorili vaši kolegovia, takže je to spoločné dielo. Zároveň je to prirodzené, pretože je váš a vy s ním budete dennodenne pracovať.

Prečo sú dnes weby pre noviny také dôležité?
Doba digitalizácie je jednoducho nezvratná. Štatistiky hovoria jasnou rečou, aj celoslovenské médiá zaznamenávajú medziročný prepad v predaji na úrovni okolo desiatich percent. Kto nechce stratiť čitateľov, musí s nimi komunikovať v priestore, kam odchádzajú. A preto musia mať ich weby úroveň a kvalitu, aby sa dokázali presadiť v priestore, kde veľakrát rozhoduje aj rýchlosť.

Nemyslíte si, že si takto sami uberáme čitateľov?
Je to na polemiku. Môžeme hľadať pozitíva aj negatíva, ale trend hovorí jasnou rečou, kto sa mu bude brániť, doplatí na to. Treba vedieť využívať výhody, ktoré web ponúka. Kto to zvládne najlepšie, ten bude vyhrávať.
Aj v printe.

Dnes si môže urobiť web ktokoľvek. Ako si medzi nimi majú ľudia vyberať? Obzvlášť v tej záplave rôznych konšpiračných webov, kedy sa v tom bežný človek len ťažko orientuje.
Na to nemám jednoznačnú odpoveď. Zdá sa mi, ako keby legislatíva nestíhala za rýchlym vývojom. Je to naozaj veľmi ťažké. V printových médiách, ak niekto urobí chybu, je to jednoznačne legislatívne ošetrené. Ale na webe to funguje úplne inak, preto je tu priestor pre stránky, okolo ktorých sa vytvárajú otázniky a nie je ich vôbec málo. Žijeme v dobe, keď máme extrémistov aj v parlamente. A oni predsa nemali zásadný priestor v printových médiách. Komunikovali však v on-line priestore. Žiaľ, stačilo im to na pomerne vysoké percentá. Je to realita a smutné je, že v tomto priestore neplatia rovnako prísne pravidlá, ako ich v printe rieši napríklad tlačový zákon.

Vy ste z novín odišli do mediálnej agentúry. Dajú sa tie práce porovnať?
Áno, je to dosť podobné, ale, samozrejme, tých rozdielov je oveľa viac, akoby sa možno zdalo. V agentúre je to viac o komercii, je potrebná originalita aj nápady, klienti sú nesmierne nároční. Noviny majú aj svoju spoločenskú funkciu, je dôležité, aby si dokázali zachovať svoju nestrannosť, hľadali pravdu a v konečnom dôsledku ich prácu hodnotí čitateľ. Myslím si, že novinárčina je také vznešenejšie povolanie, takmer poslanie.

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod