Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

16. júl 2018 | Drahomír

Právo a dane

Elektronická komunikácia III

Už sme informovali o povinnej elektronickej komunikácii, o inštitúciách, ktoré sú súčasťou finančnej správy, o elektronickej schránke a aj o tom, že pre podania na finančnú správu je nutné komunikovať cez portál finančnej správy. Teraz vysvetlíme pojmy registrácia a autorizácia a dozviete sa, či je nutná osobná účasť na daňovom úrade.

24.06.2018 | 15:01

Registrácia fyzickej osoby (FO) je postup, pri ktorom sa FO stáva používateľom elektron. služieb finančnej správy SR. Pri registrácii jej pridelia identifikátor používateľa.

Registrácia sa realizuje na webe finančnej správy vyplnením registračného formulára pre zriadenie prístupu na portál finančnej správy, v ktorom sa zadávajú:
- identifikačné údaje o budúcom autorizovanom používateľovi (meno, priezvisko, rodné číslo/číslo identifikačnej karty/číslo pasu, e-mail),
- heslo a osobný identifikačný kód, ktorý si zvolí samotný používateľ.

Registráciu ukončuje používateľ stlačením tlačidla „registrovať“. Po nej dostane používateľ aktivačný e-mail s aktivačným linkom, potvrdením aktivácie je používateľovi vygenerovaný notifikačný e-mail, ktorý obsahuje všetky identifikačné údaje. Pre dokončenie procesu registrácie má používateľ dve možnosti: 1. potvrdenie registrácie bez KEP-u – je potrebné, aby sa používateľ s vytlačenými registračnými údajmi z notifikačného e-mailu, s príslušným dokumentom pre autorizáciu k subjektu a platným občianskym preukazom dostavil osobne k správcovi dane pre dokončenie procesu registrácie, 2. potvrdenie registrácie KEP-om – používateľ musí vlastniť certifikát a potom môže registráciu aktivovať tzv. KEP-om. Nevyžaduje sa osobná návšteva daňového úradu. Po kontrole údajov a podpísaní žiadosti o aktiváciu systém vygeneruje pre používateľa potvrdzujúci informačný e-mail, ktorý zašle na adresu zadanú pri registrácii, v ktorej je ID používateľa.

Autorizácia je proces, pri ktorom sú registrovanému používateľovi pridelené prístupové práva k dátam daňového subjektu. Autorizácia sa realizuje dvoma spôsobmi: 1. autorizácia používateľa s KEP-om (resp. eID kartou – občiansky s čipom): podanie žiadosti o autorizáciu – elektronicky. Je potrebné vyplniť povinné údaje a uviesť DIČ daňového subjektu, na ktorý sa požadujú prístupové práva. Po overení údajov registrátor daňového úradu autorizuje, t. j. priradí pod ID osoby žiadateľa daňový subjekt, 2. autorizácia používateľa bez KEP-u (resp. eID karty): autorizácia sa realizuje na daňovom úrade, je nutná osobná účasť. Správcovi dane je potrebné predložiť osobný identifikačný doklad, žiadosť o registráciu, vytlačený e-mail obsahujúci zadané registračné údaje používateľa, dohodu o elektron. doručovaní – pri podávaní písomností elektron. formou bez zaručeného elektron. podpisu, plnomocenstvo na využívanie autorizovaných elektron. služieb v prípade, ak si daňový subjekt zvolil na zastupovanie zástupcu, ktorý koná v rozsahu udeleného plnomocenstva.

Pozor na včasnú elektron. registráciu obzvlášť pri FO, ktoré si odložili podanie daňového priznania k dani z príjmov FO na jún alebo na september. Lehota je posunutá na 2. 7. 2018 a od tohto dátumu je možné daňové priznanie podať už iba elektronicky. Pozor aj na iné podania, pri ktorých je lehota na podanie do 30. 6. 2018, tento deň pripadá na sobotu, preto je možné podania podať najneskôr 2. 7. 2018

Autor: Eva Barčíková, daňová poradkyňa

Foto: Ilustračná

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA STREDA
21 °C
22 °C
22 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod