Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 7°C

Z regiónu

Pellegrini s Érsekom prišli na mimoriadnu kontrolu, stavbu vo Višňovom si pozreli z vrtuľníka

Len pár dní po tom, ako sa v súvislosti s výstavbou diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala začalo hovoriť o výpovediach, prišiel na neohlásený kontrolný deň predseda vlády Peter Pellegrini (SMER-SD) spolu s ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom (MOST-HÍD).

12.12.2018 | 13:48

Skontro­lovať skutočný stav prác na jednom z najdôležitejších a zároveň najproblematic­kejších diaľničných úsekov na Slovensku prišiel premiér s ministrom neohlásene. Doslova z vtáčej perspektívy si prezreli jednotlivé rozo­stavané časti diaľnice spolu s vyše sedemkilometrovým tunelom Višňové. Nečaka­ná návšteva bola reakciou nielen na výrazne meškajú­cu stavbu, ale aj na varov­ný prst členov hnutia OĽa­NO spred vyše týždňa, ktorí v hlavnom meste zvolali tla­čovú konferenciu. Upozorni­li na nej na fakt, že taliansky dodávateľ vraj zo stavby od­chádza a súčasne prepúšťa desiatky ľudí.

VYSLOVILI ULTIMÁTUM

„Dnes sme sa mohli pre­svedčiť, aký „ruch“ vlád­ne na tejto stavbe. Rovna­ko sme mali možnosť vidieť, že namiesto toho, aby sa tu v ešte stále priaznivom po­časí pohybovali stovky ľudí, sa tu potuluje len niekoľko z nich,“ skonštatoval na tla­čovom brífingu pred tune­lom Višňové predseda vlády Peter Pellegrini, ktorý zá­roveň upozornil, že aktivi­ta na stavbe je minimálna. Jednotlivé míľniky tak pod­ľa jeho slov splnené v stano­venom čase určite nebudú. „V súčasnosti existuje len pár variantov. Buď sa pán dodávateľ spamätá a za­čne robiť tak, ako má, aby zmiernil meškanie a aby sme mohli tunel odovzdať v čo najkratšom čase, alebo vy­povieme zmluvu a budeme okamžite hľadať nového do­dávateľa,“ povedal predseda vlády v súvislosti s nespo­kojnosťou nad konaním jed­ného zo zhotoviteľov stavby, ktorým je talianska spoloč­nosť Salini Impregilo.

MÁ PRACOVAŤ ŠTYRIKRÁT VIAC ROBOTNÍKOV

„Na tejto stavbe je dnes prestavaného 78 % času, čerpanie financií je do 50 % a stav je oproti mojej poslednej návšteve horší. Zároveň sme nedávno do­stali správy o tom, že sa tu prepúšťa, čo sme si chceli overiť. Počas kontroly sme videli, že tu robí približne päť žeriavov a asi jeden do­miešavač. Využívame a aj využijeme všetky naše mož­nosti, vyhodnotíme situáciu a budeme konať,“ uviedol uplynulú stredu minister dopravy a výstavby SR Ár­pád Érsek.

ROZHODNUTIE KONCOM FEBRUÁRA

Budovanie diaľničného úseku D1 Lietavská Lúč­ka – Dubná Skala je necelý mesiac pred uplynutím tre­tieho míľnika, ktorý súvisí s položením cementobetó­novej podložky, teda cesty do tunela. K jeho splneniu však podľa aktuálnych infor­mácií nedôjde, rozhodujúce budú preto práve najbliž­šie mesiace. Riešenie kritic­kej situácie by malo podľa ústavných činiteľov prísť vo februári. „Splnenie tretieho míľnika je naplánované na 27. decembra a s určitosťou poviem, že splnený nebude. Vzhľadom na to, v akom je dnes stave, odborný pred­poklad jeho splnenia je december 2020,“ informo­val generálny riaditeľ Ná­rodnej diaľničnej spoločnos­ti (NDS) Ján Ďurišin. NDS je podľa jeho slov vzhľadom na nepriaznivú situáciu pripra­vená aj na „záložný plán“, do úvahy totiž berie aj defi­nitívny odchod zhotoviteľa. „V súčasnosti prebiehajú rokovania, rovnako bude­me čakať na stanovisko ko­misie pre riešenie sporov, ktorú tvoria kvalifikovaní ľudia so skúsenosťami s rie­šením takýchto problémov. Nech posúdia stav a ponúk­nu nám odporúčanie ako ďa­lej,“ uzavrel generálny ria­diteľ NDS, podľa ktorého je základným problémom celej stavby extrémne nízka cena. V súvislosti s ňou podnik­la Národná diaľničná spo­ločnosť aj nové opatrenia, prevenciou pred podobný­mi situáciami pri stavbách infraštruktúry má byť ta­kzvaný multikriteriálny vý­ber zhotoviteľov. Víťazom totiž už nebude ten, ktorý ponúkne najnižšiu cenu, ale najvyššiu kvalitu za prime­ranú sumu.

PREPÚŠŤANIE ODMIETAJÚ

Iný pohľad na vec však mi­nulý týždeň po neohláse­nom kontrolnom dni tl­močil taliansky projektový manažér Alessandro Citte­rio, podľa ktorého na stav­be počas posledných troch rokov pracovalo minimálne 500 ľudí. Reagoval súčasne aj na informácie týkajúce sa prepúšťania zamestnancov či plánovaného odchodu Salini Impregilo zo stavby. Informácie o výpovediach sú vraj podľa neho nedoro­zumením. „Bolo to preto, že títo ľudia mali na starosti iba razenie tunela, a keďže je vyrazený, boli prepuste­ní. Deje sa to na každej jed­nej stavbe na svete. Zna­mená to, že ľudia, ktorí majú na starosti určitý druh práce, sú následne pos­laní na ďalšiu prácu,“ vy­svetlil Alessandro Citterio. „To, že tu robí asi 200 ľudí, nie je pravda. Len v tune­li ich pracuje asi 250, sú tu 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Ďalších 300 ľudí robí na vonkajších objek­toch a križovatke, no v sú­časnosti sme v zimnom období, kedy nemôžu ro­biť všetci tí, ktorí by mali. Od konca marca ich tu za­čne pracovať oveľa viac.“ Výrazný časový sklz Citte­rio argumentoval nepred­vídateľnými geologickými problémami, ktoré vraj brá­nili ukončiť práce v dohod­nutom termíne. K údajným nezhodám so slovenským zhotoviteľom úseku, kto­rým je spoločnosť Dúha, sa nevyjadril.

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod