
Škola bezpečnej jazdy SuperDRIVE sa už 17 rokov venuje tréningom, ktoré majú znížiť počet nehôd. Tentoraz sa rozhodla pozrieť na to, ako Slováci používajú mobil za volantom. Odpovede 888 vodičov, ktorí najazdia od pár tisíc až po 60-tisíc kilometrov ročne, hovoria jasnou rečou: mobilu sa za volantom nevieme vzdať. „Každý vie, že mobil je riziko, ale väčšina ho aj tak vezme do ruky.Je to, akoby ste si nasadili pásku na oči a rozhodli sa jazdiť poslepiačky. Vodič má ilúziu, že situáciu zvláda, no mozog jednoducho nestíha spracovať aj premávku aj telefón naraz. A sekunda nepozornosti môže znamenať osudové metre,“ upozorňuje Lucia Solomon, majiteľka a inštruktorka zo SuperDRIVE
Na Slovensku je takmer polovica (49 %) zo všetkých nehôd spôsobená porušením povinností vodiča – čo je takmer výlučne nevenovanie sa plne vedeniu vozidla a teda najmä používanie mobilu počas šoférovania. Pri zohľadnení počtu dopravných nehôd (DN) v 2024, ktorých bolo spolu 11434 je 49 % presne 5631 nehôd z dôvodu nepozornosti. Z hľadiska fatálnych následkov ide približne o 128 ľudí, ktorí zomreli minulý rok na slovenských cestách kvôli nepozornosti. Týmto fatalitám sa dalo predísť jednoducho pozornosťou.
Lucia Solomon.
Ako často siahneme po mobile?
Podľa výsledkov prieskumu SuperDRIVE najväčšia skupina vodičov (58 %) tvrdí, že mobil používajú menej ako 10 minút za hodinu jazdy. Ďalších 30 % deklaruje, že telefón za volantom nepoužívajú vôbec, no detailnejšie odpovede ukazujú, že mnohí z nich si mobil berú „len na chvíľu“. Malá, no extrémne riziková skupina – 9 % – strávi s mobilom v ruke 10 až 30 minút a 3 % dokonca viac než pol hodiny počas hodiny jazdy. „Najčastejšie si vodiči hovoria, že je to len na moment, kvôli navigácii či rýchlemu hovoru. Ale práve tie krátke momenty sú najnebezpečnejšie,“ vysvetľuje Solomon. Počas krátkych sekúnd auto prejde desiatky metrov, počas ktorých vodič na nič v premávke nereaguje. Aj keby to bolo len desať sekúnd za hodinu, môže to byť práve tých desať sekúnd, ktoré rozhodnú. V roku 2025 je na Slovensku evidovaných 3 854 961 vodičov a 12 % z nich, ktorí sa popri šoférovaniu venujú esemeskám a skrolovaniu aplikácií, predstavuje spolu viac ako 462-tisíc vodičov – to je takmer ako celá Bratislava.