Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 8°C

Z regiónu

Keď hlad nepozná zákony!

V čase obeda to majú vodiči na Kamennej ulici ťažké. Osobní, ale aj tí z MHD. Pred OC IDEA, kde sa mnohí zamestnanci z okolitých firiem chodia najesť, praská parkovisko vo švíkoch. Keď nie je kde, autá parkujú aj na zastávke.

18.05.2017 | 09:26

Okolo poludnia to tu je poriadne veselé. Podľa čitateľky z Bánovej, ktorá často využíva miestnu linku, majú autobusy MHD pri OC IDEA problém zastaviť na vlastnej zastávke. Priamo v jej priestoroch totiž parkujú osobné autá. Dôvodom je plné parkovisko pri obchodnom dome. „Autobus trúbi pred IDEOU, aby si prišli dotyční vodiči vyparkovať. Slušná kovbojka,“ podotýka.

Na tento problém sme sa opýtali kompetentných. Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) má o probléme vedomosť. Je to každodenný problém počas pracovného týždňa. „Ide totiž o lokalitu, v ktorej je statická doprava predimenzovaná. Firmy, ktoré sa nachádzajú v tejto lokalite, nemajú dostatočné parkovacie kapacity,“ informuje za mesto Pavol Čorba.

Problémom je následné meškanie tejto linky, a to aj z dôvodu preplnenej premávky. „Na základe upozornenia vodičov o meškaní spojov a vykonaných analýz presnosti jazdných časov z palubných počítačov vozidiel bolo zistené, že najväčšie meškanie na trase linky vzniká na zastávke Kamenná, obchodné centrum v obidvoch smeroch. V popoludňajších hodinách je v uvedenom úseku meškanie až 6:42 minút, kedy sa vracajú zamestnanci z firiem individuálnou dopravou z práce. Je tam súvislá kolóna osobných motorových vozidiel, ktorým musí autobus MHD v smere na Kamennú pri vjazde do zastávkového záseku (odbočenie vľavo) dávať prednosť v jazde a pri výjazde zo záseku odbočuje z vedľajšej cesty na hlavnú. V opačnom smere do centra je väčšie zdržanie iba pri výjazde zo záseku, kde znovu odbočuje z vedľajšej cesty na hlavnú,“ vysvetľuje hovorca.

Mesto má v pláne riešiť túto situáciu, je to však zatiaľ len v štádiu hľadania. „Najprv sa musia preskúmať vlastnícke pomery okolitých pozemkov, pretože jedno riešenie je také, že by sa presunuli zastávky Kamenná, obchodné centrum v obidvoch smeroch.
Dôležité bude aj stanovisko Okresného dopravného inšpektorátu v Žiline,“ dodáva.

V každom prípade hrozí vodičom osobných áut, ktorí parkujú na mieste zastávky MHD, bloková pokuta až do výšky 50 eur. Obed by sa im v tom prípade poriadne predražil.

AKÁ JE DOPRAVA V MESTE?

Premávka v meste je niekedy na zúfanie. Keď sa však lepšie prizrieme, takmer v každom aute sedí len jeden človek. Počet áut na jednu domácnosť sa zvyšuje. Kým v roku 2015 bolo novoevidovaných vozidiel na Slovensku 108 371, v roku 2016 to bolo už 120 038.

Aká je doprava v meste, v ktorom radi žijeme? Aj Amsterdam bol ešte v 70. rokoch plný áut a dnes je rajom cyklistov. Je bicykel iba zábavnou alternatívou alebo nevyhnutnou budúcnosťou dopravy v meste? To bude témou diskusie o príležitostiach, dobrých príkladoch, ale aj o výzvach, mýtoch a o komplexnom riešení cyklistickej dopravy s Mariánom Gogolom z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity na Stanici Žilina-Záriečie. Uskutoční sa 25. mája o 18. h. Vstup voľný.

Foto: OC IDEA

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod