Žilinský Večerník

20. apríl 2024 | Marcel
| 3°C

Z regiónu

Vranie a Brodno sú opäť spojené! Novú lávku slávnostne otvoria v máji

Obyvatelia Brodna a Vrania sa už niekoľko dní tešia z novej, stabilnej lávky. Slávnostné „uvedenie do prevádzky“ je naplánované na stredu 15. mája.

30.04.2019 | 09:00

S výmenou starej, vratkej lávky, ktorá spájala jeden breh Kysuce s druhým, začali na jeseň minulého roka. Mostík pre peších bol po rokoch používania v dezolátnom a opotrebovanom stave. Dnes je Brodno s Vraním opäť prepojené, a to vďaka novej oceľovo – betónovej lávke, ktorá chodcov nielen bezpečne, ale najmä bez závratov prevedie z jednej strany rieky na druhú. „Oficiálne bola lávka dokončená 10. februára a spustená dňom právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia, teda 9. apríla 2019. Lávka však ešte nebola oficiálne spustená do prevádzky. Termín slávnostného otvorenia je 15. máj, o čom budeme ešte informovať,“ oznámila hovorkyňa mesta Barbora Zigová.

Obyvatelia oboch mestských častí začali lávku používať hneď po dokončení. „Lávka bola oplotená z toho dôvodu, že ešte nebola skolaudovaná, ale oplotenie občania ignorovali a používali lávku aj napriek tomu,“ poznamenala hovorkyňa mesta, pričom doplnila, že výstavbu nového mostíka financovala radnica z mestského rozpočtu a celková cena za dielo sa vyšplhala na viac ako pol milióna eur.

Zmena cestovného poriadku

Rekonštrukcia lávky skomplikovala situáciu najmä obyvateľov Vrania, ktorí často na presun do mesta využívali spoje, ktoré odchádzajú práve z Brodna. Po strhnutí lávky sa museli spoľahnúť len na vlastné autá a autobusy MHD, ktoré chodia do tejto mestskej časti iba sporadicky (raz za hodinu, v niektorých časoch ani raz za hodinu). Počas výstavby lávky došlo aj k zmenám cestovného poriadku, pričom zmeny sa dotkli najmä odchodov ranných liniek, ktoré boli posunuté o desať minút skôr. Po dobudovaní lávky obyvatelia žiadali, aby sa odchody ranných liniek vrátili na pôvodné časy.

„Zmena cestovného poriadku linky č. 30 z Vrania sa uskutočnila dňa 16. apríla. Cestujúcim sme, samozrejme, vyšli v ústrety, aj keď je potrebné poznamenať, že počas výstavby lávky boli tieto spoje posunuté na skorší odchod práve na ich žiadosť. Niektorí obyvatelia Vrania totiž využívajú na spojenie s centrom mesta aj linku č. 22 z Brodna. No a práve rekonštrukciou lávky im bol znemožnený presun z Vrania do Brodna, odkiaľ im niektoré spoje vyhovovali a do Žiliny sa dopravili skôr, ako tomu bolo pri linke č. 30,“ vysvetľuje riaditeľ Dopravného podniku mesta Žiliny Ján Barienčík.

Vranie patrí s Mojšovou Lúčkou, Žilinskou Lehotou a Strážovom k menším častiam Žiliny, a preto je aj dopyt po preprave iný ako vo väčších mestských častiach. „Od toho sa odvíja aj počet spojov, ktorými zabezpečujeme dopravnú obslužnosť,“ poznamenáva riaditeľ DPMŽ.

Pri spoji z Vrania sú využívané aj tzv. „posilové spoje“. „Tieto spoje sú nasadzované iba na trase zo železničnej stanice po Žilinskú univerzitu. Pri dvoch ranných spojoch linky č. 30 s odchodmi o 6.26 h a 7.26 h zo železničnej stanice pridávame na spomínanom úseku ďalšie vozidlo vzhľadom na to, že v tomto čase je zvýšený počet študentov, ktorí sa chcú prepraviť do areálu univerzity na vyučovanie, ktoré začína o 7.00 h, resp. 8.00 h. Keďže nie je možné na spoje z Vrania nasadiť kĺbový autobus (nie je možné sa vo Vraní z priestorových dôvodov otočiť) riešime to pridaním ďalšieho sólo autobusu a na danom úseku potom idú dva autobusy za sebou,“ vysvetľuje Ján Barienčík.

Autá verzus autobus

Problematické otáčanie autobusov vo Vraní nekomplikujú len úzke cesty, ale aj osobné autá. „Ide nielen o mestskú časť Vranie, ale aj o Brodno a Zástranie. V niektorých mestských častiach sa situácia vyriešila, niekedy však ešte zápasíme s osobnými autami, ktoré sú chvíľami zaparkované na miestach, kde bránia vodičom v otáčaní a vlastne porušujú aj vyhlášku o cestnej premávke. Niekedy sa stane, že zostane autobus doslova zablokovaný a nemôže sa bezpečne otočiť a následne dochádza k situáciám, kedy vznikajú meškania už pri odchode z prvej zástavky spoja. Aj vo Vraní sú takéto prípady, kedy vodičom bránia stojace autá pri cúvaní do úzkej uličky popri kaplnke na konečnej a následnému pristaveniu na zastávku. Situácia sa zhoršuje najmä v zime, keďže na ceste pribudne sneh a vodiči ešte musia manévrovať medzi mantinelmi odhrnutého snehu, resp. konkrétne vo Vraní je aj mierny kopec, čo má taktiež vplyv na otáčanie sa pri zhoršených podmienkach „pod kolesami“, konštatuje riaditeľ DPMŽ.

Na poslednom stretnutí poslaneckého výboru s obyvateľmi Vrania odznel návrh, aby mestská polícia na mieste, kde sa autobusy otáčajú, častejšie hliadkovala, nakoľko tam autá sústavne parkujú, aj keď je tam umiestnená dopravná značka. Ideálna by bola pevná zábrana, prípadne vodorovné dopravné značenie. Tento návrh budú poslanci riešiť cez odbor dopravy na mestskom úrade.

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod