Žilinský Večerník

26. júl 2025 | Anna, Hana
| 14°C

Spravodajstvo

Tunel Višňové má vozovku hotovú. Kedy sa ním prevezú motoristi?

Jeden z najočakávanejších dopravných projektov Slovenska, diaľničný úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou, sa blíži k dokončeniu. V tuneli Višňové, ktorý je jeho najnáročnejšou časťou, bola v uplynulých dňoch ukončená betonáž vozovky v oboch tunelových rúrach. Po rokoch meškaní sa stavba konečne posunula do predfinálnej fázy.

25.07.2025 | 08:00

Prvé prejazdy úspešne uskutočnené 

V tuneli Višňové už nie je len holá rúra – dnes v ňom leží hotová betónová vozovka a osádzajú sa kľúčové technologické zariadenia ako ventilátory a osvetlenie. Diaľničiari už tunelom previezli kontrolnú kolónu aj ťažkú techniku. Hoci stále nejde o ostrú prevádzku, ide o jasný signál, že nekonečný projekt sa blíži ku koncu. „Dnes je to naozaj slávnostný deň pre Národnú diaľničnú spoločnosť, ale aj pre všetkých, ktorí už 20 rokov čakajú, kedy bude táto stavba dokončená,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž v utorok 22. júla počas kontrolného dňa. „Stavbu navštevujeme prakticky každý týždeň. Zdedené problémy sa darí riešiť a dokončenie vozovky je jeden z najväčších míľnikov,“ zdôraznil minister. 

Okrem samotného tunela sa pracuje aj na vedľajších objektoch – na prístupových komunikáciách, búraní dočasných ciest, úpravách vodných tokov, výsadbe zelene či oplotení diaľnice. Finalizujú sa aj tzv. predportálové úseky a realizuje sa dopravné značenie.

Cieľ: Vianoce 2025

Aj keď oficiálny termín ukončenia stavby podľa zmluvy ostáva vo februári 2026, ministerstvo dopravy aj Národná diaľničná spoločnosť vyvíjajú tlak na urýchlenie. Do úvahy pripadá dokončenie ešte pred Vianocami.

„Dnes už nikto nehovorí o tom, či Višňové bude alebo nebude. Teraz sa bavíme o tom, či to stihneme ešte tento rok alebo začiatkom budúceho,“ poznamenal predseda predstavenstva NDS Filip Macháček. Pripomenul však, že najbližšie mesiace budú extrémne náročné. Veľkým testom bude jeseň, kedy sa majú spustiť zásadné technologické skúšky a bezpečnostné cvičenia. Višňové je svojou dĺžkou aj technickou náročnosťou v slovenských podmienkach unikátne a bude si vyžadovať rozsiahle overovanie funkčnosti všetkých systémov vrátane simulácií zásahov záchranných zložiek. 

 

Tunel, ktorý písal históriu

Tunel Višňové, dlhý 7,5 kilometra, má za sebou búrlivú históriu. Prieskumná štôlňa sa začala raziť už v roku 1998. Počas takmer tridsiatich rokov výstavby sa na projekte vystriedalo až 13 ministrov dopravy.

„Ak nám to pôjde takto, ako môžeme dnes konštatovať, že nám to ide, tak verím, že sa to podarí dotiahnuť do Vianoc,“ dodal optimisticky minister Ráž.

Odľahčenie pre vodičov

Dnes to naozaj vyzerá, že sa príbeh menom Višňové blíži k šťastnému koncu. Otvorenie úseku D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou výrazne odľahčí dopravu pod Strečnom, ktorá je dlhodobo jednou z najkritickejších v krajine. Motoristom ušetrí čas, zvýši bezpečnosť a pre regióny Žiliny a Martina bude predstavovať významný dopravný aj ekonomický impulz.

Autor: Martina Knapcová, redaktorka

Foto: NDS, autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
fpd

PublishingHouse

Vydavateľsťvo: PUBLISHING HOUSE a.s., Jána Milca 6, 010 01 Žilina, IČO: 46495959, DIČ: 2820016078, IČ DPH: SK2820016078, Zapísané v OR SR Žilina: vl. č. 10764/L, oddiel: Sa | Distribúcia: TOPAS, s. r. o., Slovenská pošta a kolportéri | Objednávky na predplatné: prijíma každá pošta a doručovateľ Slovenskej pošty | Objednávky do zahraničia: Slovenská pošta, a. s., Stredisko predplatného tlače, Nám. slobody 27, 810 05 Bratislava 15, e-mail:[email protected]. | Copyright 2012-2019 PUBLISHING HOUSE a.s. Autorské práva vyhradené. Akékoľvek rozmnožovanie textu, fotografií a grafov len s výhradným a predchádzajúcim súhlasom vedenia redakcie. Nevyžiadané rukopisy nevraciame, neobjednané nehonorujeme. Etický kódex novinára
Vyrobilo Soft Studio

zilinskyvecernik_monitor_prod