Žilinský Večerník

19. október 2025 | Kristián
| 3°C

Spravodajstvo

S novým parkovaním na Solinkách prichádzajú aj nejasnosti a komplikácie

Od 1. novembra začne na druhom najväčšom žilinskom sídlisku Solinky platiť regulovaný parkovací režim. Aj keď cieľom je zlepšiť parkovanie a zvýšiť dostupnosť miest pre obyvateľov, zavedenie novej regulácie prinieslo aj nejasnosti. Občania sa sťažujú na zmätok v informáciách, zložité postupy či dlhé čakanie na klientskom centre.

19.10.2025 | 09:00

 

Od 1. novembra sa aj Solinky zaradia medzi regulované parkovacie zóny

Po sídlisku Hájik prichádza na rad aj druhé najväčšie žilinské sídlisko Solinky, kde bude od 1. novembra 2025 tiež platiť regulovaný parkovací režim. Mesto chce týmto krokom zlepšiť organizáciu parkovania, zvýšiť dostupnosť miest pre obyvateľov a znížiť počet dlhodobo odstavených áut.

Keďže Solinky sú podľa údajov mesta k 30. septembru tohto roku druhým najväčším žilinským sídliskom s počtom 11 382 obyvateľov, aj vlna kritiky voči postupu samosprávy sa zdá byť hlasnejšia. Viacero čitateľov sa na nás obrátilo s podnetmi týkajúcimi sa parkovania. Práve tieto ohlasy nás viedli k tomu, aby sme sa bližšie pozreli na aktuálne pravidlá a postupy a oslovili mesto so žiadosťou o vysvetlenie či upresnenie. Prinášame odpovede na niektoré z otázok, ktoré ľudí zaujímali najviac. 

 

Koľko kariet v zóne mesto vydá?

Podľa informácií z mesta sa počet vydaných kariet nebude viazať na presný počet parkovacích miest, pretože tie nie sú vyhradené pre konkrétnych držiteľov kariet. Na Solinkách bude vyznačených približne 2888 parkovacích miest, no počet vydaných kariet môže byť vyšší – podobne ako na Hájiku. „Mesto Žilina vydáva toľko kariet, o koľko bude záujem za splnenia podmienok v zmysle VZN. Vo všeobecnosti sa predpokladá, že nie všetky vozidlá v rovnakom čase parkujú na jednom sídlisku. Príkladom môže byť Hájik, kde počet platných kariet je vyšší ako počet parkovacích miest, pričom aj počas noci sú voľné parkovacie miesta," uviedla hovorkyňa mesta Zuzana Ondrášová.

Ako je to s dvoma autami v manželstve?

Ak sú v domácnosti dve vozidlá, pričom jedno je súkromné a druhé firemné, ale obe sú písané na jedného z manželov, mesto umožňuje vybaviť parkovacie karty pre obe autá. Vyplýva to z ustanovenia § 1, bod 2, písm. o) všeobecne záväzného nariadenia (VZN) mesta Žilina, ktoré hovorí, že počas trvania manželstva sa za držiteľa vozidla považuje aj druhý z manželov. V praxi to podľa hovorkyne mesta znamená, že manželka si môže požiadať o rezidentskú kartu na spoločné súkromné vozidlo, zatiaľ čo manžel o kartu na firemné auto, ak doloží dohodu o používaní vozidla na súkromné účely. 

Osobne alebo online?

Niektorí obyvatelia, ktorí už parkovaciu kartu vybavovali, odporúčajú ísť osobne do Klientskeho centra MsÚ. Uvádzajú, že proces je rýchlejší, ak si vopred pripravíte všetky potrebné doklady – list vlastníctva k bytu, technický preukaz vozidla a občiansky preukaz. V prvej polovici októbra nefungoval systém katastra, čo spôsobilo zdržanie pri overovaní vlastníctva. Tí, ktorí mali dokumenty vytlačené, boli vybavení bez problémov. Iní Solinkári však mali skúsenosť, že klientske centrum bolo také vyťažené, že už ani nevydávalo poradové lístky. Najlepšie riešenie preto zrejme je preštudovať postup online, pripraviť si všetky potrebné dokumenty, a v prípade štandardnej situácie, ktorá si nevyžaduje osobnú konzultáciu, podať žiadosť elektronicky.

Čo si pripraviť?

Ak chcete získať rezidentskú parkovaciu kartu, pri podávaní žiadosti budete potrebovať konkrétne dokumenty, ktoré dokazujú váš vzťah k nehnuteľnosti, k vozidlu či k zamestnaniu.

Pri žiadosti o rezidentskú parkovaciu kartu je nutné predložiť občiansky preukaz, technický preukaz vozidla alebo osvedčenie o evidencii vozidla (časť II). Ak ide o firemné auto, musí byť doložená aj dohoda so zamestnávateľom o používaní vozidla na súkromné účely. Taktiež sa vyžaduje doklad potvrdzujúci vzťah žiadateľa k bytu alebo domu – napríklad list vlastníctva, nájomná zmluva alebo iný dokument, ktorý preukáže, že žiadateľ býva v danej zóne. Ak je žiadateľ dôchodca alebo držiteľ preukazu ŤZP, treba doložiť potvrdenie o poberaní dôchodku alebo príslušný preukaz. 

 

Ak správne fungujú všetky online registre, niektoré doklady netreba predkladať, parkovacia spoločnosť si ich vie dohľadať online. Vzhľadom na technické problémy trvajúce začiatkom októbra, odporúčame si pred návštevou klientskeho centra overiť cez infolinku, aké dokumenty sú aktuálne potrebné. Pri podávaní žiadosti online ich uvidíte priamo v systéme, ktorý ich od vás vyžiada. Na webe nájdete aj vzory najčastejšie potrebných formulárov.   

Telefonická infolinka ohľadom parkovania na Solinkách je spustená od 1. 10. na telefónnom čísle + 421 412 901 616. Komunikovať môžete aj e-mailom na adrese [email protected] alebo osobne v klientskom centre počas pracovných dní od 7.30, v pondelok , utorok a štvrtok do 15.30, v stredu do 17.00 a piatok do 14.00 h.      

Autor: Martina Knapcová, redaktorka

Foto: autorka, Soft Studio

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod