Žilinský Večerník

28. marec 2024 | Soňa
| 8°C

Z regiónu

Združenie chce zakázať starším autám prevádzku v meste

Občianske združenie Mulica vyzvalo primátora mesta Igora Chomu, aby od 1. decembra 2020 zakázal v Žiline používanie automobilov s dieselovým motorom emisných tried 0 – III. V zásade by malo ísť o vozidlá vyrobené pred rokom 2001.

15.10.2018 | 13:16

Podľa združenia totiž počet registrovaných vozidiel neustále rastie, čo má vplyv na znečistenie ovzdušia dopravou. Z toho vyplývajú zdravotné problémy pre obyvateľov. Aj keď si primátor Igor Choma závažnosť situácie uvedomuje, riešenie už vraj necháva na svojho nástupcu, ktorý bude známy po komunálnych voľbách v novembri.

„Pri príležitosti Dňa čistého ovzdušia zaslalo OZ Mulica výzvu primátorovi mesta Žiliny na opatrenie, ktoré aspoň čiastočne povedie k zníženiu znečistenia dopravou v meste Žilina. Berúc do úvahy fakt, že za posledné 4 roky sa mesto nepohlo v oblasti riešenia udržateľnej mobility, vyjadrujeme sklamanie a zároveň navrhujeme konkrétne riešenie. Je ním návrh na zákaz jazdy osobných motorových vozidiel s naftovým pohonom, ktoré nespĺňajú emisnú triedu min. Euro IV od roku 2020,“ informoval Marián Gogola z OZ.

Predseda združenia ocenil, že Žilina má skvelé plány na sieť cyklotrás, ale za posledné 4 roky sa nedočkali ani jedného nového kilometra v meste Žilina. „Naše návrhy na nové cyklotrasy a riešenia organizácie dopravy, ktoré bolo možné zrealizovať bez vplyvu na majetkovoprávne problémy, neboli vypočuté.“

K podobným reštrikciám už pristúpili aj iné mestá, najmä v Nemecku, Holandsku, Francúzsku, Veľkej Británii, Španielsku, Švajčiarsku a Nórsku. Je vraj načase, aby si závažnosť situácie uvedomili aj v Žiline. V niektorých mestách týchto krajín požadujú úplný zákaz naftových (vznetových) automobilov alebo automobilov, ktoré nespĺňajú emisnú normu Euro V a viac. Niektoré krajiny dokonca hovoria o úplnom zákaze naftových automobilov. „Nemyslíme si, že je rozdiel medzi zdravím občana v Nemecku a občana na Slovensku. Z tohto dôvodu požadujeme, aby mesto Žilina prijalo opatrenia na zníženie ďalšieho znečisťovania ovzdušia z dopravy,“ uviedol Marián Gogola.

Odborné štúdie preuká­zali, že znečistenie dopra­vy má zásadný vplyv na vyššie riziko vzniku rako­viny, astmatických, aler­gických ťažkostí a respirač­ných ochorení. Podieľajú sa na tom najmä jemné pev­né častice PM10, PM2,5 a menšie. U starých moto­rových vozidiel často už ani nefunguje filter pevných častíc, ktorý by ich mal za­chytiť a majitelia tieto filtre odstraňujú, pretože kúpa nového filtra často prevy­šuje hodnotu samotného vozidla. Stačí sa pozrieť, koľko takýchto automobilov s „oblakmi“ čierneho dymu za sebou jazdí po Žiline.

„Nechceme, aby sa do Ži­liny, ale ani na Slovensko dovážali staré smradiace autá a naše mestá sa stáva­li „smetiskom“ týchto auto­mobilov, ktoré v západoeu­rópskych mestách zakázali alebo plánujú zakázať. Vy­medzenie emisnej zóny iba v centre mesta Žilina, ako to mesto pred časom navr­hovalo, sa nám zdá nedo­statočné a nesystematické, keďže väčšina obyvateľov mesta trávi čas mimo cen­tra, kde už je v súčasnos­ti doprava regulovaná. Ve­ríme, že ochrana zdravia obyvateľov mesta, ako aj návštevníkov si zasluhu­je oveľa väčšiu pozornosť, ako to bolo doteraz. Boli by sme zároveň radi, aby mesto podporovalo alter­natívne a udržateľné formy dopravy. Nemáme nič pro­ti tomu, ak si niekto kúpi motorové vozidlo, avšak jeho používanie by malo byť uvážené a v súlade s požia­davkami na zdravie a život­né prostredie.“

Igor Choma síce v reakcii na výzvu vnímal snahu OZ Mulica pozitívne, ale skôr politicky ako odborne. „Iste viete, že mesto sa proble­matikou zavádzania obme­dzení pre vozidlá na základe emisných limitov zaoberá. Nie tak dávno sme pripravi­li návrh VZN o dani za vjazd vozidiel do pešej zóny, kto­rý obsahuje aj podmienky emisných noriem. Bohužiaľ, poslanci toto VZN nepodpo­rili, snáď to podporia v ďal­šom období. Týmto návrhom sme chceli verejnosti vydať signál, že mestu záleží na čistom ovzduší a toto opatre­nie by bolo začiatkom prípra­vy na vyhlásenie nízkoemis­nej zóny pre centrum mesta. Samozrejme, víziou nie je len centrum mesta, ale aj širšia oblasť mesta. V každom prí­pade, na vyhlásenie nízkoemisnej zóny a všeobecný zákaz istých vozidiel v centre mesta je potrebná vôľa mest­ského zastupiteľstva. Iste viete aj to, že v novembri sú voľby do orgánov samospráv a ja už nekandidujem na pri­mátora. Preto mi vaša žiadosť prišla ako nevhodná vzhľa­dom na moje končiace voleb­né obdobie. Táto problemati­ka si vyžaduje komplexnejšiu diskusiu a systematický prí­stup. To sa za mesiac a pol nedá zvládnuť a túto prob­lematiku možno bude riešiť nové vedenie mesta. Preto ak môžete, túto požiadavku ad­resujte novozvolenému pri­mátorovi po voľbách. Ďaku­jem za pochopenie.“

Podľa neho však mesto už viacero pozitívnych opat­rení v tomto smere vyko­nalo. Spomenul napríklad modernizáciu vozidlového parku DPMŽ, reguláciu poč­tu parkovacích miest v cen­tre mesta, revitalizáciu ze­lene a mestských parkov, budovanie cyklistickej in­fraštruktúry, ale i projekt na bezplatnú MHD a iné.

Foto: Žilina – Gallery

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod