Prieskum, ktorý agentúra 2muse pre občianskej združenie Akčné ženy realizovala po tretí raz, prezradil, že ženy nesú väčšinu bremena domácich prác – varenie, pranie či upratovanie sú prevažne ich zodpovednosťou. Muži sa častejšie venujú opravám či šoférovaniu, no bežný chod domácnosti ostáva zväčša ženskou doménou. Kde sa však už hranice stierajú, je správa financií a starostlivosť o choré deti, ktoré páry vnímajú ako spoločnú zodpovednosť.
Je viditeľné, že spoločnosť názorovo napreduje. Väčšina ľudí z prieskumu sa zhoduje, že úlohy by sa mali deliť rovnomerne a že muži by mali viac využívať otcovskú či rodičovskú dovolenku. Rovnosť tak už nie je len idealistická predstava, ale očakávanie modernej spoločnosti.
„Téme rodovej rovnosti a podpory rodičov sa venujem už pár rokov, a preto sa spájame s iniciatívami, akou je aj Equal Pay Day konferencia. Pomenovanie problémov a aktívne výzvy k zmene sú správnou cestou,“ hovorí Sandra Balážiková, Head of HR departement ING HUBs Slovakia.
Rovnosť ako hodnota aj výzva
Respondenti si uvedomujú, že rovnosť, či už medzi pohlaviami, alebo vekovými skupinami, je dôležitá pre osobný život aj pre fungovanie firiem. Rovnováha v tíme totiž prináša lepšie rozhodnutia, viac empatie a väčšiu kreativitu. No kým postoje sú povzbudivé, informovanosť o nerovnostiach v odmeňovaní je stále nízka. Len dvaja z piatich ľudí si myslia, že spoločnosť o týchto témach vie dosť. Bez tlaku a poznania však zmena nepríde.
„Či generačné rozdiely spôsobujú napätie na pracovisku? To záleží na kontexte, ľuďoch a čo je akceptované. Za mňa je to, naopak, veľká výhoda mať rôznorodosť v akomkoľvek kontexte,“ vyjadrila sa Marcela Krajčiová, Senior Manager People & Culture, Philip Morris Slovakia.
Od prieskumu k zmene
Údaje z prieskumu agentúry 2muse pre OZ Akčné ženy jasne ukazujú, že bariérou nie je nedostatok príležitostí, ale často strach či nedôvera. Len 15 % žien si už plat úspešne vyjednali, no štvrtina sa vyjednávania stále obáva.
A flexibilný pracovný čas? Ten ľudia vnímajú ako kľúčový nástroj rovnosti, ktorý im umožňuje zosúladiť prácu a rodinu a dáva šancu aj tým, ktorí by inak z trhu práce vypadli. Prieskum odhalil, že len pätina respondentov na materskej dovolenke dostali ponuku na skrátený úväzok, pričom 2/3 z týchto oslovených túto možnosť využilo.
Linda Gáliková, Head of PR, Finax: „Vhodným nástrojom, ako podporiť ženy – matky, ale aj mužov – otcov, sú skrátené pracovné úväzky, možnosť pracovať z domu, ale aj programy, ktoré umožnia rodičom na materskej alebo otcovskej, respektíve rodičovskej dovolenke ostať v kontakte so zamestnávateľom.“
Rovnosť nie je cieľ, ktorý možno raz dosiahnuť a odškrtnúť. Je to proces, ktorý sa deje v domácnostiach, vo firmách, aj v spoločnosti ako takej.
A práve preto sú dôležité diskusie, akou je aj tá, ktorá zarezonuje v Bratislave v piatok 7. novembra 2025. Už tretí rok ju organizuje občianske združenie Akčné ženy pod názvom Equal Pay Day Slovakia, a aj tentoraz prinesie pohľad na rovnosť z rôznych strán: pracovnej, generačnej, finančnej, aj spoločenskej.
Konferencia Equal Pay Day Slovensko opäť prináša jedinečnú príležitosť nielen načerpať aktuálne dáta a trendy, ale aj načrieť do inšpiratívnych príbehov, diskutovať o praktických riešeniach a spojiť sa s ľuďmi, ktorí chcú meniť pracovný svet k lepšiemu. O témach sa dozviete na rovnomennej web stránke (www.equalpayday.sk). Rovnosť nezačína ani nekončí len legislatívou či odporúčaniami. Začína v domácnostiach, pokračuje v práci a pretrváva tam, kde sa o nej otvorene diskutuje.
Konferencia Equal Pay Day je miestom, kde sa tieto diskusie vedú, kde sa dáta menia na praktické kroky a inšpiratívne príbehy nabádajú k zmene. Príďte sa zapojiť, načerpať nové poznatky a spojiť sa s tými, ktorí chcú, aby rovnosť prestala byť len ideou a stala sa každodennou realitou.

