Žilinský Večerník

20. apríl 2024 | Marcel
| 1°C

Z regiónu

Zákaz parkovania dodávok vyvoláva otázniky. Podnikatelia hovoria o diskriminácii

S dodávkami kategórie N nad päť metrov na najväčších žilinských sídliskách už nezaparkujeme. Vyplýva to z rozhodnutia, o ktorom nedávno informovala žilinská radnica. Verdikt mesta však vyvolal vlnu kritiky, podľa ktorej vraj vylúčenie dodávok nie je premyslené.

30.09.2018 | 12:21

Podľa vedenia mesta zaberajú dodávky a náklad­né vozidlá nad päť metrov na najväčších žilinských sídlis­kách Hájik, Solinky a Vlčince príliš veľa miesta. Radnica sa pritom odvoláva na množiace sa sťažnosti obyvateľov, kto­ré upozorňujú na parkovanie firemných dodávok v obyt­ných zónach. Od obmedze­nia, ktoré nadobúda účin­nosť práve v týchto dňoch, si mesto podľa jeho hovorkyne sľubuje zvýšenie parkovacích kapacít. „Podľa realizovaného prieskumu, počas ktorého sa sčítavali vozidlá s dĺžkou pre­sahujúcou päť metrov, parku­je na sídliskách Hájik, Solinky a Vlčince v pracovný deň spo­lu 146 vozidiel, cez víkend ich bolo 167,“ informovala ho­vorkyňa mesta Barbora Zigo­vá. Podľa informácií radnice ide väčšinou o veľké dodávky, často zaberajúce aj dve par­kovacie miesta, preto je cie­ľom mesta to, aby štandard­né parkovacie miesta slúžili štandardným vozidlám a nie nákladným, ktoré majú par­kovať v sídlach firiem. Do­držiavanie zákazu radnica plánuje aj pravidelne kontro­lovať. „Spočiatku to bude ako v mnohých ďalších prípadoch riešené dohovorom, neskôr aj sankciami. Výška sankcie je maximálne 50 eur,“ upresnila hovorkyňa mesta.

NARIADENIE CHCÚ ROZŠÍRIŤ

Obmedzenie parkovania nadrozmerných dodávok je podľa jej ďalších slov len jed­ným z mnohých opatrení, ktoré majú prispieť k zlep­šeniu situácie s parkova­ním na žilinských sídliskách. „Vyzdvihnem len niekoľko, ktoré sa už spustili, prípad­ne sa realizujú priebežne. Ide o odstraňovanie vrakov, ktoré je potrebné nahlaso­vať na Mestskú políciu v Ži­line, budovanie ďalších mož­ných parkovacích miest bez rozsiahleho zásahu do zele­ne, ďalej revitalizácia existu­júcich parkovísk, úprava or­ganizácie dopravy v záujme rozšírenia kapacít parkova­nia, projektová príprava bu­dovania parkovacích domov na sídliskách či príprava re­gulácie parkovania prostred­níctvom spoplatnenia,“ do­plnila Barbora Zigová. Zákaz parkovania dodávok kategó­rie N nad päť metrov mesto plánuje v budúcnosti rozšíriť aj do častí Hliny, Malá Praha a Bôrik.

VOZIDLÁ NEMAJÚ KDE ODSTAVIŤ

Hoci si od tohto kroku mesto sľubuje zlepšenie, v uply­nulých dňoch sa začali ozý­vať nespokojní podnikatelia, ktorí hovoria o diskriminá­cii a konanie zo strany mes­ta považujú za nesystémové. Prijať rozhodnutie bez vy­budovania záchytných par­kovacích miest pre takéto vozidlá vraj nebolo správne. „Obvolala som XY oddelení na mestskom úrade a nikto mi nevedel povedať, kam od­staviť dodávky. Neskôr som sa dočkala odpovede, že ide o naše auto a máme si ho od­staviť v našej réžii. Zisťovala som tiež, či sa nedá prenajať garáž, nedá. Potom som vola­la na mesto, či sa dá zaplatiť parkovacie miesto na dodáv­ku, taktiež sa nedá. Keď je taký veľký problém s parko­vaním, mesto malo vybudo­vať parkoviská na sídliskách a nie ľudí s autami zo sídlisk vyháňať. Pokiaľ sa schválilo A, malo sa zákonite schvá­liť aj B,“ poukazuje na prob­lém jedna z pobúrených podnikateliek.

PROBLÉM RIEŠI LEN ČIASTOČNE

Rada Slovenskej parkovacej asociácie tvrdí, že riešenie, ktoré mesto zaviedlo, rieši komplexný problém s parko­vaním na sídliskách len čias­točne. „Ako každé represív­ne opatrenie bez dôkladnej kontroly bude mať len mini­málny až nulový efekt. Ak by mesto zabezpečilo efektívnu kontrolu, ponúka sa jedno rýchle riešenie pre parko­vanie nielen dodávok, ale aj osobných automobilov. Na každom sídlisku sú obchod­né prevádzky s parkovacou plochou pre zákazníkov, kto­ré obchody v noci nevyuží­vajú,“ vysvetľuje pre Žilinský večerník Rada Slovenskej parkovacej asociácie. Mno­hé obchody už dnes podľa rady pociťujú problém s ich obsadzovaním obyvateľmi z okolia a osádzajú tak ram­py, aby ich vyčlenili len pre svojich zákazníkov. „Mestu sa núka spolupráca s týmito prevádzkami, ktoré by v prí­pade účasti mesta napríklad na financovaní vybavenia parkovacou technológiou boli ochotné tieto parko­viská zdieľať s obyvateľ­mi vo vybraných hodinách. Opakujeme však, že nejde o koncepčné riešenie a ne­rieši mnohé situácie,“ podo­týka Slovenská parkovacia asociácia.

PARKOVANIE ZA MINIMÁLNY POPLATOK

Zlepšenie kolabujúcej situ­ácie s parkovaním na žilin­ských sídliskách by podľa nej bolo možné napríklad spo­platnením parkovania. „Na jeden byt by sa vydala jed­na parkovacia karta za mini­málny administratívny po­platok a každé ďalšie vozidlo by sa spoplatnilo výrazne vyššou sumou. Predtým je však dôležité mať prehľad, koľko máme parkovacích miest a koľko vozidiel regis­trovaných na obyvateľov do­tknutej oblasti. Jednoducho vypracovať štúdiu, ktorá na­vrhne aj riešenia.“ Podľa Slo­venskej parkovacej asociácie je rovnako dôležité zistiť, či má mesto plochy, na ktorých môže stavať nové parkovacie kapacity, aby pri spoplatnení dalo priestor na parkovanie pre všetkých. „Poplatky by mali pokryť náklady na vý­stavbu nových miest a sprá­vu všetkých. Je to služba pre obyvateľov, ale musí byť jas­né, že mesto má v rozpočte priestor na vykrytie týchto nákladov. Všetky riešenia sú však podmienené aktívnou kontrolnou činnosťou mest­skej polície, bez ktorej nebu­de účinný žiadny systém,“ dodáva. Situácia s budova­ním parkovacích miest na sídlisku Vlčince bola podľa hovorkyne mesta relatívne dobrá, preto tam bola mož­nosť dobudovať parkovacie kapacity. „Horšie to bolo na sídliskách Hájik a Solinky, kde priestorové možnos­ti neboli až také priaznivé ako v prípade sídliska Vlčin­ce. Práve na sídlisku Hájik sme preto spustili projekto­vú prípravu prvého parko­vacieho domu. Momentálne sa pripravuje štúdia parko­vacích domov na Solinkách a Vlčincoch.“

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod