Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

20. september 2020 | Ľuboslav, Ľuboslava
| 20°C

Spravodajstvo

Kolobežky dostali zelenú na tri mesiace, Žilinčanom prekáža cena i rýchlosť

Žilina sa zaradila medzi ďalšie mesto na Slovensku, ktoré poskytuje využívanie služby zdieľaných kolobežiek. Popredná európska prepravná platforma v spolupráci so žilinskou samosprávou umiestnila na frekventovaných miestach v rámci celého mesta celkom 146 kolobežiek. Za necelé dva týždne si táto novinka na žilinských cestách v meste vyslúžila mnoho pochvaly i spŕšku kritiky.

06.08.2020 | 11:12

TRI KĽÚČOVÉ PODMIENKY

Elektrické kolobežky sú v Žiline rozmiestnené v blízkosti mestského centra, autobusovej a vlakovej stanici, pri Žilinskej univerzite a na ďalších frekventovaných miest. Kolobežky budú pri každom dobíjaní dezinfikované a spoločnosť i mesto naďalej vyzývajú k dodržiavaniu hygienických a bezpečnostných odporúčaní. „My sme radi, že nás firma oslovila. Mohli rozložiť kolobežky vo verejnom priestore a nebola by žiadna páka, aby sme to vyriešili. Sami prišli s týmto projektom a priznám sa, že som mal mierne obavy po informácii od viceprimátora. Má to svoje úskalia, chodci sa necítia dostatočne bezpečne a má to svojich priateľov i odporcov. Hneď mi doplo, že si musíme stanoviť  niekoľko podmienok,“ povedal na margo tejto unikátnej dopravnej novinky pre náš týždenník primátor Žiliny Peter Fiabáne. Mesto k štandardným pravidlám služby v Žiline presadilo špeciálne bezpečnostné opatrenia týkajúce sa bezpečnosti účastníkov premávky, najmä chodcov, kvality a poriadku verejného priestoru. Z týchto dôvodov je celoplošné obmedzenie rýchlosti na území mesta na max. 20 km/h. V pešej zóne (Národná ulica, Námestie A. Hlinku, Mariánske námestie, Sad SNP, Ulica A. Bernoláka a okolité uličky – pozn. red.) a na Bulvári je z dôvodu bezpečnosti obmedzená rýchlosť na max. 10 km/h. Odstavovanie kolobežiek je možné výhradne na virtuálnych staniciach, ktoré sú vyznačené v aplikácii aj v mape. Rozmiestnenie stanovíšť je pritom navrhnuté tak, aby mal užívateľ dostatok možností požičať a vrátiť kolobežku. „Nechceli sme, aby boli kolobežky rozhádzané po meste, tak je 50 staníc na uloženie. Tiež sme trvali na relatívne vysokej pokute, čo bola naša druhá podmienka,“ povedal Peter Fiabáne.
Odomknutie kolobežky stojí 50 centov, za každú minútu strávenú na kolobežke zaplatí jazdec v Žiline 10 centov. Pri použití kolobežky počas celého dňa nebude cena nikdy vyššia ako 25 eur. Po ukončení jazdy musí užívateľ odstaviť kolobežku v jednej z parkovacích staníc, ktoré sú viditeľné v aplikácii. Ideálne tak, aby ostatným ľuďom neprekážala, napríklad v blízkosti stojana na bicykle alebo rovnobežne s cestou. Pokiaľ užívateľ nechá kolobežku mimo vyznačenej oblasti, bude mu udelená pokuta vo výške 30 eur.
Samospráva zároveň vyzýva používateľov elektrických kolobežiek k ohľaduplnej a bezpečnej jazde, ktorá neohrozuje jazdcov navzájom, ale ani chodcov či iných účastníkov cestnej premávky. „Rád by som vyzval ľudí, aby nebláznili a boli trošku ohľaduplní. Nemáme dobudované cyklistické trate, mali by chodiť po cestách ako s dopravným prostriedkom a oni chodia po chodníkoch. Je to o osobnej disciplinovanosti,“ doplnil na margo tretej požiadavky zo strany mesta na spoločnosť Peter Fiabáne.

 


 

VYCHYTAJÚ MUCHY V SEPTEMBRI?

Či sa táto novinka uchytí v Žiline dlhodobo, ukáže čas. „My sme sa dohodli na skúšobnú prevádzku v podobe troch mesiacov, teda prakticky do konca letnej sezóny. Potom si sadneme a vyhodnotíme, čo táto novinka v Žiline urobila. Ako veľmi to bude pozitívne či negatívne, rozhodne hlas verejnosti. Treba si uvedomiť, že toto je trend, avšak keď som bol pracovne v Škandinávii, vo veľkých mestách mali s týmito kolobežkami problém. Je to na hrane, no stále je to o nás ľuďoch, ako sa k tomu postavíme. Ak vieme prispôsobiť jazdu vo verejnom priestore, tak sa doň vie každý účastník zmestiť. V Žiline smerujeme naše úsilie, aby sme viac nezaťažovali životné prostredie a využívali iné prostriedky prepravy, ako je len auto. Chceme menej áut a radšej viac cyklistických tratí. Som pozitívne naladený, i keď aj toto rozhodnutie ohľadom kolobežiek bude mať určite svojich odporcov,“ ozrejmil Peter Fiabáne.

 

OPITÍ ŠIALENCI, VYSOKÁ CENA

Za necelé dva týždne môžeme hodnotiť, ako si Žilina zvykla na zdieľané kolobežky. Z našich rozhovorov s občanmi vzišlo, že najväčším problémom je strata disciplíny na cestách spojená s požitím alkoholu. „Mladí si vypijú, potom na tom stvárajú hlúposti a môže sa hocikedy hocičo stať. Na kolobežke chodia aj dvaja a nevenujú sa ceste. Ťažko s tým niečo robiť, no nech sa hlavne nikomu nič nestane,“ povedal nám Róbert, ktorý žije celý život na Bulvári. Zo skúseností jazdcov sa vyskytli najväčšie výhrady k cene tejto služby i nízkej rýchlosti. „Je to dosť drahé, šiel som z centra na kúpalisko a platil som 3 eurá. Potom som musel ísť odstaviť kolobežku na parkovisko vyznačené v aplikácii a veľa času som neušetril. Zážitok dobrý, no ide to pomaly,“ dodal Milan zo Soliniek. Aký dopad budú mať kolobežky na Žilinu, ukáže skutočne len čas. Koncom septembra budú zástupcovia mesta múdrejší a uvidíme, či bude mať aj u nás tento spôsob dopravy čoraz viac fanúšikov.

 

Autor: Juraj Vnuk, redaktor

Foto: Daniel Stehlík - cvak.sk, Žilina Gallery

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod