Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 3°C

Spravodajstvo

Žilina spustila unikátny projekt: autobusy MHD majú na križovatkách zelenú

Už žiadne meškajúce spoje? Žilina ako prvé mesto na Slovensku implementuje projekt preferencie mestskej hromadnej dopravy.

10.09.2019 | 14:35

Žilina spustila v spolupráci s Dopravným podnikom mesta Žiliny (DPMŽ) unikátny projekt, ktorý by mal výrazne znížiť meškanie spojov verejnej dopravy a ušetriť pohonné hmoty. Žilina sa tak stala prvým mestom na Slovensku, ktoré má k dispozícii komplexný systém aktívnej preferencie mestskej hromadnej dopravy.

Cieľom projektu preferencie vozidiel MHD je zaistiť, aby žilinské trolejbusy a autobusy v čo najväčšej možnej miere dodržiavali cestovný poriadok a chodili v predpísaných intervaloch.

Systém v praxi funguje takým spôsobom, že palubné jednotky vo vozidlách MHD aktívne komunikujú s radičom cestnej dopravnej signalizácie na križovatke, ktorý riadi ich prejazd križovatkou podľa aktuálnej pozície.

Radič vyhodnotí, či ide spoj načas alebo mešká a podľa toho mu buď podrží signál zelenej, aby stihol prejsť, alebo dostane vodič informáciu, že má počkať v zastávke, pretože v opačnom prípade by sa zbytočne rozbiehal a brzdil a následne by stál v križovatke na červenú,“ vysvetlil riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík.

V prípade, že do križovatky vchádzajú súčasne dve vozidlá MHD, radič križovatky uprednostňuje meškajúci spoj alebo vozidlo, ktoré má zadefinovanú prioritu prejazdu.

„Plynulosť prejazdu vozidiel MHD svetelnými križovatkami nám prinesie okrem optimalizácie cestovného poriadku aj úsporu na pohonných hmotách, nakoľko sa vozidlá nemusia tak často a zbytočne rozbiehať. Ušetríme tak nielen čas, peniaze, ale aj životné prostredie,“ dodal riaditeľ DPMŽ.

Do projektu sú podľa jeho slov zapojené všetky svetelné križovatky v meste s výnimkou križovatky na ulici Kálov a križovatky na Rajeckej ceste pod budúcim privádzačom z diaľnice D1. Celkovo ide o 9 križovatiek, kde je premávka riadená svetelnou signalizáciou „Križovatky boli v rámci tohto projektu navyše vybavené dopravnými kamerami, vďaka ktorým majú naši dispečeri zabezpečený prehľad nad situáciou jednotlivých križovatiek v reálnom čase.“

Primátor Žiliny Peter Fiabáne (vľavo), riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík (v strede).


Od systému preferencie vozidiel MHD si žilinská radnica sľubuje najmä zvýšenie plynulosti verejnej dopravy. „Pre cestujúcu verejnosť to bude znamenať hlavne skrátenie času stráveného v dopravných prostriedkoch, vyššie pohodlie a zníženie meškaní spojov. Táto aktívna preferencia spolu s platformou Invipo je ďalším krokom Žiliny na ceste stať sa smart city,“ zdôraznil žilinský primátor Peter Fiabáne.

Doplnil, že súčasťou projektu je tiež integračná platforma Invipo, ktorú môžu okrem dispečerov DPMŽ využívať aj obyvatelia Žiliny. Platforma je dostupná prostredníctvom webovej stránky smart.zilina.sk, alebo mobilnej aplikácie. Vďaka aplikácii Invipo tak nájdu obyvatelia na jednom mieste všetky informácie o aktuálnej doprave v meste, o uzáverách, nehodách či obchádzkových trasách. Môžu si tak ľahšie a efektívnejšie naplánovať svoj prejazd mestom. Okrem toho tu nájdu aj reálne živé pohľady na dopravu prostredníctvom dopravných kamier.

Cestujúcim mestskou hromadnou dopravou aplikácia poskytne informácie o spojoch MHD, ich aktuálnu polohu, najbližší odchod alebo umiestnenie zastávok.

Projekt preferencie vozidiel MHD na svetelne riadených križovatkách financovalo mesto Žilina prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu. Celkové náklady na projekt sa vyšplhali na takmer 1 955 000 eur.

 

Žilina ako prvá na Slovensku spúšťa projekt uprednostňovania MHD na križovatkách. Projekt mesto spolu s DPMŽ predstavilo v utorok 10. septembra na tlačovej konferencii.

Autor: - r -

Zdroj: mesto Žilina

Foto: mesto Žilina, redakcia

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod