Telefonické podvody sú, žiaľ, realitou. Kým väčšinu z nich dokážeme rozpoznať podľa zlej slovenčiny či zmäteného prejavu, na scéne sa objavil nový, mimoriadne sofistikovaný typ podvodu, ktorý má potenciál oklamať aj tých najostražitejších. Prípad, ktorý sa stal len nedávno v našom meste, ukazuje, že podvodníci menia taktiku a zneužívajú práve tie bezpečnostné rady, ktoré banky zdôrazňujú.
Ako prebieha nový, dvojfázový trik
Základom nového triku je dokonalá dôveryhodnosť a práca v dvoch fázach.
1. FÁZA – ZBER INFORMÁCIÍ A DÔVERA: Volá vám muž s profesionálnym vystupovaním, ktorý sa predstaví ako pracovník bezpečnostného oddelenia Banky XY. Na zvýšenie dôveryhodnosti ovláda vaše meno, priezvisko a adresu, ktoré získal z nelegálnych zdrojov. Okamžite vás vystraší tvrdením, že si niekto na vaše meno podvodne zobral úver v konkrétnej, často vysokej sume. Argumentuje citátmi paragrafov a spoluprácou s políciou.
Cieľom tohto hovoru nie je ukradnúť peniaze, ale nenápadne zistiť, kde máte účet, aká je vaša finančná situácia a akú banku skutočne používate. Podvodník totiž vie, že ak povie nesprávny názov banky, okamžite vyvolá podozrenie.
2. FÁZA – MANIPULÁCIA A KRÁDEŽ: Akonáhle obeť povie, kde má skutočne účet, podvodník hovor nenútene ukončí. Neskôr prichádza kľúčový telefonát. Volá už "iný človek" (stále ten istý podvodník, ale s novou rolou), ktorý sa predstaví ako pracovník Vašej skutočnej banky.
Pod zámienkou, že „pokus o podvod z prvej fázy sa podarilo zachytiť“ a je nutné „zabezpečiť účet“, podvodník naschvál drží vystrašeného človeka na linke. Manipuluje s ním a požaduje autentifikačné údaje, SMS kódy či prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva. Súčasne zakáže ukončiť hovor, vraj kvôli policajnému záznamu, čím vás izoluje a znemožní overenie hovoru.
Ako sa chrániť
Útočníci zneužívajú dôveru ľudí v bezpečnostné postupy. Čo v takejto situácii robiť?
Ak vám volá „banka“, hovor vždy ukončite a sami zavolajte späť na oficiálne, verejne dostupné číslo vašej banky. Nájdete ho na kartičke s číslom účtu alebo internete. Skutočný pracovník to pochopí a nikdy vás nebude nútiť zostať na linke.
Nikdy neposkytujte žiadne citlivé údaje, heslá, PIN kódy ani SMS kódy počas prichádzajúceho hovoru. Žiadna banka od vás nebude pýtať prihlasovacie údaje, ak už ste identifikovaný.
Zvlášť v predsviatočnom období, kedy sme zahltení nákupmi a predvianočným stresom, je mimoriadne dôležité zachovať chladnú hlavu. Ostražitosť sa teraz vypláca viac ako inokedy. Nedajme podvodníkom šancu a upozornime na tento nový typ podvodu aj svoje okolie či známych, najmä starších ľudí.

