Žilinský Večerník

30. máj 2025 | Ferdinand
| 12°C

Z regiónu

TÉMA - Aká je vízia železnice Rajeckou dolinou?

Rajecká „Anča“ ako inovatívna železnica s múzeami na trati či koncepcia prvého S-bahn na Slovensku. Spomínané a ďalšie pripravované novinky predstavíme v nasledujúcom článku plnom zaujímavostí z okolia Rajeckej doliny.

29.05.2025 | 13:18

VIAC NEŽ STO ROKOV MEDZI NAMI

Prvé úvahy spojenia Žiliny a Rajca sa nekončili pri ukončení v Rajci, ale ponúkali sa dve alternatívy jej pokračovania do Prievidze alebo do Čičmian. Obce v Rajeckej doline videli veľkú príležitosť hospodárskeho vzrastu, a preto výstavbu podporili a sľúbili i finančné príspevky či materiálnu pomoc (štrk, tehly a pod.). Tak vznikla už od roku 1899 železnica v Rajeckej doline a funguje úctyhodných 126 rokov. Za uplynulé obdobie sa podarilo niekoľko významných krokov a investícií ako komplexná modernizácia trate či modernizácia prestupového uzla Rajecké Teplice. Aktuálne sa intenzívne pracuje na vybudovaní výhybne Konská, pripravuje sa prestupový uzol Rajec či vytváranie tematických múzeí na trati.

Oblastná organizácia Rajecká dolina (OOCR) na čele s predsedom Petrom Slyškom sa venujú téme „ako ďalej“ so železničnou traťou v Rajeckej doline už niekoľko rokov a hľadajú SMART riešenia na to, aby sa železnica v Rajeckej doline stala dopravnou tepnou budúcnosti.

„Naša ,Rajecká Anča‘ má potenciál byť krásnym príkladom inovatívneho produktu historickej železnice a podpory rozvoja regiónu či prvým S-Bahn na Slovensku. Osobne vnímam veľký potenciál železnice či už v rámci integrovanej dopravy v regióne, ale aj ako ďalší impulz na udržateľnosť cestovného ruchu v regióne,“ uviedol predseda OOCR a poslanec NR SR Peter Slyško.


 

PRÍSĽUB RIEŠENIA PROBLÉMU

20. mája 2025 prijala pozvanie predsedu oblastnej organizácie Rajecká dolina a poslanca NR SR a ŽSK štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková so svojím tímom a zástupcami železníc – námestníkom generálneho riaditeľa pre prevádzku Petrom Blahom do Rajeckej doliny.


 

 

Najskôr spoločne so starostkou obce Konská Jankou Stupňanovou privítali štátnu tajomníčku a riaditeľa Ľuboša Ďuriča priamo na mieste železničnej stanice Konská. Prešli si aktuálny stav, ocenili rýchlosť prác a pani tajomníčka prisľúbila aj riešenie prestupového parkoviska pri staničke. „Obec Konská víta záujem štátnej tajomníčky o miestnu železničnú stanicu a oceňuje pozitívny prístup Ministerstva dopravy Slovenskej republiky k plánovanej výstavbe parkoviska v jej bezprostrednej blízkosti. Tento krok vnímame ako dôležitý príspevok k zvýšeniu kvality dopravnej infraštruktúry a k podpore udržateľnej mobility v regióne. Zároveň opätovne deklarujeme záujem obce o budovu železničnej stanice, ktorú by sme radi v spolupráci s partnermi zrekonštruovali. Našou ambíciou je premeniť tento priestor na živé miesto s novým využitím, ktoré prispeje k rozvoju cestovného ruchu a komunitného života v obci Konská. Osobitne ďakujeme predsedovi Oblastnej organizácie cestovného ruchu Rajecká dolina Petrovi Slyškovi za sprostredkovanie tohto stretnutia a za jeho dlhodobý záujem o rozvoj nášho regiónu. Jeho iniciatíva a podpora zohrávajú významnú úlohu pri prehlbovaní spolupráce medzi samosprávami, štátnymi inštitúciami a organizáciami pôsobiacimi v oblasti cestovného ruchu,“ povedala starostka obce Konská Janka Stupňanová.


 

STANIČKY AKO TEMATICKÉ MÚZEÁ

Po dokončení sa rana trati nachádzali dve stanice Lietavská Lúčka a Rajec. Zastávky s nákladiskom boli Žilina-tehelňa, Bytčica, Porúbka a Konská pri Rajci. Zastávky boli v Poluvsí a Rajeckých Tepliciach. Pôvodné budovy sa zachovali v Rajci, Porúbke, Poluvsí a Konskej pri Rajci. Najmenej zasiahnutá stavebnými úpravami je budova v Konskej, dýchajúca históriou pri každom čakaní na vlak. Zámerom OOCR je vytvorenie koncepcie staničiek s múzeami ako tematických múzeí na zachovanie kultúrneho dedičstva. „K téme Rajeckej železnice som bol osobne účastný na viacerých stretnutiach a ako predseda oblastnej organizácie som inicioval rokovania, na ktorých sme vytvorili koncepciu rozvoja železničnej trate v Rajeckej doline. Veľmi ma teší, že sa nám podarilo presadiť výhybňu v Konskej a vďaka podpore zo strany ministerstva dopravy a železníc bude v rekordne krátkom čase aj uvedená do prevádzky. Termín spustenia je jún 2025 a teší ma, že pri aktuálnej návšteve pani tajomníčka vnímala naše podnety a prisľúbila aj vybudovanie parkoviska a prestupového bodu pri staničke v Konskej.“ Taktiež vnímam veľký potenciál vytvorenia jedinečnej železnice prezentujúcej kultúrne dedičstvo a výnimočnosť Rajeckej doliny,“ dodal predseda OOCR a poslanec NRSR Peter Slyško. Po návšteve výhybne stretnutie pokračovalo na úrade obce Konská prezentáciou a odbornou diskusiou. Richard Staškovan a predseda oblastnej organizácie Peter Slyško predstavili víziu Inovatívnej železnice v regióne a železnicu Rajeckou dolinou ako pilier integrovanej dopravy v regióne. „Železnica v Rajeckej doline je základným prvkom integrovanej dopravy v tomto regióne. V rámci projektu integrovanej dopravy Žilinského kraja bola práve Rajecká dolina pilotným projektom. Veľmi sa teším dnešnému stretnutiu, záujmu zástupcov regiónu a ministerstva dopravy o ďalší rozvoj tejto trate. Z hľadiska dopravy aktuálne investície a vybudovanie výhybne Konská považujem za veľmi prínosné. Ako riaditeľ IDS Žilinského kraja dlhodobo presadzujem myšlienku prvého S-bahnu na Slovensku na trati Rajeckej železnice“ vysvetlil IDS Žilinského kraja Richard Staškovan.


 

JEDINÉ MÚZEUM HISTORICKÝCH TELEFÓNOV

Spoločne s primátorom Rajca Petrom Hanusom bol na stretnutí odprezentovaný pripravovaný projekt jedinečného múzea zbierky historických telefónov na Slovensku. V budove železničnej stanice Rajec v roku 2026 pri príležitosti 150. výročia vynálezu telefónu predstaví OOCR Rajecká dolina v spolupráci s mestom Rajec a zberateľom Jozefom Remencom tento unikátny projekt. Veľká vďaka patrí práve zberateľovi Jozefovi Remencovi za jeho celoživotné úsilie pri vytváraní tejto zbierky. „Veľmi ma teší, že toto moje celoživotné úsilie ostane v našej Rajeckej doline a ľudia tak budú môcť vidieť krásnu históriu telefónov,“ uviedol zberateľ historických telefónov od roku 1900 Jožko Remenec. Na Stretnutí sa zúčastnila aj poslankyňa mesta Žilina Iveta Staníková Martinková, ktorá sa venuje tematike mestskej metro železnice v meste Žilina. Spoločne s pánom Šimkom z múzea dopravy veľmi pozitívne privítali tému rozšírenia dopravného múzea v staničke Konská, ako aj riešenia staníc v rámci mesta Žilina – vízia S-BAHN. „Som rád, že sa na stretnutí preberala aj otázka využitia budov na železnici Žilina – Rajec na kultúrne účely, a verím, že aj naše stiesnené Múzeum dopravy v Rajeckých Tepliciach sa bude môcť rozšíriť do jednej z nich a napomôže tak ďalšiemu rozvoju cestovného ruchu v Rajeckej doline,“ dodal správca Múzea dopravy Rajecké Teplice Peter Šimko.


 

 

ČO JE S-bahn? 

V preklade z nemeckého jazyka Schnellbahn – rýchla železnica. Je to vlastne možnosť využitia vlaku na prepojenie mestských častí s predmestiami a okolím akousi mestskou metro železnicou v Žiline. „Som veľmi rád, že sa nám podarilo toto stretnutie s pozitívnym vnímaním a konkrétnymi krokmi. Verím, že vízia inovatívnej Rajeckej železnice sa stala naším spoločným zámerom spojenia významu železnice v rámci integrovanej dopravy v regióne spolu s rozvojom regiónu a prepojením na kultúrne dedičstvo. Dovolím si ešte raz poďakovať všetkým zúčastneným za konštruktívne stretnutie,“ vysvetlil predseda OOCR a poslanec NRSR Peter Slyško.


 

 

Autor: - r -

Zdroj: PR

Foto: archív P.S.

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod