Žilinský Večerník

23. apríl 2024 | Vojtech
| 8°C

Z regiónu

Vodiči upozorňujú na pracovné podmienky

V januári sme vás v Žilinskom večerníku informovali o tom, že Dopravný podnik mesta Žiliny (DPMŽ) v súvislosti s pretrvávajúcim nedostatkom vodičov zvyšuje náborový príspevok a pri nástupe na plný pracovný úväzok ponúka vodičom až 2000 eur.

19.02.2019 | 16:00

Krátko nato však na súčasnú situáciu v doprav­nom podniku zareagovali vodiči mestskej hromadnej dopravy, ktorí v liste adre­sovanom redakcii upozorni­li predovšetkým na nároč­né pracovné podmienky. Tie totiž podľa nich intenzívne ovplyvňujú nielen ich fyzic­kú kondíciu, ale aj atmosféru na pracovisku. „Bolo by potrebné spýtať sa priamo vodičov, za akú cenu funguje mestská hro­madná doprava. Hoci sa ho­vorí, že máme druhé „naj“ platy na Slovensku, zabudlo sa povedať, za akú cenu: 190 až 200 hodín mesačne, prestoje 3 až 4 hodiny den­ne (aj keď platené), 200 až 300 hodín nadčasov ročne a tí, ktorí chcú, aj 400 hodín navyše. Jazdíme bez prestáv­ky aj päť hodín v kuse,“ rea­gujú vodiči žilinskej MHD. Priestor na jedlo či toaletu vraj v súčasných podmien­kach možný nie je a ako ďalej dopĺňajú, obedné prestávky sú rozdelené, hoci zákonne, no na 10 až 15 minút. „Je to spôsobené premávkou v na­šom meste, meškáme na spojoch 20 či 30 minút. Situ­ácia sa vzhľadom na husto­tu premávky stále zhoršuje. Niektorí vodiči potom je­dia počas jazdy a v takomto prípade sú za to trestaní, ale čo iné nám zostáva? Kedy sa má vodič najesť, keď jazdí päť hodín v kuse?“ pýtajú sa vodiči.

Čas na oddych vraj nezostane

Nepriaznivá situácia v do­pravnom podniku je výsled­kom pretrvávajúceho prob­lému s nedostatkom vodičov, s ktorým sa však dlhodo­bo netrápi len Žilina. Ďalší problém vidia vodiči podľa svojich slov v čerpaní dovo­leniek. Vziať si dlhodobej­šie voľno je vraj totiž podľa nich nereálne. „Všetci vodiči vedia, že nás je málo, ale vo­dičov trolejbusov ešte menej. Tu sa treba pozastaviť nad dovolenkami vodičov tro­lejbusov. Keďže nás je málo, nie je nám umožnené čerpať dva týždne dovolenky v kuse raz za rok. Nestihneme si tak z roka minúť ani polovi­cu dovolenky na oddych. Ta­kýmto spôsobom vzniká zlá atmosféra na pracovisku, vo­diči sú unavení a nervózni,“ vysvetľujú vodiči.

Päť hodín?

Dopravný podnik mesta Žiliny vo svojej reakcii vy­svetľuje, že s nedostatkom vodičov sa vrátane neho musia vyrovnávať aj za hranicami krajiny či v štá­toch strednej a západnej Európy. „Súhlasíme, že práca vodiča a podmien­ky, ktoré táto profesia so sebou prináša, sú nároč­né. Je potom na zváže­nie a porovnanie, v ktorej doprave má vodič nároč­nejšie podmienky. Máme na mysli vodiča mestskej dopravy, regionálnej/prí­mestskej alebo diaľkovej, resp. zájazdovej dopravy. Kým vodiči MHD zápasia s hustou premávkou v mes­te, vodiči diaľkovej/zájaz­dovej dopravy zase nemajú možnosť tak často prerušiť vedenie autobusu a uro­biť si prestávku, častokrát až po tých 4 hodinách,“ reagujú stanoviskom ge­nerálny riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík a dopravno-pre­vádzkový námestník Ján Šimko.

V porovnaní s iný­mi dopravcami v rámci Slovenska či európskeho regiónu sa však podľa ich slov situácia a podmien­ky vodičov v žilinskej MHD neodlišujú a dokonca nie sú ani horšie. „Zákon č. 462/2007 Z. z. hovorí o tom, že v pravidelnej osobnej do­prave má byť prestávka na­plánovaná tak, aby mal po 4 hodinách času jazdy vodič prestávku najmenej 30 mi­nút. Tú je však možné roz­deliť na časové úseky, z kto­rých každý trvá minimálne 15 minút. V našich službách sa vyskytujú oba prípady, teda máme služby, kde má vodič túto prestávku poskyt­nutú vcelku 30 minút, ale sú aj prípady, kedy je prestáv­ka rozdelená na dve 15-mi­nútové časti,“ vysvetľujú Ján Barienčík a Ján Šimko, ktorí 5-hodinové riadenie vozidla bez prestávky odmietajú. 

Nerovnomerný rozvrh

„Hustota premávky sa ne­ustále zvyšuje nielen v Ži­line, a to má vplyv aj na pravidelnosť a presnosť li­niek. V prípade, že vznik­ne na spoji meškanie, na­plánovaný manipulačný čas medzi spojmi by mal toto meškanie vyrovnať. Ak je však medzi spojmi plánovaný kratší manipu­lačný čas, ako je meškanie, ktoré vznikne počas spoja a ktoré nevieme predpo­kladať, dochádza k tomu, že vodič medzi spojmi ne­čaká a už z prvej zastávky nasledujúceho spoja od­chádza s meškaním. Ak po príchode zmeškaného spo­ja bezprostredne nasledu­je prestávka v práci, vo­dič má právo zahlásiť na dispečing, že nebude môcť vykonať následný spoj, lebo bude čerpať prestáv­ku. Dispečer zabezpečí vy­konanie spoja záložným vodičom, ak však z pre­vádzkových dôvodov nie je k dispozícii, dochádza k vy­nechaniu spoja,“ tvrdia. Podľa vedenia DPMŽ prie­merný mesačný fond pra­covného času všetkých vodi­čov autobusov aj trolejbusov bol za minulý rok 178 hodín.

„U vodičov je zavedené ne­rovnomerné rozvrhnutie pracovného času a je teda možné, že kým jeden týž­deň odpracujú viac hodín, ďalší týždeň to bude menej. Z toho potom vyplývajú aj prípadné nadčasy, ktorých limity sú zákonníkom práce stanovené na 150 hodín roč­ne. Zamestnávateľ ich môže zamestnancovi nariadiť a na ďalších 250 hodinách sa môže so zamestnancom do­hodnúť,“ argumentujú Ján Barienčík a Ján Šimko. Prie­merný počet nadčasových hodín za rok 2018 bol po-dľa nich na vodiča vo výške 14,44 hodiny.

Zvýšenie o 9 %

Ako ďalej vedenie vysvetľu­je, plánovanie dovoleniek je možné v úvode roka na celý rok s ohľadom na to, že vo­diči pracujú vo firme, ktorá poskytuje služby v nepretr­žitej prevádzke. „Napláno­vané dovolenky sú čerpané podľa plánu. Sú vodiči, ktorí si plánujú dovolenku po čas­tiach menej ako dva týždne a dovolenka je čerpaná po vzájomnej dohode medzi zamestnávateľom a zamest­nancom. Situácia s čerpaním dovoleniek nie je uspokojivá a sami by sme boli radi, ak by si ju vodiči mohli vyčerpať vo väčšej miere. Na druhej strane verejnosť očakáva, že naplánovaný spoj v cestov­nom poriadku bude aj vyko­naný bez ohľadu na stav čer­pania dovoleniek.“ Výšky miezd sú po-dľa žilinského dopravného podniku valorizované kaž­doročne 5 – 6 %, od nového roku došlo k ich zvýšeniu v priemere o 9 %.

„Vodiči sú podľa podmienok kolektív­nej zmluvy zaradení v troch tarifných triedach a posun závisí od počtu odpracova­ných rokov, resp. od spo­kojnosti s poskytovaným výkonom práce. Vodiči tro­lejbusov majú oproti vo­dičom autobusov o jeden príplatok navyše, a to za vedenie trolejbusu, kto­rý sa pohybuje na úrovni 0,60 €/h,“ konštatuje DPMŽ s tým, že priemerná hrubá mzda za rok 2018 dosiahla pri 10,4 % nadčasoch sumu 1104,47 eura. Po valorizá­cii tak podľa podniku do­chádza na rok 2019 k navý­šeniu priemeru o približne 100 eur. „Keďže nie všetci vodiči majú rovnakú tarifnú triedu a nie všetci odpracu­jú rovnaký počet hodín, vý­sledná hrubá mzda v januári dosiahla u niektorých vodi­čov pri vyšších nadčasoch výšku 1600 – 1700 eur. Ta­kéto mzdy boli dosiahnuté práve pri odpracovaní 190 až 200 hodín. Ak vodiči majú vyšší počet nadčasových ho­dín, tak ich majú aj riadne zaplatené, vrátane príplatku za nadčas.“

Stav chcú dopĺňať

Dopravný podnik zároveň argumentuje, že podmienky pre vodičov sa aj napriek ne­priaznivej situácii s ich níz­kym počtom snaží neustále zlepšovať. Prijímanie nových vodičov sa podľa DPMŽ dl­hodobo uskutočňuje prá­ve prostredníctvom nábo­rového príspevku. „Robíme to nielen takýmto príspev­kom pre vodičov, ktorí už majú vodičské oprávnenie na autobus, ale aj náborom vodičov, ktorých vysielame do autoškoly, kde vodičské oprávnenia získajú na nákla­dy DPMŽ. Následne s nimi podpíšeme záväzok o zotr­vaní v pracovnom pomere v dĺžke tri roky. Momentálne máme v kurze troch vodičov a od 18. februára nastúpilo ďalších päť zamestnancov.“

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod