
Výskum UNIZA prebiehal pod vedeckým vedením prof. Ing. Miloša Poliaka, PhD. počas troch rokov a zahŕňal 2 715 vodičov, 3 072 testovacích vozidiel s PBS, 38,24 milióna najazdených kilometrov a reálne podmienky premávky v dvoch slovenských krajoch - v Trenčianskom a Žilinskom. Zistenia boli jednoznačné: v testovaných regiónoch, kde jazdilo len 0,4 % vozidiel s PBS, došlo k poklesu nehodovosti o 12,02 %. Vo zvyšku Slovenska bol v rovnakom čase pokles len 0,51 %. Polícia SR počas testovania nezaznamenala žiadnu dopravnú nehodu spôsobenú PBS. V prípade, že by PBS malo len 10 % vozidiel na Slovensku, podľa výpočtov by sa mohlo každý rok zachrániť 39 ľudských životov, predísť 1 718 dopravným nehodám a ušetriť až 168 miliónov eur ročne.
Keďže v diskusii o prednom brzdovom svetle zaznelo viacero opakujúcich sa otázok a námietok, Žilinská univerzita v Žiline na ne odpovedá nasledovne: Obava, že PBS je drahé a technicky zložité, je neopodstatnená. Počas výskumu cena montáže predstavovala len niekoľko desiatok eur na vozidlo. Návratnosť tejto investície je pri pohľade na potenciálne úspory v oblasti nehodovosti extrémne vysoká. K otázke medzinárodných predpisov a teda ciest do zahraničia je riešenie jednoduché a praktické. Každé vozidlo s PBS bude mať manuálny vypínač, ktorým sa svetlo pred vstupom do zahraničia vypne. Počas testovania tento prvok plne fungoval. Ďalšia častá námietka, že verejnosť PBS odmieta alebo že pomáha iba chodcom, nezodpovedá výsledkom výskumu. Až 86 % chodcov a cyklistov a 78 % vodičov podporilo jeho zavedenie. Svetlo pomáha aj vodičom - napríklad pri odbočovaní vľavo, zaraďovaní
do pruhu, jazde v kolóne alebo zvyšovaní istoty v križovatkách. Výskum tiež ukázal, že PBS možno integrovať esteticky, podobne ako iné svetlá. Pri sériovej výrobe sa môže stať charakteristickým dizajnovým prvkom bez rušivého efektu.
Pripravovaný legislatívny návrh nezavádza povinnosť, ale otvára možnosť pre vodičov, ktorí chcú dobrovoľne zvýšiť bezpečnosť svojej jazdy. Technické parametre budú definované vyhláškou Ministerstva dopravy SR, pričom schválenie zákona v parlamente je predpokladom pre legálne používanie PBS na slovenských cestách. Projekt predného brzdového svetla bol testovaný
na Slovensku no pozorne ho sleduje aj Európska komisia. O riešenie už prejavili záujem aj ďalšie krajiny ako Taliansko, Česko, Švajčiarsko či Turecko.
„Predné brzdové svetlo je jednoduchý, no mimoriadne efektívny nástroj, ako predchádzať nedorozumeniam v doprave, ktoré sa často končia tragicky. Dáva vodičom, chodcom aj cyklistom jasnú a nezameniteľnú informáciu o tom, že vozidlo skutočne brzdí, čím odstraňuje neistotu a dáva všetkým viac času na správnu reakciu,“ uviedol prof. Ing. Miloš Poliak, PhD., dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov UNIZA.
„Znižovanie nehodovosti je našou spoločnou zodpovednosťou. Predkladáme funkčné, jednoduché a overené riešenie, ktoré môžeme zaviesť okamžite a bez veľkých nákladov. Je dôležité, aby
pri rozhodovaní o legislatívnych zmenách dostali priestor dôkazy, nie dojmy,“ dopĺňa dekan Poliak.
Žilinská univerzita v Žiline sa dlhodobo venuje výskumu dopravnej bezpečnosti a zodpovedne pristupuje k hodnoteniu každého nového riešenia. V prípade PBS ide o precízne overený bezpečnostný prvok, ktorý má odbornú aj verejnú podporu. Zavedenie dobrovoľného predného brzdového svetla je technicky realizovateľné, spoločensky žiaduce, vedecky podložené a zároveň nenáročné na rozpočet jednotlivca či štátu.