Prvý poklep základného kameňa sa uskutočnil ešte v roku 1998 za vlády Vladimíra Mečiara, keď sa hovorilo o ambicióznej výstavbe diaľnice D1 cez sever Slovenska. K reálnej výstavbe však nedošlo, vznikla len prieskumná štôlňa. Druhý poklep nasledoval v roku 2010 počas pôsobenia Roberta Fica, keď sa symbolicky opäť oživili sľuby o spojení Žiliny a Martina diaľnicou.
Napokon v júni 2014 sa na stavenisku pri ceremoniáli zišli predstavitelia vlády, kraja aj mesta – minister dopravy Ján Počiatek, žilinský župan Juraj Blanár a vtedajší primátor Žiliny Igor Choma. V roku 2014 politici sľubovali, že výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové je už konečne na reálnych základoch. Minister Počiatek vtedy uviedol, že sú zabezpečené financie, zmluvy aj zhotovitelia, a že už nič nestojí v ceste, aby sa práce naplno rozbehli. Realita však napokon ukázala, že cesta k dokončeniu tunela bude ešte dlhá a komplikovaná.
Z verejného obstarávania, ktoré sprevádzali námietky a spory, napokon vzišlo víťazne konzorcium Salini Impregilo – Dúha, hoci pôvodne skončilo až tretie v poradí. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vylúčila dvoch lacnejších uchádzačov, ktorí sa neúspešne odvolali na Úrade pre verejné obstarávanie. Taliansko-slovenská skupina získala zákazku s predpokladaným termínom dokončenia v roku 2019, no práce výrazne meškali. Po opakovaných problémoch s plnením harmonogramu a finančnými nezrovnalosťami NDS v roku 2019 so zhotoviteľom zmluvu rozviazala.
Na stavbu sa preto musel hľadať nový zhotoviteľ. Tým sa po novom tendri stala spoločnosť Skanska, ktorá v roku 2021 prevzala stavbu rozostavaného úseku a zaväzovala sa práce dokončiť. Skanska patrí medzi popredné stavebné firmy v Európe a má bohaté skúsenosti s tunelárskymi projektmi – podieľala sa na výstavbe tunelov vo Švédsku, Nórsku, Česku aj v Poľsku.
Na Slovensku realizovala viacero náročných diaľničných úsekov a jej účasť na projekte Višňové priniesla podľa odborníkov stabilizáciu a nový impulz pre dokončenie diela, ktoré malo byť hotové už dávno. Skanska prebrala rozostavané dielo v náročnom stave, musela zabezpečiť opravy a pokračovať v razení tunelov podľa novej projektovej dokumentácie.
Tunel Višňové s dĺžkou 7 460 metrov bude po otvorení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Spolu s celým úsekom D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala sa stane súčasťou južného obchvatu Žiliny s celkovou dĺžkou 25,8 kilometra. Motoristi po jeho sprevádzkovaní ušetria približne 15 až 23 minút jazdy oproti súčasnej trase cez Strečno. Zároveň sa výrazne zvýši bezpečnosť – podľa analýz Výskumného ústavu dopravného by sa počet dopravných nehôd na tomto frekventovanom úseku mohol znížiť až štvornásobne.
Projekt, o ktorom sa hovorilo viac ako štvrťstoročie, tak konečne smeruje do finále. Pre Žilinu, celý región aj Slovensko pôjde o dlho očakávané spojenie, ktoré uľahčí tranzit medzi západom a stredom krajiny a odbremení nebezpečný úsek pod Strečnom. Po troch poklepaniach základného kameňa a viacerých neúspešných začiatkoch sa zdá, že tentoraz sa tunel Višňové konečne otvorí.
Prinášame unikátne dronové zábery z novembra 2025 - obdobia tesne pred dokončením: pohľad, ako výstavba D1 pretvorila reliéf žilinského regiónu. Pod článkom nájdete video z vtáčej perspektívy. Zároveň pripomíname video vizualizácie - aká bola predstava výsledku úseku D1 v tejto oblasti v roku 2017.










