
Projekt REMoT sa sústredil na podrobné skúmanie emisií produkovaných rôznymi druhmi dopravy, ako aj na analýzu mobility obyvateľstva v mestských a prímestských oblastiach. Výskum poskytol základné údaje pre tvorbu komplexných modelov dopravného správania a ich vplyvu na kvalitu ovzdušia, čím vznikol významný nástroj na podporu plánovania udržateľnej dopravy.
Kľúčovým vstupom do dopravného modelu REMoT boli anonymizované mobilné dáta o pohybe SIM kariet od spoločnosti Orange France (Flux Vision), ktoré umožnili presnejšie mapovať mobilitu obyvateľstva a jeho dopravné návyky. V rámci projektu bol vyvinutý mechanizmus na určenie pravdepodobnosti realizácie ciest rôznych typov a dĺžok, pričom boli testované viaceré distribučné funkcie s ohľadom na veľkosť obcí a regionálne špecifiká dopravného správania. Dopravný model bol doplnený o časovú dynamiku na základe kombinácie štatistických údajov a vlastných radarových meraní priemerných rýchlostí na vybraných úsekoch ciest.
„V oblasti environmentálneho monitoringu bola v meste Žilina nasadená aj senzorická sieť meracích zariadení na sledovanie koncentrácií tuhých častíc PM10, PM2.5, PM4 a PM1, spolu s meteorologickými údajmi. Pôvodná sieť s piatimi senzormi bola rozšírená na trinásť meracích miest, pričom paralelne sa zaznamenávala aj intenzita dopravy,“ vysvetľuje doc. Dušan Jandačka z Katedry cestného a environmentálneho inžinierstva UNIZA, ktorý pod vedením súčasného rektora UNIZA prof. Jána Čelka spolu s kolegami na projekte pracoval.
Zhoršená kvalita najmä v zime
Získané merania boli následne vizualizované cez platformu Grafana a overené referenčnou metódou. Analýza potvrdila zhoršenú kvalitu ovzdušia počas zimných mesiacov, najmä kvôli lokálnemu vykurovaniu a intenzívnej doprave. Najvyššie koncentrácie PM10 a PM2.5 boli zaznamenané v pracovných dňoch počas chladného obdobia. Záverečný emisný model mesta Žilina, vytvorený v softvéri PTV Vision HBEFA, rozlišoval vnútornú, cieľovú a tranzitnú dopravu a umožnil detailný výpočet ich podielu na znečistení ovzdušia.
Výsledky projektu REMoT majú širokú aplikačnú hodnotu v doprave, urbanizme, životnom prostredí a plánovaní. Vytvorený dopravný model umožňuje identifikovať zaťažené úseky cestnej siete a predikovať dopady suburbanizácie a migrácie. Využiteľný je pri územnom plánovaní, modelovaní dopravnej atraktivity, ako aj pri hodnotení emisného zaťaženia. Dáta zo senzorickej siete slúžia na analýzu kvality ovzdušia, podporu zriadenia nízko emisných zón a optimalizáciu dopravy. Model, implementovaný v GIS prostredí, je vhodný aj pre cezhraničné a medzinárodné projekty, čo zvyšuje jeho multidisciplinárne a strategické využitie.
„Doprava predstavuje takmer štvrtinu emisií skleníkových plynov v Európe a je hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia v mestách. Výsledky pilotného testovania nám napríklad ukázali, že počas špičkovej hodiny môže dôjsť k emisiám PM10 v meste Žilina až do výšky 7 ton. Cieľom projektu avšak bolo nielen presne zmerať reálne emisie v mestskom prostredí, ale aj poskytnúť praktické nástroje pre samosprávy na tvorbu udržateľnej dopravnej politiky,“ uviedol doc. Jandačka.
Žilinská univerzita dlhodobo patrí k lídrom v oblasti dopravného výskumu na Slovensku. Práve vďaka projektom ako REMoT môžeme prispieť k znižovaniu uhlíkovej stopy dopravy a k ochrane životného prostredia pre budúce generácie. „Veríme, že výsledky budú využiteľné nielen v Žiline, ale aj ako model pre iné slovenské mestá, ktoré čelia podobným problémom so znečistením ovzdušia,“ dopĺňa na záver.