Žilinský Večerník

16. apríl 2024 | Dana, Danica
| 3°C

Z regiónu

Po koľajniciach do hlbín Ruska

Žilinský rodák Pavol Vitek vydáva svoju druhú knihu. Po koľajniciach do hlbín Ruska je názov, pod ktorým sa skrýva jeho trojtýždňová cesta Transsibírskou magistrálou z Moskvy do Vladivostoku.

07.07.2017 | 14:26

Knižka podá ucelený obraz o dobrodružnej ceste, obohatený o tipy a rady pre cestovateľov, historické okienko o udalostiach a reáliách spojených s miestami z cesty a aj o množstvo fotografií. Je to vôbec prvá ucelená monografia o ceste po Transsibe vydaná slovenským autorom. S Pavlom Vitekom sme sa o nej pozhovárali.

Kniha je pred dokončením. Kedy ju uvediete do života?
Krst pripravujeme na 28. júna. Bude v žilinskom Artfore na Mariánskom námestí. Pozval som tam zástupcu ruských železníc pre strednú Európu, ktorý sídli v Bratislave. Bol by som rád, keby prišiel aj jeden z našich hokejistov, ktorí hrávali v KHL a pô­sobili aj v mestách, ktoré ležia na trase cesty. Je to ešte v štádiu roko­vaní. Sprievodným programom bude gitarový recitál Igora Cvacha, ktorý zaspieva český preklad niektorých piesní Vladimíra Vysockého.

S reportážami sa čitatelia stre­távali niekoľko týždňov aj na stránkach Žilinského večerníka. Bude kniha obsahovať práve tieto texty?
Tie boli základom pre jej vyda­nie. Ale keďže v novinách nebol priestor na všetky súvisiace in­formácie, kniha je obsahovo roz­šírená o tipy pre budúcich cesto­vateľov, o historické fakty a veľký počet fotografií. Veľký znamená cez 300.

Bude teda plniť aj úlohu turistic­kého sprievodcu?
Určite v knihe čitatelia nájdu aj praktické informácie o ceste. Nemal som však ambíciu urobiť z nej vyslovene sprievodcu, v kto­rom sa dočítajú kde a za koľko si kúpia lístky. Ani sa nezastavu­jem vo všetkých mestách po trase. Opísané sú mestá, ktoré sme my počas cesty navštívili a z praktic­kého hľadiska som upozorňoval na život po ceste vo vlaku – na čo sa pripraviť, čím sa vybaviť, s aký­mi špecifikami sa človek po ceste stretne.

Predpokladáme, že po prečítaní knižky dostanú viacerí ľudia chuť sa na cestu vypraviť.
Ja by som bol rád, keby bola pre nich takýmto motívom. Existuje totiž množstvo stereotypov o Rus­ku a fungovaní tejto krajiny. Ne­gatívnych aj pozitívnych. Myslím si, že navštíviť Rusko a urobiť si o ňom svoj obraz, je dobrá cesta.

Čím vás osobne cesta do Ruska obohatila?
Vzhľadom na dlhoročné obchodné aktivity a poznanie ruského pros­tredia som si myslel, že o krajine nemám predsudky. Ale musím po­vedať, že som vycestoval s obrov­ským kufrom predsudkov. Z toho kufra postupne ubúdalo. Rusko je krajina na dvoch kontinentoch. Cesta ma prinútila intenzívnejšie sa zaujímať o históriu a súvislos­ti. Aj o tom, ako sme my pred sto rokmi ovplyvňovali jeho históriu.

Čo máte na mysli?
Narážam tým na úlohu českoslo­venských legionárov, ktorá bola, myslím si, veľkolepá. Českosloven­skí legionári nepohli len ruskou, ale i celosvetovou históriou. Je to trochu zabudnutá téma, preto bu­dem rád, keď moja kniha vzbudí záujem aj o históriu, ktorú tvorili naši starí otcovia. Čo prežili, aká bola ich púť a ako ovplyvnili dia­nie okolo seba.

Majú Slováci veľké predsudky voči Rusom a Rusku?
Hlavne nemáme o Rusku vôbec žiadnu predstavu. Nepoznáme krajinu, stále si ju stelesňujeme so Sovietskym zväzom. Aj tlačiar, ktorý knihu tlačí, ju pracovne pre­menoval na „Po koľajniciach do ZSSR“. Rusko je iná krajina. S veľ­mi dlhou históriou. Pred 1. sv. voj­nou to bolo Ruské impérium.

Aká je cesta ruskými železnicami? Majú sa cestovatelia pripraviť na niečo špeciálne?
Mali by sa pripraviť na to, že v Rusku je veľký poriadok. To bolo pre nás obrovským prekvapením. Ďalej na krásne železničné sta­nice. Mali by tam na inšpekciu vycestovať naši železničiari. Sa­mozrejme, Rusi sú národ, ktorý sa rád predáva a tie stanice sú asi do určitej miery aj ich výkladnou skriňou. Ale musím povedať, že od malých po veľké boli veľmi upra­vené a dobre fungujúce. Prekvape­ním bola aj spoľahlivosť železnič­nej dopravy v Rusku. Myslím si, že hlavne v čistote a organizovanosti staníc za Ruskom zaostávame.

Pivo si vo vlaku vraj dať nemôžete.
Piť pivo alebo aj iný alkohol mimo jedálenského vozňa je zakázané. Sprievodcovia sú na toto veľmi citliví. Vo vagónoch sú v azbuke uverejnené pravidlá. Človek, ktorý azbuku neovláda, môže mať trošku problém. Rusi nie sú masívne pri­pravení na turistický ruch. Stre­távali sme len ojedinelé skupinky Severoameričanov a Európanov. Hlavne sme cestovali s miestnymi. A tí sú na to zvyknutí.

Aký bol váš najsilnejší zážitok z cesty?
Bolo to asi mesto Vladivostok. Je to ďaleko na východe, blízko Kórei a Číny. Človek má dopredu pocit, že to bude typické ázijské mesto. Avšak realita je iná. Vladivostok je silne európske mesto, dokon­ca s nádychom Severnej Ameriky vďaka obchodným stykom, ktoré spolu mali dlhé roky. Vladivostok ma očaril.

Môže sa tam človek cítiť bezpečne?
V knihe sa v jednej kapitole ve­nujem špeciálne opatreniam pro­ti terorizmu. Musím povedať, že my sme sa počas cesty cítili veľ­mi bezpečne. Rusi obyvateľstvo vzdelávajú. Majú vytvorený dobrý technický systém ochrany budov. V tomto smere na nás pôsobili Rusi veľmi disciplinovane.

Koľko vaša cesta trvala a koľko vás stála?
Obe otázky sú zložité a nedá sa na ne jednoznačne odpovedať. Zjed­nodušene - ak nastúpite do vlaku v Moskve a vystúpite vo Vladi­vostoku, bude to trvať 6 dní a nie­koľko hodín. Ak budete cestovať otvoreným vozňom, bez kupé, lístok bude stáť 200 – 300 eur. Naša cesta bola rozdelená na via­ceré etapy. Nechceli sme si len od­škrtnúť, že sme sedeli vo vlaku do Vladivostoku. A tak sme sa po ces­te zastavovali a kombinovali sme nocľahy v hoteloch a vo vlakoch. Minulý rok a aj teraz je kvôli veľmi nízkemu kurzu rubľa vhodná doba na objavovanie Ruska. Naša cesta, ktorá trvala necelé 3 týždne, nás aj s letenkou a kombináciou hotelov a vlakov stála niekoľko tisíc eur. Ale nebola to horibilná suma.

Zopakovali by ste si ju?
Určite áno. Možno časom sa vrá­time na stránky Žilinského ve­černíka so zimnými reportá­žami z Transsibu. Nechajte sa prekvapiť.

Foto: archív P. V.

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod