Žilinský Večerník

24. apríl 2024 | Juraj
| 2°C

Spravodajstvo

Nové podmienky v súťaži na autodopravcov nebudú, župa ju musela zrušiť

Žilinská župa tvrdí, že Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nerozhodol ani po pol roku. Ak nechcela ohroziť fungovanie autobusovej dopravy v kraji, súťaž musela zrušiť.

10.10.2019 | 09:40

Otvorenou súťažou chcela župa podľa svojich slov zabezpečiť férovejšie podmienky pre chod autobusovej dopravy. Pripomeňme, že súťaž hovorí o tom, že pri poskytovaní dopravy v kraji sa mala zabezpečiť jednotková pevná suma na kilometer. „Doteraz dopravcovia v regiónoch SR dostávali tieto zákazky priamo, na základe dodatkov k dlhoročným kontraktom, ktoré ani v minulosti nesúťažili,“ skonštatoval pred časom Žilinský samosprávny kraj (ŽSK).

 

Riskovala prepravu

Na prvostupňový orgán ÚVO však prišlo v súvislosti so súťažou odvolanie autodopravcov. Mala o ňom rozhodovať Rada ÚVO, no dodnes sa tak nestalo. „Kým dnes župy uhrádzajú dopravcom v podstate celú stratu – rozdiel medzi nákladmi a tržbami, víťaz, ktorý vzíde zo súťaže, má v zmluve garantovať výšku svojich nákladov v cene na kilometer. Tie by sa síce zvyšovali o infláciu, valorizáciu mzdových nákladov či nafty, ale malo by to jasné mantinely. My sme stanovili na základe analýzy faktúr z posledných rokov predpokladanú hodnotu zákazky, aby sme vedeli, s akými sumami môžeme približne pracovať,“ uviedla ešte pred pár týždňami pre Žilinský večerník hovorkyňa ŽSK Martina Remencová.

Žilinská župa dnes konštatuje, že ÚVO férovú súťaž na autobusy znemožnil, a tak ju musela pred niekoľkými dňami zrušiť, aby cestujúcich neohrozila. Dlhodobé zmluvy končia dvom autobusovým dopravným firmám v závere roka. Súťažou na vopred ponúknutú cenu za kilometer najskôr na krátke obdobie 2 – 3 roky a neskôr na 10 rokov plánovala Žilinská župa podľa svojich slov začať prechod k zmluvám, v ktorých budú dopravcovia motivovaní hospodáriť efektívne. Tak je to vraj aj v zahraničí. Doplňme, že pre župu dnes jazdia spoločnosti SAD Žilina (Žilina a okolie, Kysuce a Turiec) a Arriva Liorbus (Orava a Liptov).

„Nominanti v Rade ÚVO naťahovaním odvolacieho konania dostali kraj do takej časovej tiesne, že ak nechceme nechať ľudí chodiť pešo, musíme postupovať inak, lebo by sme nestihli súťaž dokončiť,“ informovala predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.

 

Rozhodnutie neprijali

Úrad pre verejné obstarávanie argumentuje, že kontrolóri úradu rozhodovali promptne. „V konaní o námietkach (vzhľadom na špecifickosť predmetu zákazky, ako aj rozsah namietaných skutočností a spojenie konania o námietkach troch navrhovateľov do jedného spoločného konania) úrad vydal rozhodnutie, ktoré vzhľadom na právnu náročnosť, čo dokazuje aj písomné, vyše 130-stranové rozhodnutie, v zákonom stanovenej lehote, teda do 30 dní odo dňa doručenia kompletnej dokumentácie. Voči tomuto rozhodnutiu však bolo podané odvolanie a prípad sa dostal na odvolací orgán – Radu úradu, v ktorej rozhodnutie závisí aj od hlasovania od externých členov menovaných vládou SR. Ako vyplýva z informácie o začatí odvolacieho konania, na radu postúpil prípad po tom, čo boli podané odvolania voči rozhodnutiu úradu, ktorý námietky navrhovateľov zamietol,“ vysvetľuje hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.

Rada podľa hovorkyne oznámila začatie odvolacieho konania na deň 14. jún 2019 vo vzťahu k prvému odvolateľovi a na deň 27. jún 2019 vo vzťahu k druhému odvolateľovi. „Úrad musí konštatovať, že v danom prípade členovia Rady zatiaľ neprijali rozhodnutie, ktoré by nadobudlo právoplatnosť, a tak v danom prípade nie je možné poskytnúť akékoľvek vyjadrenie alebo výsledok konania,“ uzavrela Janka Zvončeková.

Foto: ilustračné

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod