Žilinský Večerník

29. apríl 2024 | Lea
| 17°C

Spravodajstvo

Zmätené alebo inteligentné semafory?

Už rok riadi najzložitejšiu križovatku v centre mesta inteligentná svetelná signalizácia. Novinka priniesla so sebou malé zmeny, vodiči im nie celkom rozumejú.

26.10.2015 | 14:50

Už rok riadi najzložitejšiu križovatku v centre mesta inteligentná svetelná signalizácia. Novinka priniesla so sebou malé zmeny, vodiči im nie celkom rozumejú.
 

ŽILINA. Križovatka na Košickej ulici potrápila už nejedného vodiča. Najmä v minulom roku, keď niekoľkokrát vypadla. Po pretrvávajúcich problémoch došlo k výmene starého, poruchového systému svetelnej signalizácie za nový, tzv. inteligentný. Už rok fungujú nové semafory takmer bezchybne, ale inak, ako boli doposiaľ vodiči zvyknutí. „Kedysi sa semafory v jednom jazdnom pruhu prepínali naraz, či už išlo o odbočovací alebo priamy pruh. Teraz sa pre ľavý, odbočovací prepína z červenej na zelenú o pár sekúnd skôr ako vo vedľajšom pruhu, aj keď ten je tiež odbočovací. Už som zažil vodičov, ktorí sa nepohli, aj keď mali zelenú, lebo čakali, kým sa prepne semafor aj v druhom jazdnom pruhu. Nie je to len zle nastavené? Alebo nech kompetentní vysvetlia dôvod,“ zaslal nám svoj postreh do redakcie čitateľ Milan zo Žiliny.

Ako vysvetľuje Ivo Dopita zo Žilinských komunikácií, nikde nie je dané, že vozidlá z jedného smeru musia mať vždy zelenú v rovnakom čase. „To, že jazdný pruh vľavo má zelenú a pruh rovno červenú, môže byť spôsobené viacerými faktormi, ako sú chodci vpravo alebo vľavo, výzva chodca, odbočovanie protismeru tiež vľavo, predĺženie fázy zelenej v protismere z titulu zvýšenej intenzity v danom smere a podobne. Tieto križovatky navrhujú odborníci, kde odlaďujú signálne plány a overuje ich dopravná polícia,“ hovorí.

Podľa neho je križovatka v súčasnosti veľmi dobre nastavená, čo sa odzrkadľuje aj na tom, že tu nevznikajú také dlhé kolóny ako v minulosti. „Jej chod bol zatiaľ bezporuchový, medzičasy sú skrátené na minimum, priepustnosť až na piatkové špičky zo strany Ľavobrežnej je dobrá, vzhľadom na vysokú záťaž až veľmi dobrá,“ argumentuje.

Mnohí vodiči ani netušia, aký môžu mať vplyv na riadenie dopravy inteligentnou svetelnou signalizáciou. Napríklad, ak niektorý vodič „prispí“ na križovatke a nechá veľký odstup, križovatka to vyhodnotí ako slabnúci prúd a pustí iný smer. „Toto platí aj pri príchode na križovatku na červenú, kedy vodiči idú pomaly, resp. zastavia ďalej od stopčiary a čidlo neeviduje vozidlá z daného smeru a radič uprednostní iný smer. Už dávno neplatí, že radič púšťa každý samostatný smer v presne nastavenom čase, fázy sa riadia podľa prúdu vozidiel z jednotlivých smerov,“ vysvetľuje Ivo Dopita.

S „rozumnými semaformi“ nemajú problém len vodiči, ale aj chodci, najmä starší ľudia, ktorí sa sťažujú na krátku zelenú. „Lenže nikto im nevysvetlí, že zelená slúži len na vstup a potom môžu bezpečne prejsť na druhú stranu, aj keď už svieti červená, že nemusia sa z pol cesty vracať nazad,“ dodáva.

-ms-, snímka autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod