Žilinský Večerník

19. apríl 2024 | Jela
| 3°C

Z regiónu

Kandidáti: Treba riešiť dôležitejšie veci, až potom MHD zadarmo!

V pondelok sa v Žiline uskutočnilo posledné mestské zastupiteľstvo v tomto volebnom období. Poslanci znova rokovali aj o návrhu primátora Igora Chomu na bezplatnú MHD pre všetkých obyvateľov mesta Žilina. Poslanci pritom návrh v tomto volebnom období už niekoľkokrát zamietli.

26.09.2018 | 10:09

Aj keď sa hlasovanie uskutočnilo až po uzávierke tohto vydania, dalo sa predpokladať, že výsledok bude rovnaký. Nás však zaujímal aj názor kandidátov na primátora. Ako sa k tejto téme postavia po voľbách?

Bezplatnú MHD už od roku 2014 využíva­jú Žilinčania nad 70 rokov. V roku 2015 sa k nim pri­dali obyvatelia od 62 ro­kov. Od februára 2017 pri­budli deti do 15 rokov a od septembra minulého roku aj študenti do 26 ro­kov. Pre Dopravný podnik mesta Žiliny to zname­nalo zníženie tržieb v ob­jeme viac ako pol milió­na eur. Tento musel byť vykrytý z mestského rozpočtu.

Ak by sa k tomu pridali aj Žilinčania v produktívnom veku od 26 do 62 rokov, znamenalo by to ročný vý­padok rozpočtu podľa od­hadov vo výške cca 2,4 mi­lióna eur, pričom mesto by dopravný podnik dotova­lo ročnou sumou viac ako 7 miliónov eur.

Igor Choma v materiá­li pre poslancov zhrnul aj pozitívne dopady na Žili­nu. Medzi inými spomenul najmä pozitívny vplyv na ekológiu, zníženie hustoty cestnej premávky a me­nej zápch, riešenie problé­mov s parkovaním v centre mesta, odbremenenie rodín a sociálne slabších skupín obyvateľstva od nákladov na cestovanie, motiváciu plniť si povinnosti a zá­väzky voči mestu, zvýšenie počtu obyvateľov – zvýše­nie mesta z podielových daní.

Žilinský večerník oslovil kandidátov na primátora, aký je ich názor na bezplat­nú dopravu. Väčšina z nich by sa tomu nebránila, ale za predpokladu, že všetky os­tatné služby pre obyvate­ľov bude mesto zabezpečo­vať na 100 %. Peter Fiabáne medzi také radí predovšet­kým zanedbané prímest­ské časti, špinavé uli­ce, chátrajúce parkoviská. „Po ich vyriešení, prosím, ako čerešnička na kvalit­nej torte nech ľudia v dob­re fungujúcom meste jaz­dia MHD zadarmo,“ hovorí. Rovnako to vidí aj Martin Kapitulík: „Ľudí v Žiline aktuálne trápia podstatne dôležitejšie veci, ktoré by sa v prípade, že by sme dali milióny eur do „zadarmo“, realizovať nemohli“.

Podľa Ľudmily Chodelkovej dnes Žilin­čanov omnoho viac trápi to, že musia jazdiť po rozbi­tých cestách. „Rovnako nie je správne, aby rozhodnu­tie prijímalo zastupiteľstvo na poslednom rokovaní pred voľbami a zaväzovalo takým bremenom nového primátora a nové zastu­piteľstvo,“ uviedla jedi­ná žena medzi kandidát­mi. Podobný názor má aj Marián Janušek.

Len Patrik Groma bude po svojom zvolení bez­platnú MHD v Žiline pre­sadzovať. „Som zástanca pozitívnej motivácie – bu­dem pokračovať v projek­te bezplatnej dopravy, a to ako odmeny za bez­dlžnosť a trvalý pobyt v meste.“

MHD PRE VŠETKÝCH ZADARMO. ČO NA TO KANDIDÁTI NA PRIMÁTORA?

Peter Fiabáne:
Úprimne poviem, tie peniaze, ktoré mesto dá na MHD zadarmo, vieme použiť lep­šie. Ale nemusíte so mnou, samozrejme, súhlasiť. Nebránim sa MHD zadarmo, ale myslím si, že mesto má vážnejšie problémy. Predtým, než minieme niekoľko mi­liónov eur (ročne!) na bezplatnú MHD, mali by sme vyriešiť zanedbané prímest­ské časti, špinavé ulice, chátrajúce parkoviská, nedoriešené parkovanie... Mohol by som pokračovať. Mesto, ktoré má takéto problémy a výzvy, nemá čo pomýšľať o MHD zadarmo. Po ich vyriešení, prosím, ako čerešnička na kvalitnej torte nech ľudia v dobre fungujúcom meste jazdia MHD zadarmo. Taký je môj názor na túto tému.

Marián Janušek:
Tomuto návrhu sa nebránim, ale až po oboznámení sa so skutočným stavom fi­nancií v meste Žilina. Chcem ale zdôrazniť, že o tejto iniciatíve primátora Igora Chomu by malo už rokovať nové vedenie mesta s poslancami, ktorí budú zvolení 10. novembra 2018.

Ľudmila Chodelková:
Bezplatná MHD pre všetkých by ľudí potešila, no dnes si to Žilina nemôže dovoliť, je to výpadok minimálne 2,4 milióna eur z rozpočtu. Máme rozbité cesty a špina­vé mesto, peniaze potrebujeme prioritne na riešenie týchto problémov. Žilinčanov dnes netrápi najviac to, že si musia kúpiť lístok na autobus, ale že jazdia po rozbi­tých cestách, kde si všetci ničia svoje autá. Rovnako nie je správne, aby rozhod­nutie prijímalo zastupiteľstvo na poslednom rokovaní pred voľbami a zaväzovalo takým bremenom nového primátora a nové zastupiteľstvo. V programe Iná Žilina ponúkame riešenia pre skvalitnenie služieb MHD.

Patrik Groma:
Môj cieľ je rovnaký. Dlhé roky presadzujem, aby bola MHD v Žiline čo najvýhodnej­šia, najdostupnejšia a najmodernejšia. Chcem, aby každý človek pri ceste do prá­ce či do školy mal aj slušnú a funkčnú alternatívu v podobe MHD a nemusel tak cestovať autom. Som zástanca pozitívnej motivácie – budem pokračovať v pro­jekte bezplatnej dopravy, a to ako odmeny za bezdlžnosť a trvalý pobyt v meste. Chcem, aby mali ľudia s trvalým pobytom viac výhod pri využívaní služieb mesta – bezplatnú MHD a bezplatné parkovanie. Veď nepriznanými neprihlásenými spo­luobčanmi prichádzame všetci obyvatelia mesta Žilina na podielových daniach o 7,5 milióna eur ročne a ďalších takmer 700-tisíc eur za poplatky za komunálny odpad! To sú veľké sumy v pomere k veľkosti nášho mesta. Pokiaľ máme Žilinu pozdvihnúť a pokiaľ máme investovať, musíme sa na tom podieľať všetci: prácou, zodpovedným prístupom, aktivitou a, samozrejme, aj svojím podielom daní.

Martin Kapitulík:
Vždy som podporoval a budem podporovať bezplatnú MHD pre rodiny s deťmi, žiakov, študentov, seniorov a zdravotne ťažko postihnutých občanov. Tam to určite význam má. Rozumiem lákadlu a aktuálnej politickej módnej vlne dávať občanom všeličo akože zadarmo. Som ekonóm a kategória zadarmo v ekonomike neexistu­je. Ľudí v Žiline aktuálne trápia podstatne dôležitejšie veci, ktoré by sa v prípade, že by sme dali milióny eur do „zadarmo“, realizovať nemohli, preto bezplatná MHD pre všetkých, teda aj ekonomicky aktívnych obyvateľov, dnes nepripadá do úva­hy. Najskôr treba vyriešiť parkovanie na sídliskách, opraviť rozbité cesty a chod­níky, dobudovať cyklotrasy, zrekonštruovať dnes zanedbaný verejný priestor a ze­leň, konečne investovať do vyriešenia problémov obyvateľov prímestských častí a riešiť množstvo ďalších skutočných ťažkostí nášho mesta a Žilinčanov. Až po­tom, keď to všetko bude fungovať, sa môžeme začať baviť o bezplatnej MHD pre všetkých. Skôr určite nie.

Foto: Archív redakcie

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod